• Dame72

ska jag ligga ned o skrika?

Jag hade värmedyna på min första förlossning. BM hade inte sett nån annan ha en sån. Hon stod och värmde sina händer samtidigt och tyckte den var sååå bra.
    Annars har dom väl värmeskåp på förlossningsrummen, köp två vetekuddar, ta med rena örngott så borde du väl få lägga in dom där?
    Förutom de böckerna ova så finns det en mkt gamal bok från 50 talet som heter "Att föda utan smärta" av Pierre Vellay. Finns inte att köpa utan du får kolla med biblioteken.
    Tycker du ska kolla upp mer det här med att få EDA kanylen satt i förväg. Har hört om att folk har fått det, iof ganska ovanligt men dock.
    Skaffa en TENS apparat och försök träna anding och avslappning så mkt som möjligt. Köp nåt avslappningsband och kör med från nu så det är välbekant när det sätter igång. Så du är van att använda det.
    Det är mina tips. Stå på dig och blir det för jobbigt på samtalet så be din sambo ta över och slåss för dig!
    Kram

• Dame72

Jag är lessen om du tolkade mitt svar så, men det finns sätt så att du slappnar av, där livrädd och då spänner du dig och då blir det värre. Du måste även jobba med att slappna av före för att ha en chans att få den hjälpen. Du kan ju inte mena att du bestämt dig för att avslappning kommer inte att hjälpa på mig öht what so ever? Det är ju din rädsla för smärta du måste börja jobba med, sen ska du självklart få den hjälp du behöver på förlossningen, det är inte det jag menar, men jobbar du på den tid du har kvar kanske du kan komma till förlossningen och ändå känna att det här kan bli ok. Jag vet hur jag ska slappna av. Vem vet, din bebis kanske är ute innan du anar. Många föder barn utan att tycka det gör speciellt ont. Visst, smärtan finns där men man dör inte av den.
    Antagligen blir du bara mer arg av att läsa mitt inlägg, men snälla tänk efter lite om att just de råd du fick av flera här ovan faktiskt kan vara till stor hjälp. Sen ska du få mer hjälp av din KlaraBm.

Stora Gosan skrev 2008-02-23 01:13:26 följande:

tack för alla svar, men det var verkligen inte sådana svar jag ville ha... Kanske formulerade mig fel. Vill bara försvinna nu. Har ingen lust alls att föda. Jag vet ju att man kan få den här bedövningen förberedd, men alla säger bara att man skall ta vetekuddar...TENS o vetekuddar hjälper inte vid den smärta jag fruktar. TNS hjälpte inte ens mig vid mina starkaste mensvärkar...och att jag klarar det...ja visst...men till vilket pris? Jag är dörädd..
  • Dame72
    Svar på #28
    Hur hann du få spinal och inte EDA?
Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?