• Thösen

ska jag ligga ned o skrika?

Canberra skrev 2008-02-29 00:17:38 följande:
    Jag tankte saga, fundera pa att ta med dig en doula som du hinner traffa och lara kanna innan och som kan bli din 'advokat' och fora din talan, TS. Du ska absolut inte behova vara radd! Och du tjanar inget pa att vara 'duktiga flickan' och sen ga hem och ha angest. Da ar det battre att du tar med dig en doula (eller din sambo) som kan saga rakt ut att 'Anna ar otrygg over det har och jag kommer att se till att hon far xxx nar hon behover det'. Sen tankte jag ocksa saga, det ar jattebra att tanka igenom innan hur du vill att din forlossning ska se ut, och garna skriva ett forlossningsbrev ocksa - inte minst for din skull, sa att du far ur dig precis hur du kanner, vad just du ar radd for, vilka onskemal du har osv. Och det ar helt ok att andra sig helt och hallet under forlossningen, du ar inte bunden till det du skrivit i brevet! Men. Haka inte upp dig pa att just en sak kommer att hjalpa, annars ar det kort. Jag var ocksa helt overtygad om att jag skulle bada, helst tom. foda i vattnet (de gillar det inte pa mitt sjukhus men man far, sa lange det ar en normal forlossning). Nar jag val hade fyllt upp badkaret och satte mig, kandes det jatteobekvamt och jag klarade inte alls att sitta kvar! Daremot var det skont att sta i duschen da och da - inte hela tiden, utan in och ut, tio minuter at gangen. En kompis till mig var ocksa helt overtygad om att hon *skulle* foda i vattnet, och sen ville hon inte nar det val kom till kritan. Bade hon och jag fodde i traditionella gynstallningen, liggandes pa ryggen med benen i luften, precis som jag hade svurit pa att jag *aldrig* skulle gora... :) Men det var det som var skonast for mig (och henne). Sa tank garna igenom vad du tror att du kommer att vilja, men var oppen for att din kropp kan vilja nagot helt annat den dagen. Det ar inte alls sakert att ni kommer att vara 9 fodande som slass om badkaret, men det ar inte heller sakert att du kommer att vilja vara i narheten av det heller... :) Kram, och lycka till pa nasta samtal. Kanns det fortfarande inte bra med bm, sag att du vill byta. Du behover inte motivera det annat an att saga att det inte fungerar med den du pratat med forst. Det kommer de att respektera. Att du kanner dig trygg infor ditt barns fodsel ar viktigare an om du trampar nagon pa tarna som du anda aldrig kommer att traffa igen. :)
    Jag ahde helt ställt in mig på att jag skulle ta mig sjutton stå upp å föda så att det gick så snabbt som möjligt. När jag kom dit fikc jag duscha första två timmarna för det var fullt på förlossningen så vi fick inget rum. Kommer in på rummet och är öppen 7cm. Får då lustgasen. Ropar ganska snart efter Eda´n. Får ctg på mig så jag är inte så rörlig som jag hade hoppats på.
    Å när det är dags, ja nog sjutton låg jag ner. Trivdes inte i ngn annan ställning!
    Man ändrar sig ganska mkt om vad man vill och inte vill udner förlossningen. Det man trodde hemma är inte alls samma sak längre när man kommer dit.

Ha ett öppet sinne det är mitt tips till dig! Å stå på dig! Det är DIN förlossning! Det är DU som ska trivas och ha det så bra det går!
Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?