• olalala

När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.

Håller mer alla andra kloka talare.
    Man "måste" (tyvärr) följa bebisens rytm den första tiden (ca 1-2 månader minst). De vet inget annat än vad deras kropp säger dem och oftast är det "mat, mat och åter mat". Min lilla tjej åt jämt de första veckorna, särskilt på kvällarna då hon åt nästan non-stop mellan 19-24, ibland somnade hon inte förrän 01-02. Men det blev bättre, från ca 8-10 veckors ålder började hon somna redan vid 20.00. Och hon äter "bara" 2-3 ggr per natt nu.
    Jga kan bara ge rådet att amma, amma, amma (eller ge ersättning) och bära och vara nära. Se till att pappan eller du sover separat så att en av er blir utsövd. När pappan börjar jobba kan man göra så att han får sova hela natten och sen tar han bebben ca 2 timmar på morgonen före jobbet (om det funkar rent praktiskt alltså, med jobbtider etc) så får du sova lite extra. Så gör vi, maken tar tjejen mellan 06-08 och få får jag 2 timmars extra sömn, det är guld värt! Och försök och sov på dagen när bebben sover, eller vila iallafall.
    Drick mkt vatten, ät bra mat och prata med BVC.
    Min tjej skrek en del på kvällen med de första veckorna men tror inte det var magont utan bara lite kvällsoro, många bebisar har det. Brukar mest hjälpa att bära och vara nära.
    Styrkekram och lycka till! Släpp alla krav och be om avlastning från familj eller vänner - de kanske kan laga mat åt dig, städa eller handla!

Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.