Inlägg från: Stora Gosan |Visa alla inlägg
  • Stora Gosan

ska jag ligga ned o skrika?

Jag har gått på ett klarasamtal och ska på ett nytt. Har inte fått hjälp att skriva något brev än...

tanten jag pratade med bara upplyste mig om hur onte det kan göra och att det inte finns garantier för hur snabbt, resp långsamt det kan gå att föda. Värmedyna fick man INTE ha på avdelningen för då kunde man bränna sig så det var förbjudet. Det finns ETT badkar på avdelningen. Hur ska jag kunna veta om just JAG får bada då?

Jag klargjorde att min enda rädsla är att smärtan blir för svår så att jag inte klarar av den. Vill därför kunna få Epidural, men jag vet ju att de inte garanterar den eftersom man kan ha öppnat sig för mycket...eller att narkosläkaren har annat...

Då har jag hört att man kan få en kanyl insatt redan innan för Edan så att det bara är för personalen att spruta i ifall jag kreverar...men NEJ , det kunde hon inte erbjuda...

Fick ett nytt samtal i vecka 34 o då ska sambon med. Ska jag skrika o gråta? Hon är så sträng...hon blockerar mig så jag blir "duktiga flickan" när jag kommer dit...

• Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?
  • Stora Gosan

nej, men jag har hört att man kan få förberett för EDA. Vet inte om man bokar in en narkosläkare att komma redan i början isf..

MajaLinnéa skrev 2008-02-22 18:34:09 följande:
    Det är endast en narkosläkare som kan sätta den kanyl genom vilken du får ryggbedövningen. Det är inget barnmorskorna kan göra.Så det där med att ha en kanyl insatt redan innan tror jag du missförstått.Men du klarar det säkert!
  • Stora Gosan

tack för alla svar, men det var verkligen inte sådana svar jag ville ha... Kanske formulerade mig fel. Vill bara försvinna nu. Har ingen lust alls att föda. Jag vet ju att man kan få den här bedövningen förberedd, men alla säger bara att man skall ta vetekuddar...

TENS o vetekuddar hjälper inte vid den smärta jag fruktar. TNS hjälpte inte ens mig vid mina starkaste mensvärkar...
    och att jag klarar det...ja visst...men till vilket pris? Jag är dörädd..

• Stora Gosan

skitsjukvård!!!

I Västerås skall de spara in just på kvinnokliniken och tar nu bort nio sängplatser och skickar hem oss 6 htimmar efter förlossning...

sannispannisen skrev 2008-02-23 01:16:37 följande:
    usch jag är också rädd att det ska göra så ont att jag svimmar eller nåt.men nä, det är ju så natuuuurligt att föda barn" det SKA göra ont! därför lägger man inte mer möda på oss! fan också!
  • Stora Gosan

du vill säkert jätteväl och jag är VÄL medveten om att andning är bra. Jag tränar både yoga och pilates samt är sångerska så jag kan andas.. Ditt svar är inte det jag behöver just nu men tack ändå.

Dame72 skrev 2008-02-23 12:13:17 följande:
    Jag är lessen om du tolkade mitt svar så, men det finns sätt så att du slappnar av, där livrädd och då spänner du dig och då blir det värre. Du måste även jobba med att slappna av före för att ha en chans att få den hjälpen. Du kan ju inte mena att du bestämt dig för att avslappning kommer inte att hjälpa på mig öht what so ever? Det är ju din rädsla för smärta du måste börja jobba med, sen ska du självklart få den hjälp du behöver på förlossningen, det är inte det jag menar, men jobbar du på den tid du har kvar kanske du kan komma till förlossningen och ändå känna att det här kan bli ok. Jag vet hur jag ska slappna av. Vem vet, din bebis kanske är ute innan du anar. Många föder barn utan att tycka det gör speciellt ont. Visst, smärtan finns där men man dör inte av den. Antagligen blir du bara mer arg av att läsa mitt inlägg, men snälla tänk efter lite om att just de råd du fick av flera här ovan faktiskt kan vara till stor hjälp. Sen ska du få mer hjälp av din KlaraBm.Stora Gosan skrev 2008-02-23 01:13:26 följande:
  • Stora Gosan

Tack för svar...
    men jag vill ha min elektriska värmedyna, den funkar jättebra för mig. Ska de ta ifrån mig den lilla livlinan bara för att en klantig mamma bränt sig en gång? Hon brände sig för att hon redan hade annan bedövning...jag vet att min elektriska värmedyna hjälper mig.

Djävla sadistkärring! Det är för fan inte alls roligt att vänta barn längre...

Bobbenn skrev 2008-02-23 18:48:03 följande:
    Stora gosan jag tycker den tanten du träffade verkar ju för fan inte klok! Klart du ska skriva ett förlossningsbrev. Visst det kan inte garanteras att dom kan göra exakt som du vill men det är ju DU som ska föda barn ingen annan. Klart du får ha vete värmare med dig.Skriv i brevet (gör ett eget handskrivet) att du absolut inte vill höra att det är för sent med eda.
    Kram på dig!
  • Stora Gosan

du förstår precis hur jag menar. Tack. Ja, tanken är att min sambo ska hjälpa mig nästa gång...det är jätteknappt om tid nu innan förlossningen också...

kärålajn skrev 2008-02-23 18:48:14 följande:
    Till att börja med... finns där ingen annan BM du kan prata med?Sen tycker jag din karl ska "tala för dig" när ni är på nästa besök... jag vet hur det är när människor lyckas blockera en så man känner sig som "duktiga flickan" när man har TONVIS med saker att säga... det är DIN kropp, varför ska just den kvinnan få sätta stopp för vad du känner?Bara för att "alla andra" klarat sig på andra bedövningar så behöver det inte betyda att just DU gör det!Fan, vill man ha en viss bedövning så SKA man få det!Prata med en annan BM!!
  • Stora Gosan

men det ÄR förbjudet på förlossningen. Det sade min vanliga barnmorska också.

Bobbenn skrev 2008-02-23 19:04:03 följande:
    Alltså hon ska inte jobba på ett sånt ställe. Skit i henne nu och ta du med dig din dyna!
  • Stora Gosan

tack, men hur vet du att den kommer att gå bra?

Josefine85 skrev 2008-02-23 19:12:14 följande:
    Nu är inte jag förlossningsrädd.. MEN. Jag öppnade mig så fort att jag inte hann få EDA. Öppnade mig från 1 cm till 10 på 30 min... Jag fick iaf Spinal mot mina smärtor.Tror iofs att det är väldigt ovanligt att man får det som förstagångsföderska, men jag fick det iaf.Din förlossning kommer gå bra. Lycka till! :)
  • Stora Gosan

men det hjälper inta alls lika bra. Jag har prövat det och köpte en värmedyna som var elektrisk för att den här vetekudden som man måste springa o värma stup i kvarten (först bränner man sig, sen blir den kallt två sek senare) inte funkade och nu kan jag inte använda annat än denna då jag får ont. Det är stor skillnad. Tror de inte jag är kompetent nog att hantera en värmedyna? Man tas ifrån det lilla lilla man har kvar som känns tryggt...känns bara kränkande.

Bobbenn skrev 2008-02-23 19:22:54 följande:
    Men vetevärmare då?
  • Stora Gosan

går bra såtillvida att barnet kommer ut ja. sen vad mamman är i för skick efteråt verkar inte spela så stor roll, bara hon inte dör...

många mammor kan inte kissa på flera veckor utan att gråta, och smärtan under de flesta förlossningar är så stor att man vill dö. I min värld har inte förlossningen gått bra om det har kännts så ens i en halvtimme.

Bobbenn skrev 2008-02-23 19:24:31 följande:
    Stora gosan dom FLESTA förlossningar går bra
    [/citat]
    Josefine85 skrev 2008-02-23 19:23:12 följande:
    [citat]
    Vi säger såhär då. Jag HOPPAS din fölossning kommer gå bra :)
  • Stora Gosan

det finn ett badkar på förlossningen. Vi kan vara nio födande på en gång...stor chans att man får bada då...

• Stora Gosan

tack alla. Ni är verkligen snälla och vill så väl. Men jag vill ha epiduralen också. Är rädd att inte hinna som sagt...eller att narkosläkaren är borta...

• Stora Gosan

härligt att höra...men hann det hjälpa då?

Camilla85 skrev 2008-02-25 23:22:36 följande:
    Jag va öppen 9 cm när dom satte EDA:n på mej!
Svar på tråden ska jag ligga ned o skrika?