Mitt förlossningsbrev
För att lindra min förlossningsrädsla en aning har BM gett mig i uppgift att redan nu skriva en utförlig förlossningsplan.
Tycker själv att den är väldigt lång, men vet inte hur jag ska kunna korta ner den.
Är det någon som orkar läsa igenom och komma med synpunkter?
Är det något som är otydligt?
Är det något som är formulerat konstigt?
Förlossningsbrev
Jag heter Johannah och min man heter Andrew (Andy). Vi har genom ultraljud fått veta att vårt första barn är en pojke. Han har redan fått namnet Ossian.
Min personlighet
- Jag är i stort behov av närhet och omtanke när jag är trött eller har ont.
- Jag behöver en klar målbild för att kunna fokusera.
Mina rädslor
- Jag är mycket rädd för blod, och vill att barnmorskan ska göra allt för att undvika att jag kommer i kontakt med blod, slem, avföring, fostervatten etc.
- Varken jag eller Andy vill se eller känna på barnets huvud när det är påväg ut. Dock vill vi gärna veta när huvudet är synligt
- Jag vill inte ha någon kontakt eller se barnets navelsträng, inte heller moderkakan.Vill inte bli tillfrågad en visning av moderkakan.
- Andy känner heller inget behov av att se moderkakan. Ni får gärna fråga honom om han vill klippa navelsträngen.
- Vi vill att barnet läggs hos Andy direkt efter förlossningen. Andy skall då vara ombytt till vit sjukhusrock, som han kan öppna och därmed ha hud mot hud kontakt med barnet. Barnet ska vara inlindat i handdukar/filtar. Andy sitter bredvid mig på en stol, med barnet i famnen. K-vitamin ges till barnet när det ligger hos Andy.
- Andy och barnet sitter bredvid när barnmorskan kontrollerar bristning, blödning och eventuellt syr. Under undersökningen vill jag att en handduk eller ett lakan täcker för, så jag har så lite kontakt som möjligt med synligt blod etc.
Smärtlindring, peppning
- Smärtlindring efter behov.
- Vill gärna testa lustgas, akupunktur, värmekuddar, bad/dusch.
- Ställer mig possitiv till EDA, och vill absolut att ni erbjuder detta innan det är försent!
- Jag vill inte ha Morfin eller Petidin.
- Vill gärna ha coachning i andning. Och bli påmind om att andas rätt.
- Jag önskar mycket peppning och att ni talar om för mig att det jag går igenom är en positiv smärta som för mig närmare mitt barn.
- Ni får gärna ge mig korta tidsepoker att fokusera på, t.ex. "Om en halvtimme kommmer vi att testa detta..." osv.
- Jag vill att Andy får mycket stöd och peppning i hur han på bästa sätt kan stötta, hjälpa och vara nära mig under förlossningen.
Förlossningsställningar
- Under öppningsfasen vill jag gärna vara uppe och gå så mycket som möjligt, gärna med hjälp av en gåstol. Jag vill även ha tillgång till en saccosäck om möjlighet finns.
- Jag vill att barnmorskan ska hjälpa mig att hitta ställningar där jag slipper se blod, slem etc.
Vid ett eventuellt kejsarsnitt
- Om jag är vaken under kejsarsnittet vill jag absolut inte att ni pratar högt om vad ni gör. Jag vill inte höra saker som "Nu lägger vi snittet" eller liknande. Jag vill heller inte se något av ingreppet.
- Om det inte är möjligt att genomföra ett vaket kejsarsnitt utan ovanstående dialog vill jag sövas.
Efter förlossningen
- När barnmorskan har undersökt mig efter förlossninge vill vi bli lämnade ensamna med dämpad belysning tillsammans med vårat barn.
- När överflödigt fosterfett torkat in vill jag ha barnet på mitt bröst, och försöka amma.
- Vi vill gärna ha ett såkallat familjerum på BB.
Övriga önskemål
- Jag vill ha en absolut aktiv dialog med min barnmorska. Jag vill vara med i alla beslut som tas. Om jag inte kan svara på frågor fattar Andy alla beslut åt mig.
- Om ni av någon anledning måste gå iväg med barnet skall Andy alltid följa med.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-12 18:10:32:
Snälla, om du inte har något vettigt att tillföra - SKRIV INTE!
Kom även ihåg att den här tråden är placerad i "FÖRLOSSNINGSRÄDSLA". Jag vill inte bli jämförd med er "normala" som klarar av att gå igenom sånt här.