Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-17 11:27:54 följande:

Det eneste eg kan si til deg Dorian..ta deg et Biblekurs. din oppfatning av Guds Ord er så fullstendigt feil. Det har du bevist så mange ganger..da tenker eg ik på denne debatten .
    Nope, jag har inte fel. Jag har en sekulär tolkning. En logisk tolkning, som ifrågasätter självmotsägelser, inkonsekvenser och direkta felaktigheter.

Jag kan förstå och respektera de som hyllar bibeln som en historisk text, en inspirationskälla eller en text med djup och visdom, om de väljer det som passar dem, OCH STÅR FÖR DET. Men de som tror att deras valda sanningar är HELA OCH ENDA sanningen, de som är bokstavstroende och väljer bort stycken efter behag, de har jag inget till övers för. Det är bara hyckleri eller blindhet, och den värsta sortens blindhet, den som inte VILL se.

Kort och gott, jag har inte fel, FUNDISARNA har fel. Per definition, eftersom hela bibeln inte kan vara rätt och riktig.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 11:40:20 följande:

Eg er ik åpen for annet en hva Guds Ord sier klart og tydligt!!
    ...och guds ord är, klart och tydligt, att 144000 ska komma in i himlen, alla män, alla judar, alla oskulder.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 11:48:19 följande:

Rister oppgitt på hode!! Når det gjelder i denne diskusjone og dei biblevers eg tar frem så går det ik ann å tolke dei..om du leser hva som står så ser du hva Gud vil si, men når det som kommer krystall klart frem blir omtolket, da undrer eg på hvem som er blind.hvordan tolker du det når det står rett ut: Det er styggedom??????
    Jag tolkar det som att en person av de många som skrev bibeln anser att det är en styggelse, och att de som satte ihop bibeln valde just dessa texter framför andra på trehundratalet.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 11:49:10 följande:

Der ser du kor du går feil..ta deg et Biblekurs så kanske du ser klart!!
    Nej, jag ser inte att jag har fel. Jag ser att jag läser vad som står i bibeln, ord för ord, bokstav för bokstav. Som du själv säger - det är guds ord. Har gud fel, menar du? Har gud ADHD eller tourettes syndrom, som säger saker som sen inte gäller?

Läs bibeln. Den är FULL av motsägelser. Inte bara vaga, tolkningsbara, utan direkta.

Dog Judas av att han hängde sig, eller av att han ramlade och sprack på sitt fält?

Vilka var de tolv lärjungarna?

Vad krävs för att bli frälst?

Läs bibeln och du hittar flera, ibland många olika svar på varje fråga. Vilken du anser är rätt är ENBART ett val, och en tolkning från din sida.
  • Dorian Ertymexx
    apflickan skrev 2007-09-17 11:54:46 följande:
    Vet du Free Spirit, jag brukar skaka av mig dem fördommar jag möter på i samhället. Männiksor har åsikter om oss, jag vet det. Många fördömmer men minst lika många bryr sig inte om villken kön min fru har. Dem accepterar och respekterar som den familj vi är. Men någonting som sliter på oss som personer och oss som par är att vi så ofta blir ifråga satta. Ska vi få gifta oss, ska vi få ha barn ska vi få ha sex eller är det en extremt syndig handling. Vissa länder har gått så klångt. Sex med en person av samma kön straffas, vissa så brutalt som med stening eller hängning. Det förekommer. På några ställen på jorden kan människor inte leva med dem de älskar. För samhället, staten, regeringen, regimen what ever har beslutat att det är fel. Jag har vänner som inte kan leva i närheten av dem föräldrar som dem vuxit upp med för att dem inte accepterar att dem lever med en person av samma kön eller för att de helt enkelt föddes i fel kropp. Transexuella är det jag pratar om. Omgivningen är så extremt programerad på normen att det inte kan se bortom den. Darför är många av oss hbt - personer ganska utsatta och ofta ensamma. På pride området ropas det i högtalarna gå inte ensamma från festival området. För har det hänt att högerextrimister väntar på att banka ned någon bög eller flata eller det bästa en transperson. Dem är extremt utsatta när det gäller våld. För att vi inte accepteras, inte respekteras och enligt vissa knappt har rätt att existera.Så tack frii sprit, nu förstår jag bättre. Dem är inte politiskt korrekta. Dem är tuffa och riktgia och ser bibeln och dess budskap som den ska ses. Annat är det med mina kristna vänner och de präster som gärna viger homosexualla, dem har fallit i den förädiska, politiskt korektheten. Nu känns det bättre, nu vet jag var jag har dem.
    Kan tyvärr bara hålla med. På den ljusa sidan är Familjeliv Normalitetsångestens högborg, så det här är nästan så illa det blir, utan att övergå i direkt fanatism á la Åke Green.
  • Dorian Ertymexx
    Bergelmer skrev 2007-09-17 12:05:23 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 11:58:32 följande:
    Det som står i bibeln (NT) är Guds ord tolkat av människan.Då den skrevs ner efter Jesu död.Dessutom visade du tidigare på att du gillar att citera enstaka rader som ger en annan betydelse än helheten i texten.
    Helheten i kontexten ändrar inte innebörden. Jag har läst styckena. En motsägelse blir inte en mindre motsägelse för att de existerar i samma text, tvärtom.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 12:08:34 följande:
    Hur vet du att Han gjorde det?
    Fin duckning. Ingen kaka dock. Svara på frågan istället.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 12:08:34 följande:
    Hur vet du att Han gjorde det?
    Men jag kan faktiskt roa dig med ett svar... Gud skapade allt. Inget kan läggas till eller tas ifrån. Inte ens av djävulen.

Ergo, gud skapade homosexualitet. Och, uppenbarligen, atomvapen, pedofili, myggor och karies.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 12:10:31 följande:
    Dumheter! Och åter dumheter!Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 10:55:56 följande:
    Mhm. Kan du argumentera för det också?
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-17 12:17:52 följande:
    Nejdå....Han skapade människor,inte synden....Det är skillnaden. Vissa saker uppkom efter syndafallet,som jag ser det...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 12:11:12 följande:
    Eh? Så det fanns ingen synd före syndafallet? Varför bragte gud då syndafallet över världen, om det inte var för synden?

Och som sagt, gud skapade allt - inget kan läggas till, inget kan tas ifrån. Enligt bibelns egna ord. Då KAN inte någon annan ha skapat homosexualitet. Inte ens djävulen.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?