• Pumpalicious

Mitt förlossningsbrev

För att lindra min förlossningsrädsla en aning har BM gett mig i uppgift att redan nu skriva en utförlig förlossningsplan.
    Tycker själv att den är väldigt lång, men vet inte hur jag ska kunna korta ner den.

Är det någon som orkar läsa igenom och komma med synpunkter?
    Är det något som är otydligt?
    Är det något som är formulerat konstigt?

Förlossningsbrev

Jag heter Johannah och min man heter Andrew (Andy). Vi har genom ultraljud fått veta att vårt första barn är en pojke. Han har redan fått namnet Ossian.

Min personlighet
    - Jag är i stort behov av närhet och omtanke när jag är trött eller har ont.
    - Jag behöver en klar målbild för att kunna fokusera.

Mina rädslor
    - Jag är mycket rädd för blod, och vill att barnmorskan ska göra allt för att undvika att jag kommer i kontakt med blod, slem, avföring, fostervatten etc.
    - Varken jag eller Andy vill se eller känna på barnets huvud när det är påväg ut. Dock vill vi gärna veta när huvudet är synligt
    - Jag vill inte ha någon kontakt eller se barnets navelsträng, inte heller moderkakan.Vill inte bli tillfrågad en visning av moderkakan.
    - Andy känner heller inget behov av att se moderkakan. Ni får gärna fråga honom om han vill klippa navelsträngen.
    - Vi vill att barnet läggs hos Andy direkt efter förlossningen. Andy skall då vara ombytt till vit sjukhusrock, som han kan öppna och därmed ha hud mot hud kontakt med barnet. Barnet ska vara inlindat i handdukar/filtar. Andy sitter bredvid mig på en stol, med barnet i famnen. K-vitamin ges till barnet när det ligger hos Andy.
    - Andy och barnet sitter bredvid när barnmorskan kontrollerar bristning, blödning och eventuellt syr. Under undersökningen vill jag att en handduk eller ett lakan täcker för, så jag har så lite kontakt som möjligt med synligt blod etc.

Smärtlindring, peppning
    - Smärtlindring efter behov.
    - Vill gärna testa lustgas, akupunktur, värmekuddar, bad/dusch.
    - Ställer mig possitiv till EDA, och vill absolut att ni erbjuder detta innan det är försent!
    - Jag vill inte ha Morfin eller Petidin.
    - Vill gärna ha coachning i andning. Och bli påmind om att andas rätt.
    - Jag önskar mycket peppning och att ni talar om för mig att det jag går igenom är en positiv smärta som för mig närmare mitt barn.
    - Ni får gärna ge mig korta tidsepoker att fokusera på, t.ex. "Om en halvtimme kommmer vi att testa detta..." osv.
    - Jag vill att Andy får mycket stöd och peppning i hur han på bästa sätt kan stötta, hjälpa och vara nära mig under förlossningen.

Förlossningsställningar
    - Under öppningsfasen vill jag gärna vara uppe och gå så mycket som möjligt, gärna med hjälp av en gåstol. Jag vill även ha tillgång till en saccosäck om möjlighet finns.
    - Jag vill att barnmorskan ska hjälpa mig att hitta ställningar där jag slipper se blod, slem etc.

Vid ett eventuellt kejsarsnitt
    - Om jag är vaken under kejsarsnittet vill jag absolut inte att ni pratar högt om vad ni gör. Jag vill inte höra saker som "Nu lägger vi snittet" eller liknande. Jag vill heller inte se något av ingreppet.
    - Om det inte är möjligt att genomföra ett vaket kejsarsnitt utan ovanstående dialog vill jag sövas.

Efter förlossningen
    - När barnmorskan har undersökt mig efter förlossninge vill vi bli lämnade ensamna med dämpad belysning tillsammans med vårat barn.
    - När överflödigt fosterfett torkat in vill jag ha barnet på mitt bröst, och försöka amma.
    - Vi vill gärna ha ett såkallat familjerum på BB.

Övriga önskemål
    - Jag vill ha en absolut aktiv dialog med min barnmorska. Jag vill vara med i alla beslut som tas. Om jag inte kan svara på frågor fattar Andy alla beslut åt mig.
    - Om ni av någon anledning måste gå iväg med barnet skall Andy alltid följa med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-12 18:10:32:
    Snälla, om du inte har något vettigt att tillföra - SKRIV INTE!

Kom även ihåg att den här tråden är placerad i "FÖRLOSSNINGSRÄDSLA". Jag vill inte bli jämförd med er "normala" som klarar av att gå igenom sånt här.

• Svar på tråden Mitt förlossningsbrev
  • Siriva

hej igen, såg att det tog ny fart...
    Du har inte funderat på att föda på BB-stockholm?
    Jag födde där och är supernöjd, personalen var väldigt proffsig.

Låt dig inte skrämmas!!!!!
    Du har jobbat jättebra för att komma över din rädsla. Vi som skriver här vet ju inte allt du gått igenom utan kan ju bara dela med oss av våra erfarenheter.

Jag ser inga "fel" i ditt brev. Men som många säger ha en liten del i dig som är lite beredd på att det kanske inte kan bli exakt som du vill. Men ditt brev ger dig en bra målbild.

Som jag skrev innan, påminn om ditt brev när ni ringer in då det är dags! Påminn om brevet när ni kommit in.

Använd Andy som ett förlängt stöd, han kan påminna barnmorskorna om de skulle glömma bort viktiga saker.

Jag fick inget erbjudande om att känna på huvudet (vad jag kommer ihåg).

Ett råd som bottnar från min egen förlossning är att kontrollen är viktig. Om du får hjälp med smärtlindring kommer du att känna dig trygg och då kommer nog allt det andra du är rädd för kännas mer hanterbart.
    Jag använde mig av lustgas och var så inne i "ruset" att jag inte oroade mig för något.

Du kommer att klara av det!!!

• babyassistans

Hej igen vännen!!

det är så tråkigt att du sitter och gråter och känner att du inte fått förståelse för din förlossningsskräck!
    Jag träffade en gammal klok läkare en gång som sa att de största rädslor är de som vi skapar inom oss av okunskap!
    Det verkar som de som svarar dig i denna tråden är två sorter, de som fött barn och de som inte har!
    Kika igenom svaren igen o se hur de fördelar sig. Nästan alla som har fött barn säger genomgående ett par saker:
    DU ÖVERLEVER!!!
    DET KOMMER ATT GÅ BÄTTRE ÄN DU TROR!!
    INGEN KOMMER ATT VILJA DIG ILLA!!

Jag har själv fyra döttrar, som alla är födda under lite olika omständigheter, jag har gått på Aurora och de är helt underbara. Min aurora bm sa till mig...vet du om att man inte behöver vara duktig?? Jag satt bara och glodde!! Ett problem med Aurora är att de inte kan följa med när det väl är dax..har du funderat på en doula...en kvinna som du har valt och som är van vid att stötta och trösta och pusha dig under din förlossning!
    Henne Kan både du och din man samtala med inför förlossningen och hon har bättre möjlighet att "komma ihåg" de önskemål som ni har.
    Jag önskar dig allt gott och var rädda om er alla tre!!

• little mommy

oj vad planerat jag hade oxå ett brev men inte lika detaljerat och långt ha ha. men jag förstår din rädsla.. men ibland blir inte saker som man tänkt i allafall.. men låt barnet komma till dig först! det gör bot mot all rädsla man haft!! och det känns så skönt att det är över då! och amningen kommer igång på en gång! mvh little mommy!

• Skogsbruden

Jag kan nog inte komma med så mycket hjälp eftersom jag också väntar på min första förlossning, men vill dela med mig hur jag känner. Jag vill bara säga först att jag förstår din skräck. Ända sedan jag var liten har jag haft en stark sprut/nålfobi och skräck för sjukhus i allmänhet. Det folk ofta inte förstår när man har fobi för något alla känner lite obehag inför är dödsångesten man känner när man utsätts för det man är rädd för. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra "ja men ingen tycker om att bli stucken, så farligt är det inte". Jag kände på fullt allvar förut att jag skulle dö om de fick sticka mig, med panikattacker och hyperventilering som resultat.

Efter att ha träffat min man så har nålfobin blivit så mycket bättre att jag kan gå själv och ta blodprov nu utan skräck (men det har tagit några år) för han har stöttat mig väldigt tålmodigt och tagit ledigt från jobbet och följt med mig varje gång jag ska till någon vårdinrättning. (Klassisk fobiavvänjning alltså men utan psykolog.) Men rädslan för sjukhus är kvar och även om jag har haft ett jättebra Aurorasamtal där BM verkar ha förstått mitt problem så är jag rädd att få en BM vid förlossningen som inte är förstående och försöker tvinga mig till saker utan anledning.

Min strategi då är att min man, som jag litar totalt på i såna här situationer, får läsa av om en panikattack är på väg och byta ut BM om det inte funkar. (Jag opererades förra året och fick då en panikattack eftersom ingenting gick till som utlovats, men han redde ut det hela och till slut fick jag som jag ville. Så fast det var en mardrömsupplevelse så gav det mig en känsla av trygghet och makt när jag tänker på det i efterhand som jag aldrig känt i såna situationer förut) Jag försöker också ha en klar målbild av varför jag utsätter mig för det. Jag längtar ju så jag håller på att gå åt efter min bebis och det här är enda sättet dit. Personalen måste också motivera väldigt klart om de måste tvinga mig till något jag inte vill. bebisens väl och ve kommer ju trots allt först så de får naturligtvis göra det som måste göras, men jag vill tex inte bli tvingad att ligga på rygg bara för att det är bekvämt för dem.

Märker att det blev ett långt och virrigt inlägg, men jag hoppas att du förstår lite hur jag tänker. Prata jättemycket med din man innan och lita på att han hjälper dig om de andra inte förstår. Det är ju han som känner dig bäst och kan läsa av tecknen. Hoppas att allt kommer att gå bra!

• Clever LG
    Pumpalot skrev 2007-11-08 09:38:54 följande:
    Ångrar så att jag postade den här tråden, trodde att jag skulle få mer förståelse när den faktiskt ligger under "förlossningsrädsla".Ja det är mycket möjligt att alla någon gång känner sig rädda. Men jag har en fobi mot blod, inälvor, benknotor osv sen förrut.Det har inte gått en enda dag under graviditeten som jag inte har tänkt på allt det här. Det är ingen liten rädsla eller oro, det är en ren skräck.Synd att ingen annan varit i samma sits - jag måste vara väldigt konstig...
    Jag förstår dig helt och fullt! Jag tycker att du har skrivit ett tydligt brev, tagit tag i din rädsla och aktivt försöker bekämpa den. Lycka till med allt. Kramar
  • Sandra och Frippe

Blev nästan lite lessen när jag läser ditt brev, som jag läser det vill du inte vara med på nått och inte din man heller!?

Kan det inte räcka med att "vi vill slippa se blod avföring mm i den mån det går?
    Sen reagerade jag på den vita rocken andy ska ha, är det en läkarrock ni vill att han har? De har väl "skrubbs" för anhöriga som kan öppnas alt tas på åt fel håll?

själv i v 34 nu och börjar väl smått ställa in mig på vad som komma skall,är dock inte mer rädd än att jag vet att det inte kommer vara de skönaste timmarna i mitt liv, hoppas iaf att de kan göra så gott det går efter ert brev och att de kommer ihåg allt, iaf det viktigaste.

Hoppas ni får den förlossningen ni önskar!/kram

• FruMarie
    Mina rädslor
    - Jag är mycket rädd för blod, och vill att barnmorskan ska göra allt för att undvika att jag kommer i kontakt med blod, slem, avföring, fostervatten etc.
    - Varken jag eller Andy vill se eller känna på barnets huvud när det är påväg ut. Dock vill vi gärna veta när huvudet är synligt
    - Jag vill inte ha någon kontakt eller se barnets navelsträng, inte heller moderkakan.Vill inte bli tillfrågad en visning av moderkakan.

Okej?
    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Pumpalicious

Skogsbruden och Ronille - tack för era kommentarer. Känns så skönt att slippa bli dömd, och att någon förstår vad jag går igenom.

Sandra och Frippe - nej det räcker inte att skriva så... Jag vill att dom ska förstå allvaret i det och verkligen hjälpa mig igenom det här.
    Det där med rocken var helt BM´s förslag, och vi tyckte det lät bra.

• Pumpalicious
    FruMarie skrev 2007-11-12 18:07:19 följande:
    Mina rädslor- Jag är mycket rädd för blod, och vill att barnmorskan ska göra allt för att undvika att jag kommer i kontakt med blod, slem, avföring, fostervatten etc.- Varken jag eller Andy vill se eller känna på barnets huvud när det är påväg ut. Dock vill vi gärna veta när huvudet är synligt - Jag vill inte ha någon kontakt eller se barnets navelsträng, inte heller moderkakan.Vill inte bli tillfrågad en visning av moderkakan.Okej?
    Den här tråden är placerad i "förlossningsrädsla" om du inte noterade det...
  • Sandra och Frippe

Det förstår jag!
    Då tycker jag att ditt brev är perfekt som det är.

Pumpalot skrev 2007-11-12 18:09:22 följande:
    Skogsbruden och Ronille - tack för era kommentarer. Känns så skönt att slippa bli dömd, och att någon förstår vad jag går igenom.Sandra och Frippe - nej det räcker inte att skriva så... Jag vill att dom ska förstå allvaret i det och verkligen hjälpa mig igenom det här. Det där med rocken var helt BM´s förslag, och vi tyckte det lät bra.
  • asfaltsblomman
    Pumpalot skrev 2007-11-08 09:38:54 följande:
    Ångrar så att jag postade den här tråden, trodde att jag skulle få mer förståelse när den faktiskt ligger under "förlossningsrädsla".Ja det är mycket möjligt att alla någon gång känner sig rädda. Men jag har en fobi mot blod, inälvor, benknotor osv sen förrut.Det har inte gått en enda dag under graviditeten som jag inte har tänkt på allt det här. Det är ingen liten rädsla eller oro, det är en ren skräck.Synd att ingen annan varit i samma sits - jag måste vara väldigt konstig...
    du e väl inte ett dugg konstig..här sitter jag som inte ens VÅGAR bli gravid pga av mina fobeier/rädslor så fan vad bra och modig du är! skit i att läs negativa saker som gör dig ännu mer orolig, på nåt vis är det ju alltid de dåliga som etsar sig fast som nåt slags försvar att "tänk om"...
    prata prata prata med dom som står dig nära ist för att lägga ut trådar här är mitt råd
    Kram på dig och lillen!
  • Dora

Hur gick det för dig TS?
    Är lite nyfiken på om det blev som du ville.

Och GRATTIS till pojken!

Så länge min chef låtsas att jag har hög lön låtsas jag att jag har mycket att göra.
  • Pumpalicious

Hej, tack för alla gästboksinlägg. Jag svarar här så kan alla läsa det.
    Kortade ner mitt förlossningsbrev en aning, men inte markant.

Jag blev inlagd på sjukhuset en vecka innan Ossian kom till världen. Hade prematura värkar och kunde inte sova, så de gav mig sömntabletter så jag skulle kunna vila upp mig innan de satte igång mig.
    Det blev alltså en igångsättning, kl 14.00 den 4 dec fick jag värkstimulerande dropp och kl 22.29 föddes han.
    Förslossningen gick verkligen hur bra som helst, barnmorskorna gjorde allt för att hjälpa mig med mina rädslor och de förberedde mig på vad som kunde ske osv.
    Såg lite blod - men det kändes inte så jobbigt just för att barnmorskorna var så lugna och varnade mig innan.
    Ossian var helt vit av allt fosterfett, även fast de försökte torka av det innan jag fick upp honom på mitt bröst såg han ut som snömannen själv. Men ni hade rätt, jag hade inte en tanke på det just då - han var den vackraste jag någonsin sett.
    Så slutet gott, allting gott..

Men jag ångrar inte en sekund att jag valde att ha ett sånt långt och övertydligt förlossningsbrev - det var ju en bidragande anledning till att det gick så bra.

En nyfödd snöman:

Svar på tråden Mitt förlossningsbrev