Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-19 19:44:22 följande:
    Hur vet du att det apostlerna sa inte var det dom hörde Jesus sa?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 16:45:11 följande:
    För att de alla säger olika saker om vad Jesus sade. Jesus lär knappast ha ändrat sig två gånger om sina budord, eller sagt olika saker till olika lärjungar, om han var perfekt och gudomlig, eller hur?

Så varför finns det tre olika varianter?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-19 19:56:58 följande:

Eg har lest litt i evangeliene og kan ik finne at han hadde lange fåredrag, men svarte gjorde han. Men han var oxo tyst!!
    Han var tyst hela tiden:

"Matthew 27:12-14
    And when he was accused of the chief priests and elders, he answered nothing. Then said Pilate unto him, Hearest thou not how many things they witness against thee? And he answered him to never a word; insomuch that the governor marveled greatly."

Han talade länge:

"John 18:33-38
    Then Pilate entered into the judgment hall again, and called Jesus, and said unto him, Art thou the King of the Jews? Jesus answered him, Sayest thou this thing of thyself, or did others tell it thee of me? Pilate answered, Am I a Jew? Thine own nation and the chief priests have delivered thee unto me: what hast thou done? Jesus answered, My kingdom is not of this world: if my kingdom were of this world, then would my servants fight, that I should not be delivered to the Jews: but now is my kingdom not from hence. Pilate therefore said unto him, Art thou a king then? Jesus answered, Thou sayest that I am a king. To this end was I born, and for this cause came I into the world, that I should bear witness unto the truth. Every one that is of the truth heareth my voice. Pilate saith unto him, What is truth? And when he had said this, he went out again unto the Jews, and saith unto them, I find in him no fault at all."

"1 Timothy 6:13
    I give thee charge in the sight of God, who quickeneth all things, and before Christ Jesus, who before Pontius Pilate witnessed a good confession."
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-19 21:09:48 följande:
    Det handlar fortfarande inte om att man anser vissa som "inte värdiga"....Det handlar snarare om,att man inte kan/vill välsigna det man anser är synd.
    ...vilket borde innefatta premaritalt sex, kläden i annat än bomull, de som inte tro på gud/Jesus etc...
  • Dorian Ertymexx
    elfling skrev 2007-09-19 22:20:26 följande:
    TACK trollbottom, Dorian E och ni andra som så tappert kämpar vidare. Ni visar sån otroligt större intelligens och argumentationsteknik än motparten. Jag har sagt min åsikt som jag fick fem-ords-svar på *suck* men vad kan man göra. Vissa är enträgna.
    Så litet så. Dels är jag alltid på för ett gott argument i sig, sedan om det råkar handla om jämställdhet och respekt, eller "sanning" så är jag extra nöjd. ;)

Sedan har jag svårt för fundisar som vill dominera samhället, eller som inte fattar när de har fel i sak.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-19 22:41:53 följande:

Sorry!!Eg ser ik at sølibat er den beste løsningen
    Paulus tyckte att celibat var den bästa lösningen. Fast inte bara för homosexuella, utan för alla. Bara de veka i köttet, som inte kunde vara lika starka som han borde gifta sig, om de absolut måste knulla. Men helst ska man avstå helt.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-20 01:04:54 följande:
    Inte ett dugg logisk i det,tyvärr....Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 23:02:54 följande:
    Ehm, ska vi göra en omröstning om det här inne på tråden? Det är grundläggande logik. Om X = Y och Y = Z så X = Z.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-20 01:09:04 följande:
    Vart har sag skrivet att det gäller all synd utom homosexualitet?Jag har sagt så;Det handlar om att man inte ACCEPTERAR och försvarar sin synd,dvs tycka det är bara att synda,för attGud förlåter ju endå....Man kan ha problem/kämpa med all slags synd,och falla i den.Men,om ens hjärtats inställning är att man inte VILL ha kvar detta i sitt liv,man SER dte är fel....Och man strävar mot att bli "fri" från det,DÅ finns Guds förlåtelse för en människa.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 23:10:37 följande:
    Så varför får inte homosexuella gifta sig, om återfallande massmördare och horbockar får det?
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-20 01:11:08 följande:
    Tycker du det är kul? varför behöver du "asgarva" om det är nåt i mitt svar du inte förstår? Tror du det främjar en seriös diskution,eller vad är ditt syfte?jag skulle vilja mer än gärna diskutera allt detta,men jag tappar suget,när jag möts av asgarv....Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 23:09:10 följande:
    Ja, jag blir full i skratt när folk seriöst menar att bibeln inte är motsägelsefull. Då har man inte läst så noga, eller har en "specialutgåva".
  • Dorian Ertymexx
    Skalmsta skrev 2007-09-20 07:26:57 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-20 06:48:44 följande:
    Ok, Jesus har 2 ben. Jag har två ben. Jag är jesus!I ren logik och satslära är det där grundläggande helt galet. Om inte Jesus är den enda som har den hela sanningen.Jag har hela sanningenDå är jag ´Jesus.
    Du missade att BARA Jesus har hela sanningen, och både Gudrun och FS menar att de har just hela sanningen. Då måste de ju vara Jesus, eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    Skalmsta skrev 2007-09-20 07:32:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-20 07:31:18 följande:
    Var det inte just det jag skrev på det 3 sista raderna?
    Jo. Men det lät som att du menade att jag gjort någon logisk vurpa.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?