Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:46:48 följande:

Lik Gud og forstår han? På hvilken måte lik Gud?
    Vi är guds avbild. Genesis, om du minns.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 14:08:51 följande:

Vet det, men hur tolker du at vi er lik Gud? Det står nemlig ik noe om det..ik som eg har fått med eller kan huske.
    Om man är någons avbild så är man lik. Det ingår i konceptet. Gammal hederlig semantik.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 14:35:54 följande:

Lik? Det står at vi er hans avbilde ik lik..eg tror at det er en viss forskjell der.
    Så, du menar att man kan göra någons avbild, säg, Reinfeldts, och säga att det är en avbild när avbilden ser ut som en traktor?

En avbild är en avbildning; en liknelse, en kopia. Vet inte hur det är i norska, men på svenska är en avbild just något som liknar.
  • Dorian Ertymexx
    markera skrev 2007-09-17 16:21:58 följande:
    Utmanande/challenging..vad du vill. Den stora frågan var ju ändå varför det är så viktigt för er sk kristna att påtala hur fel det är med homosexualitet? Ok, så vi kommer att brinna i helvetet eller whatever..vad bryr det er?
    Jag har redan förklarat det tidigare: Er existens är ett konstant hot, en påminnelse om att deras egna barn och släkt också kanske kommer brinna i helvetet. Och om det finns öppet homosexuella kan de ju dessutom tro att det är OK, och bryta med dogmatismen och leva med kärlek, snarare än att leva ensamt i hopp om frälsning. Därav att de vill påtala hur fel det är, för att lugna sig, för att försöka få er tillbaka i garderoben igen.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 21:35:00 följande:
    Håller inte med riktigt där....Varför skall man låta bli att hälsa,om det är nåns handling man inte gillar/tycker är fel? Man kan ju tycka om människan,men inte nödvendigtvis det hon gör?
    Undrar om resonemanget även gäller satanister, massmördare och pedofiler.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 21:39:20 följande:
    Jag tror inte Gud är en man.Gud är en ande.....Jag tror man kansje säger "han" därför att bibeln talar mycket om Gud som en pappa/fader.Och,ja,jag tror att Gud bryr sej om vem man bildar familj med.Homosexualitet har altid funnits,ja,men det är lika fel i dag,som altid,enlig vad jag tror.Självklart gör alla som dom vil,ingen har väl sagt nåt annat.Och åsiktsfrihet råder...
    Men om gud inte har kön, varför bryr sig gud om vilka som ligger med vilka? Och om gud inte gillar det, varför skapade han det, bland människor och bland djur? Varför SKULLE en könlös, evig varelse bry sig om sådana detaljer?
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 21:41:40 följande:
    Jämför du dessa med homosexuella?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 21:36:44 följande:
    Nope. Jag bara ifrågasätter ditt resonemang.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 21:41:40 följande:
    Jämför du dessa med homosexuella?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 21:36:44 följande:
    Nope. Jag bara ifrågasätter ditt resonemang.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 21:40:57 följande:
    Jag tycker att du borde skriva så här före ditt inlägg: JAG tror så här.... Därför att detta som du skriver här,är enbart din egen uppfattning.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 19:53:35 följande:
    Det är min uppfattning baserad på vad som sagts här, och vad som inte sagts här.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 21:46:35 följande:
    Som sagt flera gånger; Jag tror INTE Gud skapade homosexualiteten....Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 21:43:33 följande:
    Enligt bibeln gjorde gud det. Men skit samma, vem tror DU skapade homosexualiteten då, om inte gud allskaparen?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?