Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-24 18:07:36 följande:
    Självklart är det inte därför man gifter sej.Men det brukar ju faktisk bli så ATT man har sex..Poängen är att jag inte tror att en homosexuelt "äktenskap" är välsignad av Gud..
    Du TROR inte det. Kan inte gud bestämma själv vilka han vill välsigna eller inte? Mig veterligen är det inte prästen som välsignar, det är gud. Prästen bara ber för parets välsignelse, det är gud som gör själva magin så att säga. Annars skulle ju prästen ha en egen kraft och makt, och det kan man inte ha genom gud, utom om man är Jesus. Alla andra är häxor och trollkarlar med andra makter bakom sig.

Poängen är i alla fall - jag tror gud kan bestämma själv om han vill lägga en välsignelse över ett par eller inte. Och med tanke på vilka som får gifta sig idag tror jag inte gud blir vare sig mer eller mindre enerverad över att homopar får gifta sig i kyrkan.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 18:20:22 följande:
    Jag förstår precis hur du menar nu.jag har diskuterat detta med masser av andra kristna också.Jag tror men ser olika på detta.kallas det predestinationsläran?(ursäkta stavfel...) Jag tror så här att man u´nder ent id "utsätts" för Guds ord,och det skapas tro i ens hjärta.Och att man sen "bekänner med sin mun,vad man tror i sitt hjärta"..Men,detta är nog en helt annan fråga än ts... Interesant är det,iallafall...
    Nope. Eller inte direkt i alla fall. Predestintionsläran är att gud redan vet allt och bestämt allt, och att vi bara kan spela ut våra redan skrivna roller. Vi är redan från födseln dömda till himmel eller helvete, och inget vi gör kan ändra det. Det är predestinationslära.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 20:02:53 följande:
    Det står så här i bibeln: "Jag har inte kommit för att upphäva lagen,utan för att uppfylla den.." (Jesu ord.)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 19:45:06 följande:
    Heh, han kan säga vad som helst, jag tycker mig inte se kristna stena folk på gatan. Inte för att en del inte skulle vilja, för all del... *suckar*
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 20:06:58 följande:
    Sucka på du,bara....Jag ser ju att du inte förstår(vill förstå?) det du uttalar dej om...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 20:05:22 följande:
    Jodå, jag förstår alldeles finfint. Bättre än du tror.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 20:24:28 följande:
    Ett litet tilägg bara...Jag har inte varit med om att församlingar/kyrkor "bara" dissar homosexuella.Har aldrig hört detta.Sen säger jag inte att dom kyrkorna inte finns.DÅ är det hyckleri i allra högsta grad.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 19:40:33 följande:
    Jasså? Vilka andra får inte gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    lillpuckot skrev 2007-09-24 22:16:17 följande:
    Skrevs inte bibeln ca 300 år EFTER att Jesus påstås ha vandrat på jorden????Vem kan veta att Jesus sa så där??? Fanns det nån typ av förhistorisk bandspelare som råkade spela in jusst det han sa??Eller är det nån stackare som har blitt tvungen att leva i 300 år för att minnas att han sa det...Vem vet säkert att det ens har funnits någon Jesus som har gått på vattnet och gjort vatten till vin o allt vad han påståtts ha gjort??Jag blir så full av skratt ibland...Viklet buffel och båg!!JAG tror att det var nån som fick för att han skulle skriva en sjujäklarns roman, (vilket han faktiskt lyckades riktigt bra med.. Där finns mord och svek och kärlek och otrohet och lite av allt gott och blandat som gör en roman till en roman), och döpte huvudrollsinnehavaren till Jesus för att han tykte att det lät som ett bra namn på en huvudrollsinnehavare. Sen att boken råkade bli jäkligt poppis och tillochmed fick en egen "fanclub" hade han nog inte räknat med...
    Mnja. Bibeltexterna i NT skrevs ca 30 år efter Jesu död, en del ännu senare. Ironiskt nog är den tongivande Paulus en figur som aldrig ens mötte Jesus, men ändå är den som får mest utrymme i NT med åsikter och så. Däremot så sattes bibeln ihop till en gemensam bok först på 300-talet, då många grupper valde väldigt olika berättelser, vilket ledde till en ökad splittring inom det som skulle bli de olika kyrkorna. Man valde helt sonika ut vissa texter som man tyckte skulle passa, och andra fick inte vara med (och är det vi idag kallar apokryferna).
  • Dorian Ertymexx
    lillpuckot skrev 2007-09-24 22:50:13 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 22:46:56 följande:
    haha ja vet =)Bisexuella som vill gifta sig med en av samma kön ;)
    Meh, då är de ju bögar ju! :P
  • Dorian Ertymexx
    lillpuckot skrev 2007-09-24 22:53:42 följande:
    Nja det beror på hur man ser det... Dom dras ju faktiskt till båda könen, altså inte helt renodlade bögar... eller lebbar ;)
    Nej jag vet, det var en liten misslyckad bit ironi bara. ;)

Fast många förnekar ju förstås att det finns bisexuella. Vilket är rätt roande då jag känner en mindre bataljon av dem. ;)
  • Dorian Ertymexx

Lisa 74 skrev 2007-09-26 23:17:22 följande:

"Sexuella abnormiteter är en cancersvulst" är en del av Åke Greens omtalade predikan vilken han också fick en dom för "Hets mot folkgrupp". Googla du ska du få se en man med horn ha ha ha!
    Han blev friad. *suckar*
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-26 23:30:12 följande:
    Men det är väl samma Gud?? Hur går det ihop för dej?
    [/citat]
    gudrun skrev 2007-09-27 00:12:15 följande:
    [citat]
    Nej,det har jag förstått.Fast,Guds vesen KAN inte förändras,då vore Han inte Gud...
    Det är ju det - Hur går det ihop för DIG!

För om guds väsen inte kan ändras borde han ju ha bombat rom med svavel, beordrat dödandet av alla romare och tvångsgifte med alla deras yngsta döttrar på klassiskt manér.

Och vad är det för gud som INTE kan förändra sig!

"Ja du, jag kan göra allt, till och med skapa en sten så tung att jag inte kan lyfta den, men förändra mig, nej serru, det kan jag inte, jag är rigid som fan!"

Det stämmer dessutom inte med bibeln. Gud känner ånger, skam och ändrar sig titt som tätt om saker. Så oföränderlig är han inte ens enligt bibeln.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?