• Längtandsfull

När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.

Hej! 

vår son är nu 3 veckor gammal... föddes den 5 februari.

Vi har jätte mycket problem på nätterna och kvällarna...

Vid 22:00 / 23:00 är det omöjligt att få han att sova.... han har en vakentid fram till 01-02 på natten...

Skriker mycket från ca 20:00 tiden på kvällen...
    Han har troligtvis ont i magen. Kan vara en anledning...

Sen så vaknar han ca varannan timme och vill ha mat... (ammar) sen så tar det ca en timma innan han sover igen och då har det ju gått 1 timma sen han åt.. Då Hinner Man själv inte somna och sova så länge innan han vaknar igen och vill ha mat..

Under den tiden som han är vaken så är det mestadels skrik..

Detta resulterar i att jag och sambon är otroligt trötta och orkar knappt ta hand om vår son...

Ibland är det även likadant på dagen... Men kvällarna är värst...

Sambon har nu börjat jobba och vi vet inte alls hur vi skall göra..

Jag blir fruktansvärt deprimerad av sonens vakentid och skrik och mår då jätte dåligt.

Känns som om vi aldrig kommer få ordning på livet igen

Hur lång tid tog det för er innan det blev någon ordning på ert liv  efter förlossningen?

Längtar såå tills man kan bli en lycklig , pigg och glad familj...

Hoppas att någon kan hjälpa oss....

• Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.
  • LillaVargen

Hade det nästan som du. Kändes som att det skulle vara så jämt. Tyckte det var betydligt mer jobbigt än roligt kan jag lova! Det du ska veta och säkert redan vet är att DET GÅR ÖVER! Det bästa man kan göra är att INSE att man inte kommer få sova på ett par mån. Sömnbrist är tortyr, hur ska man kunna vara lycklig när man är så trött att man bara vill dö? Det funkar ju inte. Nu är vår kille 5 mån och allt är toppen. Håll ut ni överlever!

• saxa

vill bara säga att jag förstår dig så väl - för mig är det ren tortyr att inte få sova. hoppas du kan stå ut ett tag till, be om hjälp att ta hand om bebisen(pappan kan ge ersättning nån natt) be om hjälp på bvc. det kommer att bli bättre!

• Karin L

Vår dotter föddes 4 februari och jag känner igen det du skriver.Jag har faktiskt börjat ge min dotter mjölkersättning, ett mål på kvällen och ett mål på natten. Ammar annars som vanligt.

Det har verkligen hjälpt, då det är mer mättande och hon sover bättre. Mjölken som kommer på natten har jag hört ska vara tunnare samt om man är otroligt trött och sliten vilket jag var så är inte mjölken av samma goda kvalitet som den ska.

Har även köpt Miniform på apoteket, det är droppar som motverkar magont hos bebisar. Prova dem!

Jag resonerar som så att visst är det otroligt tufft att bli förälder (och underbart) hade inte väntat mig något annat, men om inte jag mår bra så kan jag inte få min bebis att må bra. Både dottern och jag sover bättre nu och jag har lite mer ork till mysiga barnvagnspromenader och njuter mer av familjen.

Hoppas det snart blir bättre för er!

• Längtandsfull

Hej!

Kul att så många vill hjälpa till...

Kan säja att jag visste innan att det är jobbigt i början... men det som jag inte visste var att jag skulle bli deprimerad och må dåligt i allmänhet....
    Detta underlättar ju inte direkt...

Vi har provat ersättning som ett sistamål i samband med amning... men efter amningen så vill han inte ha ersättning...

Ammar ni före ersättning?

Vi ger han semper magdroppas varje dag.. har gjort det ca 1½ vecka nu men har inte märkt någon skillnad än...

Vår förlossning var inte så jätte rolig... fick massor av bristningar i underlivet ocg det tog ca 1½ timma att sy ihop... så jag har fortfarande välldigt ont... plus att jag är sååå deprimerad vissa dagar... Känner ibland bara för att dö.

Just därför så längtar jag tills Liam lugnar sig och sover bätttre på nätterna och inte skriker såå. så jag kan börja ta hand om mina problem...

Sambon började jobba i tisdags så nu är nätterna ännu jobbigare då jag vill att han skall få sova för att orka jobbet... Han skall ju upp så tidigt.

• clay

Det är jobbigt första tiden. Vår son hade vänt på dygnet efter nån vecka så det blev inte mycket sömn då. Fick tipset från en barnskötare att amma honom jätteofta på dagen (erbjuda bröstet hela tiden när han var vaken) för att på så sätt "tanka" honom inför natten.
    Jag erbjöd bröstet allt från 5 min (efter att ha ammat klart) till 15 min. Kändes som att jag bara ammade men han vände dygnet på några dagar, en vecka senare hade vi en bebis som sov kl mellan 21-24, 00:15-04, 04:30-08:30 sen var det varannan timme ungefär. Det gick i alla fall att leva med :)

När han blev 2 månader sov han helt plötsligt 8 timmar en natt och sen fortsatte han med det =) Det var UNDERBART!

Jag tillämpade fri amning och tog aldrig hjälp av ersättning. Jag tänkte bara på att tanka upp honom ordentligt på dagarna för att få lugna nätter. Slarvade jag så märktes det på hans nattsömn.

Lycka till!

• Längtandsfull
    clay: va härligt att det fungerade... men jag är orolig att vår som skall få ondare i magen än vad han har nu om jag ammar så ofta....
  • Cocco

Jag tyckte att Minifom hjälpte mer mot magknipet än semperdropparna så det kan ju vara värt att testa det.
    Jag vet att det är tungt med smärtan men den går över och då blir man piggare och orkar med nätterna bättre.
    Det blir förhoppningsvis bättre och bättre för varje dag som går också.
    Lycka till

• Cicci1984

Hej!

Det låter precis som vår Cassandra var när hon var nyfödd.. Hon skrek från 7-8 på kvällen till 1-2 på natten. Och nä'r hon somnade sen på natten så vakna hon med MAX 2½ timmes mellanrum!
    Men det slutade hon huxflux med efter 2 månader!

Vi gav henne minifom droppar o grejer eftesom vi tänkte att hon hade kolik. Men vi gick till barnläkaren och dom konstatera att hon hade inte kolik: Läkaren sa att hon skriker för att hon SKA skrika. Ett barn som inte skriker e inte ett friskt barn.. det beror sen på vilken mängd dom skriker.

Att du är så deppad är inte alls bra.
    Jag tycker du ska se till att få din man att vara hemma o hjälpa dig om du är så deppad att du känner att du inte vill leva.
    Det är aldrig bra att må dåligt.
    Sen tycker jag att du kanske borde leka med tanken att gå o prata med någon, du kanske har förlossningsdepresion!?? Min syrra fick det och hon äter än idag piller för hon blev så deppad.
    Så försökt hitta nåt sätt att försöka lösa det!!!

Hoppas allt löser sig!!

Och allt kommer bli bättre, bara du försöker få hjälp hemma osv!!!

Stor kram!

• Lantflickan

om inte minifom hjälper...ring förlossningen så du kan öka dropparna...vi ger våran 2 månaders 30drp...och sedan fick vi bära massor oxå i början på nätterna....han sover fortfarande absolut inte inomhus...så att lägga honom i vagnen fullt påkläd och gå ut gör vi fortfarande 3ggr under dagen och kvällen.

Jag ammade 1 gång i timmen och han ville jämt ha mat tyckte jag då sade BVC amma inte så ofta och uteslut mjölk så nu ammar jag var 2-4h + att jag dricker amningste+ är mjölkfri och undviker gasbildande mat och han har aldrig varit nöjdare...fast dock är han fortfarande skrikig på kvällarna och vid sänggående men det är överkomligt jmf med att amma 1g/h och se en lite pojke som skriker pga magknip...

Det kommer att bli bättre och hoppas att ngt fungerar för just ERAT barn...det är viktigt att hitta ngt som fungerar för just ER!!
    Våran son sover i vagnen för annars vaknar han HELA tiden och vill ha mat och sedan vaknar han lätt pga våra rörelser i sömnen...ett bra tips jag fick från BVC..

Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.