Då menar du att vi ska skippa engelskan i skolan för att lära oss norska,danska,isländska och finska istället?
Vilken användning har man av dom språken om man sällan träffar människor därifrån?
Och hur har du då tänkt att vi ska kommunisera utomlands på resor,affärsresor,om man pluggar utomlands, jobbar utomlands som tex barnflickor eller med import/export?
Och hur ska människor i tex regeringen kommunisera med andra länders regeringar osv?
Det är dessutom onödigt att lära sig fyra nya språk när nån smart människa kom på att vi kunde använda ETT internationellt språk: engelska.
Tror de flesta människor i norden och övriga världen är överens om det.
Det är därför vi får lära oss det i skolan.
Och bosätter man sig i ett annat land så får man lära sig det språket eller prata engelska.
Samma gäller människor som kommer in på andra länders sajter (som här på FL tex)
Antingen skriver man på svenska som är modermålet och alla kan, eller så skriver man på engelska.
Vill man ändå skriva på sitt språk tex norska så får man räkna med att alla svenskar inte förstår allt.
Så när jag frågde om FreeSpirit kunde skriva på svenska eller engelska så tycker inte jag att det var märkligt.
Däremot var det mycket märkligt att du började lägga dig i min fråga till henne och komma med uppmaningar att lära mig alla nordens språk.
Men så har du ju mycket märkliga tankar om annat oxå, så jag kan ju inte säga att jag är förvånad.
Jag klarar mig utmärkt på svenska,engelska och det svenska teckenspråket. Fler språk har jag ingen användning för.
Gabriella S skrev 2007-11-13 21:00:55 följande:
Men det vore ju för bedrövligt om vi här i Norden skulle vara tvungna att använda engelska för att kommunicera! Hur ska jag förklara det här, nu då..?Amerikaniseringen har gått väldigt långt, det är en sak. Och engelskan och svengelskan har brett ut sig på vår egen, skandinaviska kulturs och våra egna skandinaviska språks bekostnad. Så ska det inte vara! Vi måste hålla ihop här i Norden (i VISSA sammanhang) och värna om det som är typiskt nordiskt, och vårt gemensamma ursprung (bl.a. vikingarna).Innan det blir bara MTV, Marvel-superhjältar, fetmaepidemi, Ophra, Jelly och coca-cola här också...Nordiska Rådet har förresten stipendiekurser, där man kan få gå fyra veckor på ett universitet i ett grannland, och lära sig det landets språk och litteratur. Det ingår en rundresa i landet också, folkdanser, folkmusik, studiebesök på muséer och så vidare. Jag var på en sådan kurs i Bergen en sommar, och det var mycket givande!