-
Jo jag har verkligen inget emot homosexuella som personer, känner en del, och har jobbat med några. Däremot tycker jag att det är fel att 2 av samma kön har sex. Jga tycker bara att man inte ska komma och ställa en massa krav på förändringar i kyrkan och att de ska bahöva gå emot deras tro. Tycker det är fel att de ska be om Guds välsignelse när det står i bibeln att det är fel. Ett äktenskap är till för en man och en kvinna, inget annat. Tycker att de kan göra som så istället då att de kan ingå patnerskap och låta kyrkan få ha sin troAhdela skrev 2007-09-12 18:03:17 följande:stina84, ända sedan du startade den här tråden så har jag undrat vad DU egentligen anser om oss (homosexuella).Ena gången är det inget fel att vara det, andra gånger skriver du att du inte tycker att präster skall viga oss.Är vi bara ok så länge du får ha din kyrka ifred?Jag bråkar inte och det är inget påhopp, bara en stilla undran.
-
Det är ju inte så svårt att förvränga vad som står i bibeln verkar det som från vissas sida för att det ska stå vad de vill att det ska stå......bbpop skrev 2007-09-12 23:51:37 följande:Men nu är du ju där igen. "Kan du inte läsa?" "Det står ju klart och tydligt att..." osv. Varför denna nedlåtande attityd gentemot människor som har en annan syn på saken än du? Självklart finns det olika sätt att tolka och olika sätt att läsa bibeln. Annars hade det ju inte funnits olika kristna kyrkor! Det är här jag menar att det inte bara är en fråga om vad som står och vad som inte står i bibeln, utan också en fråga om grundläggande bibelsyn. Alla som är läskunniga kan naturligtvis läsa vilka ord som finns tryckta i bibeln, men beroende på hur man ser på bibeln och bibelläsning så kan man komma till olika slutsatser om vad orden betyder och varför det står som det står. Det finns inte en tolkning som är den enda rätta och alla andra är fel! Hur gärna du än skulle vilja det. Och den diskussionen är INTE OT.
-
Men kan du sluta hålla på och tro att du vet precis allt om allt och alla? Du börjar verkligen gå mig på nervernaDorian Ertymexx skrev 2007-09-13 06:58:42 följande:Japp. Som sagt, alla svåra frågor (dvs frågor de inte kan svara på) är OT. Lustigt va?
-
Du vet precis vad jag menar, bara för att jag säger att det är OT tar du för givet att det är svårt att svara på. Om jag har frågor kring något som är oklart så känner jag många pastorer och präster, varav min svärfar är en utav demDorian Ertymexx skrev 2007-09-13 07:59:13 följande:Tro och tro... Jag ser vad jag ser och kommenterar det. Tråkigt att jag går dig på nerverna, men jag kommer inte hålla tyst för det.
-
Den frågan jag sist ex. sa var OT var om homosexuella skulle få gå på fotbollsmatcher. Tycker du att det är en svår fråga att svara på? Nej inte jag heller, men ändå så sa jag att det är OT
-
Jag orkar inte bry mig längre. Ni kan ju fortsätta disskutera vad ni vill då, men jag kommer iallafall hålla mig till trådens ämne, sedan får ni tro precis vad ni vill, orkar faktiskt inte bry mig längre..,
-
Det är absolut inget fel med att klistra in verser så som du gör Fia, däremot är det fel att lägga ord i Guds mun!
-
Jag ger upp så de får skriva vad de vill, men jag tänker inte svara på det som är OT enlig mig Tur att det finns sådana som du Free, som fattar precis vad man skriver och inte förvränger alltFree Spirit skrev 2007-09-13 09:50:33 följande:Synd at du gir opp!! Og enda mer synd at folk ik kan respektere din bønn om å holde seg innom topic..
-
Det har jag däremot inte sagt något om att ni inte får fråga mig saker, men om jag får frågor som om jag tycker homosexuella ska få gå på fotbollsmatcher eller inte (och liknande frågor) så tycker inte jag att det har med ämnet att göra. Men visst fråga påtrollbottom skrev 2007-09-13 10:01:10 följande:Vilken härlig disskution det blir om det bara är dom som tycker som du som får skriva. Varför inte istället svara på de frågor vi kommer med för att kunna förstå dig bättre, så att det inte blir missuppfattat. Då slipper vi ju vrida och tolka det du skriver och du slipper känna att vi förvränger dina åsikter
-
A, eller hur! Bibeln är ju inte direkt en modetrend som man ändrar på så fort lagarna i Sverige ändras.Bergelmer skrev 2007-09-14 06:45:59 följande:Dags för ändring i Bibeln då, för svenskarna :)Som jag sa innan så är det ju inte så svårt att förvränga saker som står i bibeln. Tydligen inte heller det mest självklara...trollbottom skrev 2007-09-14 02:34:25 följande:MoriFast har du tänkt på att bibelversen "en man ska inte ligga med en man så som med en kvina" inte funkar. Klart som tusan att en man inte ska ligga med en man så som med en kvinna. Det är ju fysiskt omöjligt ;)Såvida inte de pratar analsex och om det är analasex som det pratas om så går teorin om att vi är skapta för varandra som man och kvinna för att kunna fortplanta oss i kras.
-
Det är precis så det är, håller med dig till fullo!Free Spirit skrev 2007-09-17 10:08:13 följande:Min tolkning? har eg ik sagt at eg leser det som det står. Det er dere som ik vil se hva som står der og tolker det etter som det passer.3Mos 18:22Du skal ik ligge med en mann slik en ligger med en kvinne. Det er styggedom.Si meg nu!! Hvordan tolker DU dette vers?Obs!! Nu henvender eg meg til blåbärspappa.
Vi ska respektera homosexuella som vill gifta sig i kyrkan, men det är ju ingen som respekterar oss kristna och deras tro. -
Free spirit: Trevligt att se dig med Tycker att det är så bra att du står på dig! Skulle nog sitta här natt som dag om jag han, men jag har ju en liten hemma med
-
Avundsjuka? *ASG*markera skrev 2007-09-17 15:50:16 följande:Varför är det så otroligt viktigt för vissa sk kristna att påtala hur fel det är med homosexualitet?Avundsjuka?
-
Så bara för att man tycker att någons handling är fel så måste man vara otrevlig mot den personen?
-
Jo tänk för att det är så. Men du kanske bara tänker på svenska kyrkan och inte alla de andra kyrkorna? De flesta kristna vill INTE att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Att svenska kyrkan är för det är väl kanske inte så konstigt. De får ju sina bidrag ifrån staten. Utan dem så skulle svenska kyrkan gå under och den behövs för när det blir kris o för de äldre!trollbottom skrev 2007-09-18 00:58:33 följande:Jan 39 skrev 2007-09-17 22:47:15 följande: Kyrkan i stort är INTE emot homosexuella.