Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-17 12:22:41 följande:

Du plukker ut just desse textene for dei stemmer ik med din oppfatning, men vet du hva? Mange tusen år etter på ble det skrevet ors som bekrefter desse ord. forklar det du!!
    Nu förstår jag inte din norska. Skriv på engelska istället.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-17 12:27:10 följande:
    Jag har full förståelse för att det blir så ;) Hehe, vilken rolig tanke med jättebananen. Troll är jag övertygad att det finns *pekar på sig själv*Jag förstår din situation. Jag sitter iof inte samma. Jag är kristen, troende och tycker det är helt normalt, absolut inte konstigt eller fel med homosexualitet. Så jag sitter här och försöker försvara både den kristna tron (som får många törnar pga inskränkta människor) och homosexuella.
    Jag ber återigen om ursäkt för de eventuella törnar jag ger kristenheten i stort, i min iver att hacka på fundisar och ogenomtänkta bokstavstroende. Ibland missar till och med prickskyttar grovt.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-17 12:36:55 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-17 11:48:19 följande:
    Konstigt att vi är många troende som inte tycker det står rätt ut att homosexualitet är fel. Konstigt att vi är många som har tagit reda på varför det står som det står. Konstigt att vi är många som har insett att man kan inte följa bibeln till punkt och pricka såvida du då inte har en ev. personlighetsklyvning, då skulle det kunna bli möjligt. Det står inte kristallklart, det är fortfarande DIN tolkning av det hela. Och vi har ju redan sett att du tyckte det var konstigt och fel redan innan du läste bibeln så antagligen har du bara tolkat utifrån vad du redan tyckte. Vilket många gör.
    "1 Corinthians 7:12
    But to the rest speak I, not the Lord.

1 Corinthians 7:25
    Now concerning virgins I have no commandment of the Lord: yet I give my judgment...."

Ursäkta bibelcitatet, men det här är ett finfint exempel på att det inte alltid är GUDS ord som står i bibeln. Paulus erkänner att det är hans egna dogmer och fördommar som han knuffar in i korinthierbreven, och inte bara guds ord. Ska ta reda på om Paulus ord om homosexualitet (som är det enda i NT emot homosexualitet som jag funnit) är efter denna punkt. För då är det PAULUS åsikt, inte guds, inte bara i teorin utan de facto, enligt hans egen utsago.
  • Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-09-17 13:01:37 följande:
    Och angående det här med att man ska dra slutsatser av att det var just en man och en kvinna Gud skapade: I så fall borde det vara syndfullt med alla typer av äktenskap och förhållanden som inte stämmer överens med urmakarnas. Annan ålderskillnad, olika etnisk härkomst osv. Över huvud taget borde inte människor som inte heter Adam och Eva få gifta sig.Eller missförstår jag logiken?
    Du missar logiken, eftersom man ska ha två kvinnor. Adam hade ju redan Lilith, som dock hade ovanan att vara självständig och jämställd, och därmed fick kicken.

Jag finner det roande, ju mer jag tittar, ju mindre ser jag bevis på att polygami skulle vara fel enligt bibeln. Det enda som står om monogami är att BISKOPAR endast ska ta sig en fru. Resten ska helst inte gifta sig alls, om man ska tro Paulus. Resten säger vad jag märkt hittills inte så värst mycket om det hela.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:09:07 följande:

At Gud er sadistisk? Nei, men du burde vite at Han er hellig og ik tåler synd!!At eg gjør feil i å si at andre har feil i stede for å si at det er min tolkning? forsåvidt kan du ha rett i det!! Men det som er tingen at når det står krystalklart i Ordet da står eg for det.
    Ahem. Gud säger SJÄLV att han är en svartsjuk, avundsjuk gud i GT.

Och gud blir förbannad på Saul för att han inte har ihjäl en kung (minns inte namnet på stackaren), ety han sagts att han ska döda ALLA. Och det är inte enda gången gud blir lack för att hans utvalda visat nåd mot fiender. Någon gång tycker han väl att det är OK att skona de "yngsta flickorna" så att de som vill kan ta dem till makar. Naaajs...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:11:48 följande:

Eg kan ik se at en stenger noen ut, alle er velkommen!! Men en annen tign  er når det gjelder stillinger eller vigsel. Men det er en annen sak. En lar ik en hore, alkoholkiker, homofil være prest eller ha en stilling i kirken.
    Många präster är alkoholister. Och varför skulle det vara fel? De bara försöker vara närmare Jesus via hans blod!?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:18:06 följande:

En undring!! Hvem er vi små kryp..som er mindre en støv som kan dømme den almektige Gud. En dag skal vi stå innfor hans trone!! Da blir nok pipen en annen!! Eg har selv vært sur og sint på Gud, men tingen er at han alltid har rett
    Jag är inte sur på gud. Jag tror inte att en allskapare skulle göra sådana dumheter. Eller ens bry sig om sådana banaliteter som att beordra en grupp bakterier att ha ihjäl alla grannbakterier (för, som du säger, vi är små kryp jämfört med en sådan allskapare).

Gud låter mer som en psykotisk figur ur någon maffiafilm än en god frälsare i GT. I NT är det andra bullar, men de tu gudarna har nästan inget gemensamt, annat än att det sägs att de är samma. GTs gud skulle inte skickat jesus, han hade dödat alla romarnas förstfödda, hackat deras kycklingar, mosat deras oliver och sedan talat om för judarna att åka till Rom och döda alla utom de ynsta oskulderna som skulle våldtas eller säljas som tjänarinnor eller något lika charmerande. NTs gud hade i GT inte bränt ned Sodom, mördat alla förstfödda i Egypten eller krävt att judarna skulle döda varenda levande själ i en grannstad.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:20:35 följande:

Det er jo å vri på det hele!! *Ler
    Det är ingen vridning, det är en helt korrekt bokstavstrogen tolkning. Ska man tolka saker bokstavligt, ja, då ska man. Inte bara välja vad man ska tolka bokstavligt, och vad som "bara är litet på lattjo".
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:30:28 följande:

Skulle ik kjenne seg velkommen? Tror du at om eg såg et homo par kom inn døren så ville eg hoppe på dem og be dem pelle seg ut for dei lever i synd? Vel da kan eg ik kunne ta imot noen ufrelste mennesker i min kirke. Eg kan si deg, eg ville tatt imot dem med en varm velkommst og et godt smil om munnen. så der tok du feil.
    Så du hycklar helt enkelt. Mmm. Kan förvisso inte minnas att hyckleri ses som en synd i bibeln, men...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-17 13:40:00 följande:

Eg ser hur du mener!! Men Gud er inget menneske folk glemmer det for ofte. Han er en mektig rettferdig og hellig Gud. Hans tanker er så mye større en våres, hans veier så anderledes en våres.Eg kan si deg Dorian!! Før eg selv ble frelst og møte Gud personligt så hadde eg et merkligt syn på Gud. Han satt der oppe og var bare ute etter å slå meg i hode med sin hammer straks eg gjorde noe galt..han var fjerne og ik så god. Mange ting eg reagerte og ik forstod i Ordet, men etter møte med han som elsker meg med en slik dyp kjærlighet så forandret mitt syn seg på han, han åpenbarte ting som eg ik forstod.Problemet er tror eg at vi forstå ik hans hellighet og hans tankegang mange ganger, og gjør våre egne tolkninger.
    Vi är guds avbild, vi är lika gud och förstår gud, det står i bibeln. Och på vad vis är det rättfärdigt och heligt att uppmana till slakten av hela städer, med män, kvinnor, barn, gamla..?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?