• Anke

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Twixie skrev 2007-11-15 10:39:33 följande:
    Grattis till killen Marfa Värkarna börjar räknas från första etablerade värken har jag förstått det som (det är vad som står i journalen min). Nä, förlossningen var det värsta jag nånsin gjort (och häftigaste nu låååångt efter). Hade sjukt ont, ffa av trycket nedåt vilket inte EDA tog bort alls. Sedan var det mycket också att M inte kom ned ordentligt OCH hans hjärtljud föll flera gånger (Försvann helt två gånger) så det var lite halvkris. Han var för långt upp för dragkrok så det var lite i valet och kvalet hur de skulle göra. Men det fortsatte, sedan fattade jag aldrig när jag skulle börja krysta för som jag upplevde det så sade de i ena sekunden att jag skulle hålla emot sedan kommer jag ihåg någon som sade "Men du måste krysta...". Blev lite förvirrad och fortsatte att hålla emot (Var helt borta så det kanske var ett tag emellan men jag upplevde det som order och motorder hela tiden). Från första "etablerade" värken så tog förlossningen 36 timmar (från första vanliga värken 50 timmar). Så man var lite trött när han kom efter att inte ha fått sova en blund på ja... två och ett halvt dygn
    från första värk till hon var ute tog det 22,5 timmar ungefär.

Det jag tyckte var lite jobbigt var att jag aldrig kände några krystvärkar. eller kanske gjorde jag det, men jag tyckte bara att det var det där stora trycket nedåt, så jag gjorde helt enkelt bara som hon sa barnmorskan.

Man var ju helt slut, jag kommer ihåg att jag var så ledsen på bb mycket för att jag var HUNGRIIIIIIG. jag åt pastasallad till lunch på dan, sen åkte vi till bb vid 19 och jag fick ingenting att äta! nån fruktsoppa eller nåt sånt, men jag ville ha maaaat.

nästa gång det börjar med värkar, då jäklar ska jag sätta igång och käka pasta och grejer.
    .?:*¨¨*:?.Nygift , 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • Anke
    Twixie skrev 2007-11-15 10:56:48 följande:
    Ja, jag upplevde också att trycket nedåt var det värsta! Jag vadr döhungrig men orkade inte äta något. De försökte få i mig lite energidryck (smoothi-sak) men allt kom upp efter ett tag. Efter var jag heller inte så hungrig, men det är så jag funkar (Får jag ingen mat känner jag ingen hunger och blir sällan sugen på mat då heller...).
    hehe, när vi fick in smörgåsbrickan efteråt, så åt jag upp ALLT, även Villes mackor. han fick gå och handla något själv

don´t mess with a nyförlöst
  • Anke

Jag lyckades sova flera timmar efter min eda och när jag sovit klart så frågade Barnmorskan om jag hade kräkts något? och jag sa neeehj, det har jag inte och DÅ måste Nora varit vid spinae för jäklar vad jag kräktes. det blev liksom så plötsligt, hann få en kräkpåse, kräktes två gånger och sen var det bra.

Elisabethjz skrev 2007-11-15 12:03:53 följande:
    MEN när man tänker tillbaka på det så var det ändå hur coolt som helst!! Tänk var vi har åstadkommit allihop i tråden!! We Rock!!
    eller hur! det är helt obegripligt coolt!
  • Anke
    Svirroo skrev 2007-11-15 20:10:28 följande:
    Vad är en pinvärk? Jag skrek hela tiden att jag ville dö... och bm sa åt mig att andas mer lustgas, skumt! Hoppas det inte blir så nu igen.
    förlåt om jag skrattar, har druckit vin, men det låter lite roligt. börjar nästan bli nervös inför nästa barn som jag inte ens har planerat =)
  • Anke

Vi ska inte tillbaka till bvc förrän 18 månaders, så vi var senast på ett-årskontrollen :-/

har alla kontroller däremellan?
  • Anke
    Smurfan 81 skrev 2007-11-17 12:35:10 följande:
    Vår BVC har öppen mottagning måndagar och torsdagar så det är bara att kika in när man vill. Jag var där för några veckor sen med Kevins utslag och då frågade hon om jag ville väga och mäta, men jag skippade det. Funderar på att gå dit nu när han blir 15 månader så man får en "mellanvikt"!
    så kan man ju göra förstås
    har börjat fundera på om nora är allergisk mot något. hon  hon har haft lite torra fläckar uppe på fötterna men även stora fläckar på låren.
     nu har hon även fått en massa prickar typ mellan höften och upp över naveln, och det har spridit sig över magen och bröstet.
    några jag pratat med har sagt citrusfrukter, nån som känner igen det?
    har blivit mycket clementiner och sånt nu så det kan ju vara det.
  • Anke

Nora pratar heeeela tiden, men säger inte så mycket begripligt. Mamma och Pappa säger hon så klockrent att det är löjligt på morgonen så står hon i sin säng och säger mammaaa pappaaaa, med en sån där ton ni vet som att "mammaaaa, vet du vaaaad" =) jättegulligt.

Idag gick Nora tre steg själv. Hon satt på pottan och vi höll på att riva toalett papper och jag slängde dom i toaletten (man måste roa henne på nåt sätt)
    Då reste hon sig sonika från pottan, gick tre steg till toaletten, lyfte toalocket, slängde papper och sen satte sig ner på golvet och vägrade gå mer.
    Typ lite för att visa att haha- jag kan, men jag skiter i det =)
  • Anke
    sabina82 skrev 2007-11-18 11:12:50 följande:
    ja det var vad dem sa till mig på bvc.. men wille kan bara tre än så länge =) tror det är som det där med att gå, en dag släpper det bara och då går det undan !smurfan och nanis: vad roligt att dem kan så många ord redan ! =)hoppas alla har en skön helg ! vi har tagit det lugnt hela helgen, badat i bubbelbadet och bara myst, varit och handlat och planerar nu för tvättstugan som göras iordning nästa helg. Vi har även beställt nya soffor ! så glad ! =)läser ni mycket böcker för era små? wille är numera galen i böcker och vill läsa hela tiden.. vad leker dem annars med ? behöver köpa lite nya leksaker..
    Nora fick en bobbycar i helgen, den gillade hon, i övrigt så är hon grymt uttråkad på sina leksaker. vi har varit lite dåliga på att köpa nya också. funderar på att köpa nåt sånt här
  • Anke

Precis skickat iväg årets julkort för framkallning! ville inte ha tomtekläder på Nora, vi äger inte ens några, så jag gjorde omgivningen lite juligare istället

• Anke
    Smurfan 81 skrev 2007-11-19 21:38:19 följande:
    Då tänker jag skriva upp Micki-spis på Kevins önskelista så får vi se vad pappa säger om han får en!
    klart grabben ska ha en spis om han har anlag
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006