Inlägg från: stina84 |Visa alla inlägg
  • stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

rosita333 skrev 2007-09-05 10:54:39 följande:
    Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera homosexuella. Kul att någon har en sund värdering och ändå är kristen:) Att jag tycker att bibeln är en töntig bok är någonting jag står för. Har alltid tyckt att det är skrämmande hur man kan leva efter en bok som likaväl kan vara skriven som en skönlitterär bok från början. Jag väljer att leva efter värderingar jag fått från mina föräldrar och värderingar jag själv skapat mig. Jag kan leva ett bra liv utan en regelbok till hjälp.
    Det är ingen som kritiserar dig för att du inte läser bibeln och följer den så kritisera inte oss andra då heller
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • stina84

Får man fråga varför ni kallar oss för homofober? Vi har inte direkt fobi för homosexuella. Vi blir inte rädda när vi ser dem heller. Bara för att man tycker att en handling är fel betydet det inte att man är homofob. Jag har inget emot homosexuella som personer, känner en hel del faktiskt och har jobbat med flera stycken, men däremot så tycker jag att det är skälva handlingen, det de gör i sovrummet som är helt fel!

• stina84
    trollbottom skrev 2007-09-05 11:09:46 följande:
    stina84 skrev 2007-09-05 11:04:03 följande: Homofobi (samhälle) ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitetKälla: Wikipedia
    även, en kliniskt påvisbar fobi ( kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitet
    Bara för att man tycker deras handlingar är fel betyder det ju inte att man tycker illa om själva människan, utan deras handlingar
  • stina84
    rosita333 skrev 2007-09-05 11:10:07 följande:
    Accepterar man inte homosexuella och inte kan förstå att det som de gör i sovrummet är absolut lika normalt som det alla hetero-par gör i sängen(inklusive du och din man) är man homofob i mina ögon. När ska folk börja förstå att homosexualitet och de som de gör inte är en handling, homosexuell är något man föds till. Inget man kan göra åt. Tänk om saken hade varit omvänd, att det var de som var hetero som var utsatta för dessa tankar, åsikter och diskrimineringar. Och DU hade ansetts som "onormal" utav många!Och du kanske hade gift sig med en man bara för att "alla andra gör det, det är normalt". Hade inte du velat bli accepterad för den du var då???
    Men lilla du nu är det inte så! Hade det varit så hade mna ju fått ta ställning till det då. Likaväl som jag tycker djursex, pedofiler, alkohol/drogmissbruk mm är fel (säg nu inte att jag jämnför bara för att jag drar en liknelse) Jag tycker fortfarande inte att sex mellan 2 män eller 2 kvinnor är normalt
  • stina84
    tintilar skrev 2007-09-05 13:58:02 följande:
    om religion är en tro, en filosofi och det är den filosofin/tron som har skapat fenomenet giftermål - varför ska man där tvingas att ändra sin åsikt och släppa in sånt som inte tillhör detta? En man får ju tex inte vara med i en damklubb och använda deras lokaler - för att vara övertydlig i mina exempel.Så tja, varför ska man tvinga just detta fenomen att ändra på sina regler? Efter som att kyrkan ändå faktiskt tillhör "religionen". Man kan väl gifta sig någon annanstans eller skapa en egen "religion" med egna lokaler/kyrkor.
    Precis så menar jag med
  • stina84
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 15:14:56 följande:
    Det gör vi inte alls.
    Jag tycker att vi gör det, alla måste inte tycka som du Dorian!
  • stina84
    mindless skrev 2007-09-05 16:18:28 följande:
    Stina84:Men du förklarade aldrig vad som avgör vad som är onaturligt [om nu naturen själv inte kan fungera som måttstock]. Jag tror, precis som en annan skribent, att man egentligen inte menar något annat än att man tycker något är fel. Man vill helt enkelt klä sin egen subjektiva hållning i en mer objektiv dräkt. Varför kan du inte bara stå för att det är DU som har svårt att acceptera att andra tänker och känner annorlunda. För det är ju bara det som det faller tillbaka på.
    Jag har inte svårt för att andra tänker annorlunda, men folk verkar ha svårt för att en annan inte tycker som de. Jag tycker att det är fel att en man har sex med en annan man och går till kyrkan och vill gifta sig och be om guds välsignelse. Tycker de kan likaväl gå och gifta sig borgeligt. Att varit helt emot dem då hade jag sagt att de inte skulle få gifta sig överhuvud taget. Har pratat med många homosexuella och har faktiskt inte stött på en enda (föräns denna tråden) som inte förstått vad jag menar.
    Jag läser bibeln och tror på vad som står i den och där står det på upprepade ställen att homosexuallitet är fel
  • stina84
    mindless: Då har jag nog missat något för jag förstår inte vad du vill att jag ska svara på? Är det den "onaturliga" biten du syftar på. Vad har jag då skrivit som accosierar till det? Letafe ett par sidor bakåt men hittade inget...
  • stina84
    mindless skrev 2007-09-05 17:14:25 följande:
    Stina84:Om du har skrivit att homosexualitet är onaturligt vet jag inte, men du har i alla fall invänt mot att man kan avgöra vad som är naturligt och inte, genom att titta i naturen. Och då undrar jag, hur avgör man det i så fall?
    Nope, jag har aldrig sagt att man ska jämnföra vad som är naturligt genom att kolla naturen.. Vad har du fått det ifrån? Då har det nog blivit en missuppfattning, inget illa menat men det blir ju lätt så när man skriver och inte kan "prata" rätt ut. Hoppas du förstår vad jag menar
  • stina84
    Moxie skrev 2007-09-05 17:18:04 följande:
    Jo, det skulle vara trevligt. Vad är detta "naturliga" och hur avgör man vad som är "naturligt". Detsamma naturligtvis för "normalt" och, nu på sistone i tråden, "Manligt/kvinnligt" (på ett sätt som varken är kläder eller helt ute och cyklar). Eller så kan man läsa det Dorian skriver.
    Den disskutionen som ni pratat om nu hur homosexuella ser ut har jag inte beblandat mig i därför att jag tycker att det är OT...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?