• Stora Gosan

ska jag ligga ned o skrika?

Jag har gått på ett klarasamtal och ska på ett nytt. Har inte fått hjälp att skriva något brev än...

tanten jag pratade med bara upplyste mig om hur onte det kan göra och att det inte finns garantier för hur snabbt, resp långsamt det kan gå att föda. Värmedyna fick man INTE ha på avdelningen för då kunde man bränna sig så det var förbjudet. Det finns ETT badkar på avdelningen. Hur ska jag kunna veta om just JAG får bada då?

Jag klargjorde att min enda rädsla är att smärtan blir för svår så att jag inte klarar av den. Vill därför kunna få Epidural, men jag vet ju att de inte garanterar den eftersom man kan ha öppnat sig för mycket...eller att narkosläkaren har annat...

Då har jag hört att man kan få en kanyl insatt redan innan för Edan så att det bara är för personalen att spruta i ifall jag kreverar...men NEJ , det kunde hon inte erbjuda...

Fick ett nytt samtal i vecka 34 o då ska sambon med. Ska jag skrika o gråta? Hon är så sträng...hon blockerar mig så jag blir "duktiga flickan" när jag kommer dit...

• Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?
  • Jonasson

Du kanske inte ens vill bada när det är dags... När värkarna tätnar så försök hitta en strategi att andas dig igenom dem. Det är eg "det enda" du behöver koncentrera dig på.

• Stora Gosan

tack alla. Ni är verkligen snälla och vill så väl. Men jag vill ha epiduralen också. Är rädd att inte hinna som sagt...eller att narkosläkaren är borta...

• Camilla85

Jag va öppen 9 cm när dom satte EDA:n på mej! Fundersam

***Amber 071120***
  • Stora Gosan

härligt att höra...men hann det hjälpa då?

Camilla85 skrev 2008-02-25 23:22:36 följande:
    Jag va öppen 9 cm när dom satte EDA:n på mej!
  • enilorac

Såg att någon tipsat om att inte skriva förlossningsbrev...... jag kan säga att det är det enda som gör att jag känner mig trygg. Tycker det är jätteviktigt att personalen vet hur man känner särskilt om man är orolig/förlossningsrädd eller har speciella önskemål. Om man sen ändrar allt som står där när man ska föda spelar ju ingen roll.....

Det är din förlossning och du är värd och har rätt att få den så bra som möjligt enligt dina önskemål och behov. Ingen kvinna ska bli överskörd under sin förlossning ! Så skriv ett förlossningsbrev om du inte gjort det !!!

Jag har vissa punkter som t.ex "Det här känner jag mig orolig för", "dessa önskemål har jag under förlossningen", "så här har jag förberett mig", "tiden på BB" mm mm.

Kram och lycka till !

C och C

Kram C och C

• Torvald

Jag var öppen 8 cm när jag fick EDA, och det hjälpte verkligen! Helt fantastiskt!

• babyassistans

Hej där!

Byt barnmorska!!!
    jag är doula och hjälper blivande föräldrar med deras förlossningsrädslor!
    De samtal du går på nu kommer aldrig att ge dig trygghet då DU inte känner respekt o värme inför den här människan BYT!!!

Ta med din dyna, den ger trygghet och ge det en chans. Ge din man jättetydliga direktiv om vad du vill!!! Han är din bästa försvarare, han kan dig och älskar dig och vill dig väl och dessutom ser han när du fått nog.

Sen är det ett par saker som många glömmer i sin rädsla. De allra flesta barnmorskor är underbara och vill att du o barnet ska få den allra bästa vård MEN om du inte känner din trygg med barnmorskan , be om en annan. De är vana vid det!!!!!
    Du värderar din rädsla utifrån hur du upplever den UTAN det fantastiska batteri av hormoner som strömmar genom din kropp under förlossningen! Det gör skillnad!!!
    vad det gäller förlossningsbrev....skriv ett sådant men lista de allra viktigaste sakerna.
    Sen undrar jag om det är någon som talat om för dig att det är OK att vara rädd....att du duger som föderska även om du är rädd.
    Du bevisar inget för den här klarabarnmorskan genom att ta på dig en "duktig flicka" roll...säg det du säger här - vet du vad....den lilla styrka jag hade den har du raserat....vad tänker du göra åt det????Ta med maken, bästa kompisen, någon du litar på!
    Jag blir så trött på att ni alltid får höra - det gör ont, så är det för alla!! Det löser ju inte ångesten!!!!
    Ja, det blev ett långt inlägg....Lycka till och ställ krav, det är du värd! Kräv stöd och resurser för att du ska våga föda er bäbis!!!

• Canberra

Jag tankte saga, fundera pa att ta med dig en doula som du hinner traffa och lara kanna innan och som kan bli din 'advokat' och fora din talan, TS. Du ska absolut inte behova vara radd! Och du tjanar inget pa att vara 'duktiga flickan' och sen ga hem och ha angest. Da ar det battre att du tar med dig en doula (eller din sambo) som kan saga rakt ut att 'Anna ar otrygg over det har och jag kommer att se till att hon far xxx nar hon behover det'.

Sen tankte jag ocksa saga, det ar jattebra att tanka igenom innan hur du vill att din forlossning ska se ut, och garna skriva ett forlossningsbrev ocksa - inte minst for din skull, sa att du far ur dig precis hur du kanner, vad just du ar radd for, vilka onskemal du har osv. Och det ar helt ok att andra sig helt och hallet under forlossningen, du ar inte bunden till det du skrivit i brevet!

Men. Haka inte upp dig pa att just en sak kommer att hjalpa, annars ar det kort. Jag var ocksa helt overtygad om att jag skulle bada, helst tom. foda i vattnet (de gillar det inte pa mitt sjukhus men man far, sa lange det ar en normal forlossning). Nar jag val hade fyllt upp badkaret och satte mig, kandes det jatteobekvamt och jag klarade inte alls att sitta kvar! Daremot var det skont att sta i duschen da och da - inte hela tiden, utan in och ut, tio minuter at gangen. En kompis till mig var ocksa helt overtygad om att hon *skulle* foda i vattnet, och sen ville hon inte nar det val kom till kritan. Bade hon och jag fodde i traditionella gynstallningen, liggandes pa ryggen med benen i luften, precis som jag hade svurit pa att jag *aldrig* skulle gora... :) Men det var det som var skonast for mig (och henne).

Sa tank garna igenom vad du tror att du kommer att vilja, men var oppen for att din kropp kan vilja nagot helt annat den dagen. Det ar inte alls sakert att ni kommer att vara 9 fodande som slass om badkaret, men det ar inte heller sakert att du kommer att vilja vara i narheten av det heller... :)

Kram, och lycka till pa nasta samtal. Kanns det fortfarande inte bra med bm, sag att du vill byta. Du behover inte motivera det annat an att saga att det inte fungerar med den du pratat med forst. Det kommer de att respektera. Att du kanner dig trygg infor ditt barns fodsel ar viktigare an om du trampar nagon pa tarna som du anda aldrig kommer att traffa igen. :)

• vadskajaghetadå

om man vill slippa smärta skulle jag välja kejsarsnitt.

nu säger så många att det är SÅ fantastiskt att föda vaginalt när barnet väl är fött, att man frisätter en massa lyckohornoner, så jag hoppas jag kan föda vaginalt, för att se o folk verkligen har rätt.

OM förlossningen går rätt till vill säga!

BF 5 juli
  • vadskajaghetadå

(har ett positivt snitt bakom mig)

BF 5 juli
  • Thösen
    Canberra skrev 2008-02-29 00:17:38 följande:
    Jag tankte saga, fundera pa att ta med dig en doula som du hinner traffa och lara kanna innan och som kan bli din 'advokat' och fora din talan, TS. Du ska absolut inte behova vara radd! Och du tjanar inget pa att vara 'duktiga flickan' och sen ga hem och ha angest. Da ar det battre att du tar med dig en doula (eller din sambo) som kan saga rakt ut att 'Anna ar otrygg over det har och jag kommer att se till att hon far xxx nar hon behover det'. Sen tankte jag ocksa saga, det ar jattebra att tanka igenom innan hur du vill att din forlossning ska se ut, och garna skriva ett forlossningsbrev ocksa - inte minst for din skull, sa att du far ur dig precis hur du kanner, vad just du ar radd for, vilka onskemal du har osv. Och det ar helt ok att andra sig helt och hallet under forlossningen, du ar inte bunden till det du skrivit i brevet! Men. Haka inte upp dig pa att just en sak kommer att hjalpa, annars ar det kort. Jag var ocksa helt overtygad om att jag skulle bada, helst tom. foda i vattnet (de gillar det inte pa mitt sjukhus men man far, sa lange det ar en normal forlossning). Nar jag val hade fyllt upp badkaret och satte mig, kandes det jatteobekvamt och jag klarade inte alls att sitta kvar! Daremot var det skont att sta i duschen da och da - inte hela tiden, utan in och ut, tio minuter at gangen. En kompis till mig var ocksa helt overtygad om att hon *skulle* foda i vattnet, och sen ville hon inte nar det val kom till kritan. Bade hon och jag fodde i traditionella gynstallningen, liggandes pa ryggen med benen i luften, precis som jag hade svurit pa att jag *aldrig* skulle gora... :) Men det var det som var skonast for mig (och henne). Sa tank garna igenom vad du tror att du kommer att vilja, men var oppen for att din kropp kan vilja nagot helt annat den dagen. Det ar inte alls sakert att ni kommer att vara 9 fodande som slass om badkaret, men det ar inte heller sakert att du kommer att vilja vara i narheten av det heller... :) Kram, och lycka till pa nasta samtal. Kanns det fortfarande inte bra med bm, sag att du vill byta. Du behover inte motivera det annat an att saga att det inte fungerar med den du pratat med forst. Det kommer de att respektera. Att du kanner dig trygg infor ditt barns fodsel ar viktigare an om du trampar nagon pa tarna som du anda aldrig kommer att traffa igen. :)
    Jag ahde helt ställt in mig på att jag skulle ta mig sjutton stå upp å föda så att det gick så snabbt som möjligt. När jag kom dit fikc jag duscha första två timmarna för det var fullt på förlossningen så vi fick inget rum. Kommer in på rummet och är öppen 7cm. Får då lustgasen. Ropar ganska snart efter Eda´n. Får ctg på mig så jag är inte så rörlig som jag hade hoppats på.
    Å när det är dags, ja nog sjutton låg jag ner. Trivdes inte i ngn annan ställning!
    Man ändrar sig ganska mkt om vad man vill och inte vill udner förlossningen. Det man trodde hemma är inte alls samma sak längre när man kommer dit.

Ha ett öppet sinne det är mitt tips till dig! Å stå på dig! Det är DIN förlossning! Det är DU som ska trivas och ha det så bra det går!
  • enilorac

sannispannisen: Oj, då upplevde du något som nog inte är så vanligt! Mitt snitt var då verkligen INTE smärtfritt. Vill inte skrämmas men ett snitt kan ge mycket smärta efteråt en lång tid samt komplikationer. Vill helst inte uppleva det igen !

Kram C och C

• Utter72

Hej.

Har inte läst igenom alla inlägg, men vill också bara säga att ha ett öppet sinne!
    Man vet för det första inte vad man "tycker om" förrän man är mitt inne i förlossningen (födde också i gynställning även fast jag innan inte alls ville det).
    Och för det andra kan det ske saker som man inte har kontroll över. Tex så funkade inte EDA:n på mig. De träffade bara nerver hela tiden, och överläkaren fanns inte tillgänglig...
    Så jag vill bara säga att man inte skall ha en "hangup" på något som sen kanske inte kan införlivas.

Lycka till!

Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?