• Anke

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

japp, det är den som finns på panduro. dom har inga färgade. man kan däremot köpa färg för att färga in.

sabina82 skrev 2008-01-25 19:52:34 följande:
    jag skulle vilja ha ett vitt lock till tårtan. finns det på panduro ??
    * If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Anke

det går absolut att ha sugarpaste lock istället för marsipan.

det du måste tänka på är att pensla med smält smör under locket, om du ska ha något med grädde som täcke under locket. annars riskerar det att smälta.
    det är lite speciellt att jobba med sugarpaste, men det är himla roligt
    kommer du ihåg tårtan på tjejkvällen hos Angel? den var täckt med sugarpaste, och där hade vi färgat in sugarpaste med olika färger och tryckt ut med vanliga små pepparkaksformar.
    sabina82 skrev 2008-01-26 08:41:33 följande:
    Mollan: ok. men kan man ha sugarpaste som lock istället för marsipan lock ?smurfan: har tänkt göra en tårta med chokladbottnar. Som fyllning tror jag det blir någon choklad/krokant fyllning och en fruktfyllning. troligen täcker/spacklar jag med någon god chokladmousse eller vanlijmousse och sen lock på det.Tänkte göra den tills imorgon, men får nog skjuta på det. får se hur wille mår idag, han har även tandsprickning nu..=/Hur mår Kevin idag ?
  • Anke

Nora äter en stor tallrik havergrynsgröt och ett äpple eller någon annan frukt. hon äter som en liten häst.. sen har dom frukt på dagis vid 10, sen lunch vid 11.30.

• Anke
    Bebbilina skrev 2008-01-28 08:26:28 följande:
    Milimna: menar du att vab dagarna kan ta slut??? Oj oj nu får allt Frans hålla sig frisk! Vattkoppor har vi klarat av i somras, det var inte så skoj, feber och han såg ut som en prick hela han! Ville inte så gärna sova lugnt på nätterna. Kylbalsam, alsolsprit eller potatismjöl ska tydligen hjälpa mot klådan. En natt hittar jag Frans insmord med alla tre av en pappa i nästan panik för han tyckte så synd om sin son, men det är nog inte att rekommendera för det blev himla kladdigt!Frans vakanr ju jättetidigt (4-5) så vi brukar försöka somna om honom och sedan blir det barngröt och smörgås runt sex, mellis runt åtta och sedan till dagis. Ger ni andra fortfarnade barngröt eller ger ni hemgjord? Jag tänker at det är bra med den köpta då den innehåller "allt" ifall det blir en dålig matdag på dagis. Men kanske ska de vänja sig med hemgjord?Håll tummarna för att lämningen går bra idag för Frans och hans pappa, första dagen utan "jour" och Frans har varit SUPER SUPER SUPER amammig denna helgen, inte ens mormor fick komma nära, så har han aldrig varit förut, hoppas det går snabbt över! Hur har era barn varit vid dagisstart?
    hehe, stackars frans, och stackars pappa. inte lätt att få panik sådär över små koppor.

jag ger hemmagjord. tycker själv att den där pulvergröten smakar så illa, att jag inte vill ge henne det. tycker för den delen att vällingen också smakar ruskigt illa, men ja, det kör vi på kvällarna.
  • Anke
    Angel80 skrev 2008-01-28 09:42:19 följande:
    Bebbilina - ja nya regeringen tog ju bort det obegränsade antalet vab-dagar. Numera tror jag att det är typ 10 dagar per år eller något sådant.
    allvarligt, är det sant??
  • Anke

ah, 60 dar det borde man ju klara

vi har en rätt sjysst försäkring har jag för mig, och med den kan man få ersättning för allt möjligt, från första jsukdan tror jag. som betalar upp till normal lön (om jag inte hittar på)

• Anke
    Angel80 skrev 2008-01-28 10:33:36 följande:
    anke - ja om barnet är sjukt mer än 60 dagar per år och som dessutom infaller under arbetstid/dagar så är det nog inte riktigt normalt. Eller vad vet jag, de kanske är sjuka så mycket, men det verkar ju extremt konstigt om man inte har riktigt mycket otur med vattkoppor, kräksjukor, feber och förkylningar.
    nej, det ska man nog klara. man får hoppas att barnen inte råkar ut för några andra sjukdomar. *peppar peppar*
  • Anke
    Angel80 skrev 2008-01-28 11:39:28 följande:
    Verkar ju som om fler kan den 16 feb. Kanske bättre att ta det då.
    hemskt gärna 16.e. det har kört ihop sig för mig så jag kan antagligen inte på lördag..
  • Anke
    Angel80 skrev 2008-01-28 12:11:57 följande:
    Vad ska vi hitta på för skojsigt då? Några förslag? Behöver väl inte bli så avancerat. Några glas gott vin och trevligt sällskap brukar duga bra. Så länge man hör vad man själv säger. Iaf till en början.
    jag kan tänka mig att äta lite också, och eftersom det är några gravida så är det ju bra med ett ställe som inte är renodlat drink-ställe utan lite mysigt också =)
  • Anke

vad hemskt. jag hade börjat grina och tagit Nora därifrån. gråter för ingenting nuförtiden.

Pesco skrev 2008-01-28 12:38:54 följande:
    Lite klagan...Kommer jutst från Astrid Lindgren. Glad attd et inte är värre saker att hantera än en bruten arm. Fan så jobbigt att se sitt barn ha ont o va rädd.Först ta bort gipset. För att slippa såga upp det (läskig maskin) bände de upp det med tänger. Tydligen klämdes han för armen blev helt blå vid handleden. Systrarna var lite för stressade för att bekanta sig först, och vistt är det läskigt när främmande människor bara kommer och gör saker utan att först hälsa o förklara.Lagomt när tårarna lagt sig och han lugnat ner sig var det röntgen. Gör ju inte ont, men vet man inte vad det är, är det ju läskigt. Fick ta om bilderna eftersom han hela tiden rörde sig. 12 kilos muskler är inte lätt att hålla helt fast.Så läkaren. Hon var helt klart bäst. Pratade, han visade sitt gips + sin arm och förklarade att det var ajaj.Brottet har läkt fint, massa ny vävnad. Hon var ändå rädd att han kunde bryta om det om han ramlar, så han fick därför nytt gips, en skena bara på själva underarmen.Så tillbaka till första avdelningen. Robin kollade på de gula väggarna och vände i dörren. Ajajajaj! Klart han kände igen sig. Som tur var (not!) fick vi samma lite halvgrova sköterska. Bara hålla fast med våld och sen va 2 som gipsade. 3 pers som tjuvhåller ungen...usch usch. Han skrek och grät och var helt röd och blöt när vi skulle gå.Han somnade av utmattning på vägen hem. Ska också vila lite. Blir betydligt blödigare när det gäller ens barn.Jag blev lite chockad att se hur pass sned armen var. De säger att den ska räta ut sig och att han inte får några men, men jag blev helt illamående. Som en svacka mitt på armen.Nu mat o vila!
  • Anke
    Pesco skrev 2008-01-28 12:53:50 följande:
    Jag fixade det, men började gråta när jag snackade med mamma...typiskt. Inte med Sudden utan med mamma.
    ibland känner jag att jag vill bara ligga i sängen och hålla om Nora, och aldrig släppa ut henne i verkliga livet där hon kan göra sig illa eller bli sårad. usch vad man är blödig ibland. eller ofta..

det finns nåt citat som säger att när man blir förälder så lever man med hjärtat i halsgropen för resten av sitt liv.
  • Anke

grattis, vad skoj med en kille

Ancy skrev 2008-01-28 17:03:52 följande:
    !Idag var vi på Sibyllekliniken för ett könsulj. Allt som man kan se såg bra ut( har varit lite orolig eftersom jag varit så mycket sjuk den här graviditeten...) och det är en....trumvirvel.....pojke .Roligt att få en av varje, tycker vi .!
    malincha skrev 2008-01-28 19:16:42 följande:
    Aldrig får man vara riktig glad! Nån timme efter jag tackat ja till dagiset kläcker Markus ur sig; "Ojsan! glömde visst bort att jag har utbildning den 3-4 februari som jag inte kan missa"JAHA! Så nu kan han inte skola in helt plötsligt och jag KAN verkligen inte heller komma ifrån heller. Hur gör man nu?Åhhhh..............
    tråkigt, ni kan inte skjuta på inskolningen då?`
  • Anke

det är säkert inga problem att skjuta på det, men hur gör ni då om ni båda är upptagna?

malincha skrev 2008-01-28 21:07:46 följande:
    Mamma och pappa bor 25 respektive 50 mil härifrån liknande gällande Markus föräldrar...Jag ska ringa dagiset i morgon och fråga. De borde kanske ha lite förståelse med tanke på vilken kort varsel det är?! Självklart är Hugo det viktigaste för oss men vissa saker GÅR ju ibland inte att skjuta på om ni förstår vad jag menar.
  • Anke

vad läckert

börjar det bli lite verkligt nu?
    min pappa var polis i ett break i hans militärkarriär
    malincha skrev 2008-01-28 21:44:20 följande:
    Smurfan; jo tanken har slagit mig men tisdagen KAN jag inte ens var lite lådsas sjuk! Vi ska nämligen fota oss och prova uniformer och det är BARA den dagen.
  • Anke
    mollan nu skrev 2008-01-30 07:58:50 följande:
    Smurfan: jo visst är det kul att hon pratar, men som du skriver så finns det ingen hejd på allt babbel. När hon vaknar om nätterna så kan hon tycka till och ropa på nallen eller dockan tills jag trycker upp den mot henne. Hon har även börjat prata i sömnen, det är hur gulligt som helst. Hon har börjat säga saker som Alma ha, mm gott, pappa kommer, bada nu osv. Väldigt skönt att hon kan göra sig lite förstådd utan att man ska behöva fråga om allt innan man vet vad hon menar.I går satt hon i badet och tog sin docka och skulle amma den. Satte den vid sin tutte och sa tutte mm gott och nickade nöjt Hon somnade förresten vid 22 i går och vaknade bara två gånger under natten vilket var sjuukt skönt.Får se hur det går på dagis idag om hon orkar vara vaken till lunch.
    har du tur så blir hon så trött av dagis att hon börjar sova nätterna igenom.
  • Anke
    Smurfan 81 skrev 2008-01-29 21:47:08 följande:
    SvirrooJo, jag hoppas ju lite på det!*Nyfiken* Vem är Butter-Kakan???MollanOj, jösses vad hon pratar! Vad roligt! (eller? ) Här har det kommit massa nya ljud, men fortfarande inga fler ord. Misstänker väl att han en vackar dag får alla ljud på rätt plats och då kommer vi inte få tyst på honom igen!
    Så är Nora också. Dagispersonalen säger att Nora pratar konstant hela dagarna, men dom förstår inte vad hon säger
  • Anke
    mollan nu skrev 2008-01-30 12:19:32 följande:
    Viola är kanske lite udda att döpa någon till nu men helt klart coolt. Skulle vi få ett till barn och det blev en kille skulle det bli en Folke Smurfan: Leia passar bra ihop med Kevin och jag tycker nog Margareta skulle sitta bra efter det om ni tar det.
    en kompis fick en Folke i december

Om vi skulle få en tjej till nångång så kan det bli en Freja. Ville tyckte att Nora skulle heta det egentligen. om vi får en kille ska det bli en Eskil, Nils Vilhelm. Eskil som förstanamn.

om vi får en tjej till så vill jag att hon ska ha Annika som mellannamn. vore kul om hon hette som jag...
  • Anke
    Angel80 skrev 2008-01-30 13:43:10 följande:
    Jag kommer nog att bli "hemma" ett tag till, har precis sökt förlängd studieledighet till slutet av oktober. Tycker att det är så jäkla kul och intressant. Just nu håller jag på med Webdesign, Internationell Ekonomi och Engelsk Affärskommunikation. Låter kanske inte så kul, men ruggigt intressant och roligt att få träna geniknölarna.
    var är det du pluggar nånstans? är det bara fristående kurser? Vad var det du jobbade med innan du blev mammaledig? många frågor
  • Anke
    mollan nu skrev 2008-01-30 14:19:11 följande:
    Skrutt: jag fick precis som angel 10% utbetalt per månad.Anke: Folke börjar komma tillbaka nu har jag sett. tycker det är jättefint men vissa förstår inte alls varför Alma heter Edtih Maria i mellannamn, klart man måste heta som mor sin
    Jag heter maria i mellannamn =)
    Nora heter Eva Emilia. Eva efter min farmor, min mamma och Villes mamma, och emilia är ett gammalt släktnamn på Villes sida. Annika lät inte bra i den namn-flödet...
  • Anke
    Ancy skrev 2008-01-30 22:28:41 följande:
    Är det nån liten här som går eller har gått på "the little gym"? Jag ska dit med Savanna på fredag, på prov. Är nog både kul och nyttigt för lillan, men dyrt...
    en kompis till mig gick på det, hon tyckte det var suveränt.
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006