• Jonasson

ska jag ligga ned o skrika?

Hade ångest frm och tillbaka innan jag närmade mig min första förlossning. Eftersom man ändå inte vet precis hur det kommer att bli, hur man reagerar osv så är en idé att beskriva sina känslor och vad man är rädd för och hur man vill bli bemött( känslomässiga behov). Är det smärtan det största orosmomentet, så skriv att du vill ha förslag på bedvöningar utefter hur det går för dig.(Eller erbjuden allt som bara går)
    Försök att läs in dig på hur förlossningen går till fysiskt. Hur kroppen jobbar, och hur du kan samarbeta bäst med din kropp för att barnet ska födas så smidigt som det bara går.
    Försök att läs lite i taget så du VET när vad du kan vänta dig. De olika faserna och öppningsskedena.
    Den bästa bedövningen är trygghet, skulle jag vilja påstå. Är du rädd gör det ondare. Försök att läs och peppadig själv.
    Försök röra dig och kunga på höfterna under öppningsskedet så kommer barnet fortare neråt än om du ligger ner. Varma kuddar om magen, tens och lustgas rekommenderas varmt samt en trygg och snäll partner som hjälper till att sköta lustgasen. Jag hade en lång sjukhusskjorta på mig och födde på sidan. Kändes tryggats för mig. Det gör ont att föda men det viktiga är att förstå vad som sker i kroppen( genom att läsa innan). Då blir värkarna hanterbar. Det är ju paus mellan dem även om pauserna är korta mot slutet. Då finns ist lustgasen till hjälp. Jobba med din kropp. Det är ett samarbete mellan dig, din kropp och bebisen. Lycka till!

• Jonasson

Du kanske inte ens vill bada när det är dags... När värkarna tätnar så försök hitta en strategi att andas dig igenom dem. Det är eg "det enda" du behöver koncentrera dig på.

Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?