Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-21 18:27:54 följande:

Vet du eg orker ik videre diskusjon på dette, selv om argumente er i fingrene Kanskje vi kan ta det i en tråd det passer seg bedre, en annen gang. Om det er greit for deg.Oplitelig = ik til å stole på
    Som vanligt. Kommer det till kritan smits det undan. Låt dina fingrar skriva istället, så vi får höra de motargument vi väntat på i drygt fyrahundra sidor nu.
  • Dorian Ertymexx
    Bergelmer skrev 2007-09-21 19:06:29 följande:
    Religion handlar inte om pålitlighet, det handlar om "faith"det som Richard Dawkins kallar "the process of nonthinking".Ni får argumentera hur mye ni vill om den är pålitlig eller inte, det spelar ingen roll för den troende. Så ni kastar bort ganska mye tid.
    Mnja. Här handlar det inte så mycket om det. Det handlar om att försvara en icke-dogmatisk syn på samhälle (och även religion).

Heh. Dawkins verkar sannerligen ha förstått hur fundisar fungerar i alla fall...
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-21 19:10:53 följande:
    Tron är visshet! (hebr 11,1) Dorian Ertymexx skrev 2007-09-21 19:03:06 följande:
    Japp, det är det sannerligen för fundisar och fanatiker, oavsett religion eller övertygelse.

Men så har också religionens visshet hållit människorna tillbaka sedan långt bak i tiden... tur för oss alla att alla inte är fundisar, så vi har datorer, värme, hus och hälsa.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-21 21:09:15 följande:

Ja det er det eg ville tro!!En fin tradisjon er det absolutt, men om dei gifter seg hos noen som dei vet ik er enig med deres livstil hvor er da gleden ved det hele?
    Det är därför de ska få gifta sig hos präster som VILL viga dem, och som inte tror att gud är så småsint eller bakåtsträvande.
  • Dorian Ertymexx
    Skalmsta skrev 2007-09-21 23:17:34 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-21 22:06:44 följande:
    Måste inflika att jag tycker det är helt naturligt att tro på en gud. Mycket i värden är svårt att greppa och forskas fortfarande om. Däremot tycker jag att det är konstigt (milt sagt) att tro på bibeln, koranen eller liknande. Motsägelsen ligger i att dessa böcker är skrivna av människor och att människor valt vad som ska finnas med och inte. Därtill alla motsägelser, en vanlig barnbok är mer sanningsenlig än bibeln. Alla djur på en ark i 100 dagar, eldsprutande drakar, jättar etc. Så att tro på någon form av gud tycker jag är helt okonstigt. Men att tro på bibeln är en annan femma.
    Det är det jag finner roande med kreationister och intelligent design-troende - man kan inte köpa en mycket väl belagd vetenskap för att det finns "felande länkar" (vilka är allt färre, speciellt med gentekniken vi har idag), men man kan glatt tro på berättelser som är så motsägelsefulla att en skeptisk femåring skulle reagerat på dem. Lustigt det där.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-21 23:37:56 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-21 22:03:38 följande:
    Jag tänker inte göra en stor sak av det, eftersom jag inte oroar mig så mycket för slikt - men var det inte någon som sa att vi inte skulle skratta och hånas? Har ett vagt minne av det...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-22 10:27:50 följande:

Ik som vi lever i dag? Nei det kan eg love deg vi ik gjør..vi er komt lang bort fra det som var Guds hensikt.
    Folk har ALDRIG levt så. Annars skulle reglerna och lagarna aldrig behövts.

Men som vi sagt många gånger, om du tycker att det är önskvärt och heligt att gå ut och stena folk för att de jobbar på fel dag, vad hindrar dig? Du är väl inte mer rädd för mänsklig lag än gudomlig?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-22 10:56:49 följande:

Alle har en fri vilje til å leve som dei vil, Eg har bare komt frem med hva Ordet sier. Hva folk velger er opp til dem selv, men konsekvenser kommer jo ut fra det valg en velger på godt og ondt.
    Med andra ord, folk får leva som de vill, men du tänker göra djävligt klart för dem att de borde skämmas och leva i fruktan. Så rart av dig.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-22 11:35:34 följande:

Dine tolkninger kan du ha for deg selv, takk!!
    Så, vad du har gjort hela tråden igenom är "min tolkning".

"Nej herr domare, jag dödade inte min granne, det är bara vittnenas tolkning!"
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-22 11:34:29 följande:

Den har eg besvar før og fler med dem, men du vil bare tror ditt eget hode..så verse god!!
    Va?

Men då jag gissar att du dissar det jag säger - du har själv sagt att GT INTE är upphävt, i vilket fall de gamla lagarna fortfarande gäller. Ergo, för att vara en sann kristen måste du stena dem som vanhelgar sabbaten. Även om det drabbar dig hårt i denna värld; men det gör inget, du får ju din belöning i nästa, eller hur?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?