• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • Nånting

Sagogrynet, hårt att rekommendera någon att chansa när det finns alternativ. Jag skulle inte vilja chansa, men hade jag inget alternativ så kanske jag hade gjort det ändå, så som flera här i tråden har fått göra. Nu kan inte vi bli föräldrar utan IVF ändå så att försöka själva är inte möjligt. Hoppas det går att övertyga er läkare om att ni borde få göra PGD.

• sagogrynet82

ingenting,
    jo jag tyckte det var dålig stil! Men jag vägrar ge mig, de har med fel person att göra, är väldigt väldigt envis av mig! Men om vi blir nekade PGD så antingen försöker vi och chanser en gång själva, eller så gör vi det privat, pungar ut pengar ur egen ficka...

vad är det som gör att ni inte kan bli gravida? om man får fråga?

• annhan

sagogrynet:
    Vid äggplock så kommer man till sjukhuset tidigt på morgonen. Mannen lämnar sitt bidrag, och man får själv smärtstillande tabletter (citodon och alvedon har jag för mig) i förebyggande syfte. Man får också en kanyl i armen. Sedan när det blir dags får man komma in i "plock-rummet", mannen är förstås med också.

Man får kraftigt lugnande och smärtstillande medel i kanylen. Läkaren tvättar slidan med något desinfektionsmedel, och lägger en bedövning i slidtoppen. Det känns inte när man fått något i kanylen. Därefter går läkaren in med en lång nål genom slidväggen (nålen leds in med hjälp av ultraljud) och därefter punkteras varje äggblåsa och innehållet sugs ut. Man kan följa alltsammans på en stor tvskärm, väldigt fascinerande. Lab-personal tar hand om innehållet i äggblåsorna och letar reda på äggen. Hela äggplocket tar väl ca 15-20 min - tror jag. Var så groggy att jag inte hade någon tidsuppfattning..
    Man får ligga kvar ett tag efter plocket.

Äggen befruktas (oftast med mikroinjektion - ICSI - har jag för mig) och sedan görs en genetisk analys (man tar en till två celler från ägget) efter ett  dygn (rätta mig om jag har fel, det var ett par år sen sist ) för att se vilket/vilka ägg som är friska respektive sjuka. Återföring av ägg brukar ske antingen dag 4 eller 5 efter äggplock. Då får man tillbaka ett eller två ägg (om något friskt finns, det är tyvärr inte alltid det finns) genom en kateter som förs upp. Återförandet är helt smärtfritt.

Gravtest görs ca 14 dagar efter plock, lite beroende på hur många dagar äggen odlades.

Hoppas du blev lite klokare..

• sagogrynet82

annhan Perfekt! Tack! ÅÅ känner mig så okunnig, vill veta allt! =) Hoppas inte jag ställer alltför besvärliga frågor! Så det gör inte alls ont?

• Nånting

sagogrynet, det är mannens kromosomfel som (förmodligen) gör att han har väldigt få spermier. Han har en balanserad translokation och om vi blir gravida utan PGD så är risken lite över 50% att det blir ett embryo med fel och då högst sannolikt missfall. Men det finns även risk för trisomi 13, och då ett väldigt sjukt barn som inte överlever så länge.

• sagogrynet82

ingenting, oj det där lät väldigt svårt och jobbigt. Hur långt har ni kommit i processen med PGD? har ni gjort ansökan? Hur går det?

• Sogo

Annhan: Utmärkt beskrivning av ÄP.

VIll bara fylla ut med att jag alltid har upplevt ÄP positivt. Skönt att vara groggy och vid ett av tillfällena tyckte jag att det gjorde ont och då pumpade de in mer i kanylen. Däremot blir man rätt tagen efteråt, ont i magen - typ kraftig mensvärk - och rätt trött. VIll bara hem och sova - så ta gärna ledigt den dagen.

Vi har aldrig behövt göra ICSI utan de har fått förlusta sig själva i provröret.

Har också fått två ägg tillbaka vid de tillfällen det varit möjligt, och det skedde vid två tillfällen. Den första gången fäste inget men andra gången så blev det ju dubbelt upp.

De dubbla ligger och sover i vagnen just nu. De små pluttarna.

• Nånting

sagogrynet, vi får PGD om den sista kromosomanalysen går bra. Vi lämnade prover för 2veckor sedan och väntar otåligt på besked. Om allt går bra ska de kalla oss till ett första besök inför behandling. Vi bor i Göteborg och går alltså på Sahlgrenska.

• sagogrynet82

Sogo vad mysigt, jag hoppas faktiskt lite på tvillingar, men det är en lite önskan som jag har i hemlighet! ;) min mamma har tvillingbröder, så jag hoppas att chansen ökar pyttelite.. hehe

• sagogrynet82

ingenting, men då har ni ju kommit längre än oss. Vi ska vänta till januari på ett första besök, vi har båda nya jobb och sen träder en ny lag till kraft i N orge, som gör att det blir lättare att bli beviljad PGD.

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!