• Stora Gosan

ska jag ligga ned o skrika?

Jag har gått på ett klarasamtal och ska på ett nytt. Har inte fått hjälp att skriva något brev än...

tanten jag pratade med bara upplyste mig om hur onte det kan göra och att det inte finns garantier för hur snabbt, resp långsamt det kan gå att föda. Värmedyna fick man INTE ha på avdelningen för då kunde man bränna sig så det var förbjudet. Det finns ETT badkar på avdelningen. Hur ska jag kunna veta om just JAG får bada då?

Jag klargjorde att min enda rädsla är att smärtan blir för svår så att jag inte klarar av den. Vill därför kunna få Epidural, men jag vet ju att de inte garanterar den eftersom man kan ha öppnat sig för mycket...eller att narkosläkaren har annat...

Då har jag hört att man kan få en kanyl insatt redan innan för Edan så att det bara är för personalen att spruta i ifall jag kreverar...men NEJ , det kunde hon inte erbjuda...

Fick ett nytt samtal i vecka 34 o då ska sambon med. Ska jag skrika o gråta? Hon är så sträng...hon blockerar mig så jag blir "duktiga flickan" när jag kommer dit...

• Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?
  • MajaLinnéa

Det är endast en narkosläkare som kan sätta den kanyl genom vilken du får ryggbedövningen. Det är inget barnmorskorna kan göra.
    Så det där med att ha en kanyl insatt redan innan tror jag du missförstått.

Men du klarar det säkert!

• Stora Gosan

nej, men jag har hört att man kan få förberett för EDA. Vet inte om man bokar in en narkosläkare att komma redan i början isf..

MajaLinnéa skrev 2008-02-22 18:34:09 följande:
    Det är endast en narkosläkare som kan sätta den kanyl genom vilken du får ryggbedövningen. Det är inget barnmorskorna kan göra.Så det där med att ha en kanyl insatt redan innan tror jag du missförstått.Men du klarar det säkert!
  • enilorac

Om man vill känna att man har så mycket kontroll man bara kan under en förlossning så är andningen bra att träna på. Om man tränat andning, avslappning, mental träning och har en positiv målbild kan man kontrollera mycket under förlossningen.

Jag är snittad med mitt första barn men har nu laddat och tränat inför en vaginal förlossning om ca 4 v. Jag har läst bl.a "Innan du föder" av Anna Wilsby och "Att föda" av Gudrun Abascal. Två superbra böcker jag aldrig skulle klarat mig utan !!! Jag har även hyrt en TENS-maskin till förlossningen och alla jag pratat med har bara gott att säga om den. Hyr en sådan !
    Sen finns ju alltid akupunktur, bäckenbottenbedövning, livmoderbedövning mm. mm.

Kram och lycka till !

C och C

• Lyckligajag78

Det bästa jag gjorde innan min förlossning var att INTE SKRIVA FÖRLOSSNINGSBREV, jag tar allt som det kommer sa jag till förl. personalen. Vi kunde riktigt se hur lättade de var, för det är mycket lättare att bädda för besvikelse om man skrivit ner allt man vill, när kanske ändå inget blir som det står i brevet....
    Ta mina ljus med Fransk Vanilj, de SKULLE jag ha på min förlossning och hade tränat avslappning tillsammans med dem för att kunna slappna av. Nehej du det går inte sa de till min sambo, här har vi syrgas Då grusades min lilla dröm, om än så liten. Ta också det här med gynställning, den ville jag INTE föda i, när jag väl var på plats kunde jag inte tänka mig en annan ställning.

*Så mitt råd är ta inte med dig någon plan, prata med din sambo eller annan som ska vara med så vet han eller hon det. Lycka till med förlossningen den är skithäftig, jag har berättelse om du vill läsa...

• Lyckligajag78
    enilorac skrev 2008-02-22 18:56:13 följande:
    Jag har läst bl.a "Innan du föder" av Anna Wilsby och "Att föda" av Gudrun Abascal. Två superbra böcker jag aldrig skulle klarat mig utan !!! Jag har även hyrt en TENS-maskin till förlossningen och alla jag pratat med har bara gott att säga om den. Hyr en sådan !Sen finns ju alltid akupunktur, bäckenbottenbedövning, livmoderbedövning mm. mm.Kram och lycka till !C och C
    Dessa böcker hade jag också hi hi... Tens apparat, riskuddar och lustgas gjorde susen.
    Jag gick in för att epidural skulle jag INTE ha, och min sambo bara fnös åt mig, vi får väl se, sa han. Nu blev det så att jag klarade mig utan epidural (hade en 15 timmar lång förl sedan vattnet gick), jag trodde ALDRIG att jag skulle dö och jag bad inte sambon fara åt helvete en enda gång.
  • Viskans

Den här värmeplattan säljs iofs till djur, men den borde väl kunna användas: www.hungarianpetnet.com/shop/index.php&productId=17786 eftersom den är värmd i förväg och inte via el så borde väl risken för att man bränner sig vara mindre, särskilt om den får svalna av lite innan man använder den.

• Dame72

Jag hade värmedyna på min första förlossning. BM hade inte sett nån annan ha en sån. Hon stod och värmde sina händer samtidigt och tyckte den var sååå bra.
    Annars har dom väl värmeskåp på förlossningsrummen, köp två vetekuddar, ta med rena örngott så borde du väl få lägga in dom där?
    Förutom de böckerna ova så finns det en mkt gamal bok från 50 talet som heter "Att föda utan smärta" av Pierre Vellay. Finns inte att köpa utan du får kolla med biblioteken.
    Tycker du ska kolla upp mer det här med att få EDA kanylen satt i förväg. Har hört om att folk har fått det, iof ganska ovanligt men dock.
    Skaffa en TENS apparat och försök träna anding och avslappning så mkt som möjligt. Köp nåt avslappningsband och kör med från nu så det är välbekant när det sätter igång. Så du är van att använda det.
    Det är mina tips. Stå på dig och blir det för jobbigt på samtalet så be din sambo ta över och slåss för dig!
    Kram

• Stora Gosan

tack för alla svar, men det var verkligen inte sådana svar jag ville ha... Kanske formulerade mig fel. Vill bara försvinna nu. Har ingen lust alls att föda. Jag vet ju att man kan få den här bedövningen förberedd, men alla säger bara att man skall ta vetekuddar...

TENS o vetekuddar hjälper inte vid den smärta jag fruktar. TNS hjälpte inte ens mig vid mina starkaste mensvärkar...
    och att jag klarar det...ja visst...men till vilket pris? Jag är dörädd..

• vadskajaghetadå

usch jag är också rädd att det ska göra så ont att jag svimmar eller nåt.

men nä, det är ju så natuuuurligt att föda barn" det SKA göra ont! därför lägger man inte mer möda på oss! fan också!

BF 5 juli
  • Stora Gosan

skitsjukvård!!!

I Västerås skall de spara in just på kvinnokliniken och tar nu bort nio sängplatser och skickar hem oss 6 htimmar efter förlossning...

sannispannisen skrev 2008-02-23 01:16:37 följande:
    usch jag är också rädd att det ska göra så ont att jag svimmar eller nåt.men nä, det är ju så natuuuurligt att föda barn" det SKA göra ont! därför lägger man inte mer möda på oss! fan också!
Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?