• Stora Gosan

ska jag ligga ned o skrika?

Jag har gått på ett klarasamtal och ska på ett nytt. Har inte fått hjälp att skriva något brev än...

tanten jag pratade med bara upplyste mig om hur onte det kan göra och att det inte finns garantier för hur snabbt, resp långsamt det kan gå att föda. Värmedyna fick man INTE ha på avdelningen för då kunde man bränna sig så det var förbjudet. Det finns ETT badkar på avdelningen. Hur ska jag kunna veta om just JAG får bada då?

Jag klargjorde att min enda rädsla är att smärtan blir för svår så att jag inte klarar av den. Vill därför kunna få Epidural, men jag vet ju att de inte garanterar den eftersom man kan ha öppnat sig för mycket...eller att narkosläkaren har annat...

Då har jag hört att man kan få en kanyl insatt redan innan för Edan så att det bara är för personalen att spruta i ifall jag kreverar...men NEJ , det kunde hon inte erbjuda...

Fick ett nytt samtal i vecka 34 o då ska sambon med. Ska jag skrika o gråta? Hon är så sträng...hon blockerar mig så jag blir "duktiga flickan" när jag kommer dit...

• Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?
  • Josefine85
    Dame72 skrev 2008-02-23 19:18:02 följande:
    Svar på #28Hur hann du få spinal och inte EDA?
    jadu, de vet ja inte?? Faktiskt.. Ja tror att spinal e bara en ryggmärgsspruta.. å EDA sätter man väl kateter å grejer? en Spinal håller sej bara i 2 timmar och man kan inte få påfyllning... Har hört att omföderskor ofta får den.
    Mammas Finaste Loke 070622
  • Bobbenn
    Stora Gosan skrev 2008-02-23 19:08:45 följande:
    men det ÄR förbjudet på förlossningen. Det sade min vanliga barnmorska också.
    Men vetevärmare då?
    BF 27/3-08
  • Josefine85
    Stora Gosan skrev 2008-02-23 19:17:36 följande:
    tack, men hur vet du att den kommer att gå bra?
    Vi säger såhär då. Jag HOPPAS din fölossning kommer gå bra :)
    Mammas Finaste Loke 070622
  • Bobbenn

Stora gosan dom FLESTA förlossningar går bra

BF 27/3-08
  • Stora Gosan

men det hjälper inta alls lika bra. Jag har prövat det och köpte en värmedyna som var elektrisk för att den här vetekudden som man måste springa o värma stup i kvarten (först bränner man sig, sen blir den kallt två sek senare) inte funkade och nu kan jag inte använda annat än denna då jag får ont. Det är stor skillnad. Tror de inte jag är kompetent nog att hantera en värmedyna? Man tas ifrån det lilla lilla man har kvar som känns tryggt...känns bara kränkande.

Bobbenn skrev 2008-02-23 19:22:54 följande:
    Men vetevärmare då?
  • Bobbenn
    Stora Gosan skrev 2008-02-23 19:26:49 följande:
    men det hjälper inta alls lika bra. Jag har prövat det och köpte en värmedyna som var elektrisk för att den här vetekudden som man måste springa o värma stup i kvarten (först bränner man sig, sen blir den kallt två sek senare) inte funkade och nu kan jag inte använda annat än denna då jag får ont. Det är stor skillnad. Tror de inte jag är kompetent nog att hantera en värmedyna? Man tas ifrån det lilla lilla man har kvar som känns tryggt...känns bara kränkande.
    Förstår dig men det finns nog altenativ ska du se.
    BF 27/3-08
  • Stora Gosan

går bra såtillvida att barnet kommer ut ja. sen vad mamman är i för skick efteråt verkar inte spela så stor roll, bara hon inte dör...

många mammor kan inte kissa på flera veckor utan att gråta, och smärtan under de flesta förlossningar är så stor att man vill dö. I min värld har inte förlossningen gått bra om det har kännts så ens i en halvtimme.

Bobbenn skrev 2008-02-23 19:24:31 följande:
    Stora gosan dom FLESTA förlossningar går bra
    [/citat]
    Josefine85 skrev 2008-02-23 19:23:12 följande:
    [citat]
    Vi säger såhär då. Jag HOPPAS din fölossning kommer gå bra :)
  • Stora Gosan

det finn ett badkar på förlossningen. Vi kan vara nio födande på en gång...stor chans att man får bada då...

• Flickan och kråkan

Vet att det inte hjälper dig - för man vet aldrig hur det är innan - men det måste absolut inte vara så att man håller på att dö. Jag väntade på den där smärtan som skulle ge dödsångest (var helt säker på att den skulle komma) men det gjorde den inte...

Ett tips: Duscha hellre varmt än att bada. När man har värkar vill man inte ligga ner, särskilt inte i ryggläge (min och många andras erfarenhet).

• Jonasson

Hade ångest frm och tillbaka innan jag närmade mig min första förlossning. Eftersom man ändå inte vet precis hur det kommer att bli, hur man reagerar osv så är en idé att beskriva sina känslor och vad man är rädd för och hur man vill bli bemött( känslomässiga behov). Är det smärtan det största orosmomentet, så skriv att du vill ha förslag på bedvöningar utefter hur det går för dig.(Eller erbjuden allt som bara går)
    Försök att läs in dig på hur förlossningen går till fysiskt. Hur kroppen jobbar, och hur du kan samarbeta bäst med din kropp för att barnet ska födas så smidigt som det bara går.
    Försök att läs lite i taget så du VET när vad du kan vänta dig. De olika faserna och öppningsskedena.
    Den bästa bedövningen är trygghet, skulle jag vilja påstå. Är du rädd gör det ondare. Försök att läs och peppadig själv.
    Försök röra dig och kunga på höfterna under öppningsskedet så kommer barnet fortare neråt än om du ligger ner. Varma kuddar om magen, tens och lustgas rekommenderas varmt samt en trygg och snäll partner som hjälper till att sköta lustgasen. Jag hade en lång sjukhusskjorta på mig och födde på sidan. Kändes tryggats för mig. Det gör ont att föda men det viktiga är att förstå vad som sker i kroppen( genom att läsa innan). Då blir värkarna hanterbar. Det är ju paus mellan dem även om pauserna är korta mot slutet. Då finns ist lustgasen till hjälp. Jobba med din kropp. Det är ett samarbete mellan dig, din kropp och bebisen. Lycka till!

Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?