• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-04 20:16:34 följande:
    hihi jag blandar alltid ihop det där... förlåt!
    Haha, inget att be om ursäkt för - kunde bara inte låta bli å rätta... TV4-nyheterna sa ju likadant så
    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • sagogrynet82

hehe tjoo men jag borde kunna det där nu.. hihi....
    ha en trevlig kväll!

• Therese6699

Goddag tjejer.. jag har inte skrivit på ett tag, men jag följer tråden med spänning. Det är många nya här. Jag hoppas och håller tummarna för er också att det ska gå bra.

Nicklas och jag funderar på att möjligtvis skaffa ett barn till, men vi vet inte om vi ska göra PGD eller chansa och ha tre månaders ångest innan vi får provsvar. Det är ju liksom jobbigt på olika sätt... Att gå igenom PGD är ju inte en dans på rosor det heller, men det besvarar ju en oron att embryot inte ska vara friskt i alla fall. Mmmmmm vi får se i framtiden hur vi gör som.

Jag hoppas att det går bra för alla er som ligger i behandling och att det slutar i massa fina små bebisar.

Kramisar
    Tess

• MallaMojs
    Therese6699 skrev 2007-11-05 09:26:54 följande:
    Goddag tjejer.. jag har inte skrivit på ett tag, men jag följer tråden med spänning. Det är många nya här. Jag hoppas och håller tummarna för er också att det ska gå bra.Nicklas och jag funderar på att möjligtvis skaffa ett barn till, men vi vet inte om vi ska göra PGD eller chansa och ha tre månaders ångest innan vi får provsvar. Det är ju liksom jobbigt på olika sätt... Att gå igenom PGD är ju inte en dans på rosor det heller, men det besvarar ju en oron att embryot inte ska vara friskt i alla fall. Mmmmmm vi får se i framtiden hur vi gör som.Jag hoppas att det går bra för alla er som ligger i behandling och att det slutar i massa fina små bebisar.KramisarTess
    Oj, så spännande. Inom vilken tidsram tänker ni er fler barn då???
  • Sogo

Det är nog bäst att rikta in sig på ett försök i taget. Om vi hade vetat att vi var tvungna att genomgå 4 försök, så vette sjuttsingen om vi hade orkat. Det är ju liksom ingen idé att ta ut sorgerna i förväg.

Vi fick, precis som Zanila skrev, alla 4 försöken betalda, trots ett tidigare gemensamt friskt barn. Det är mycket riktigt en bedöminingsfråga från fall till fall om man tycker att sannolikheterna är på den rätta sidan.

Kram på er ni som är i början av processen.
    Och ni andra som är mitt i, Annhan.

Och ni andra som är vid sidan av, typ Kyokooch Tess.

Och vi som har vårat gjort för tillfället - Klara, MM och FD.
    Tjingeling,

• MallaMojs

Sogo - det räcker med barn för er eller?  Jag tror det räcker för oss, iaf massa år framöver...känns lite sorgligt på något sätt men vi får väl se.

Jag har packat ihop en massa kläder, som kidsen vuxit ur - tänkte skicka lite med barnens bonusfarfar som jobbar i Afrika...känns fint. En hel del sparar jag (utifall att FD får en flicka ) och en del ger jag vidare... Nu börjar det sina i förrådet så jag hoppas vi får en hel del till dopet, annars får mamma Malla ut å shoppa

annhan - imorrn gäller det! Jag håller tummen

• sagogrynet82

hej tjejer!
    nu händer det grejer här! Har haft kontakt med klinisk genetik här i Norge och ska nu framöver boka en tid för samtal någon gång i Januari. Då har både jag och sambon jobbat ett tag också, känns lite dumt att börja med bebis nu när vi både nyligen fått nya jobb. Men i för så kommer ju detta några månader också. Men alltså vad händer om försöket misslyckas, är det att man inte blir gravid eller får man någon slags missfall??

• MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-05 19:43:39 följande:
    hej tjejer!nu händer det grejer här! Har haft kontakt med klinisk genetik här i Norge och ska nu framöver boka en tid för samtal någon gång i Januari. Då har både jag och sambon jobbat ett tag också, känns lite dumt att börja med bebis nu när vi både nyligen fått nya jobb. Men i för så kommer ju detta några månader också. Men alltså vad händer om försöket misslyckas, är det att man inte blir gravid eller får man någon slags missfall??
    Hejhopp, härligt att det händer saker. Känns bra att ha januari att se fram emot...det går ju snabbt dit, speciellt med nya jobb å så.

Varför är ni i Norge? *nyfiken*

Alltså - det behöver inte bli missfall, embryot man får tillbaka kan "gå upp i rök"...
  • zanila

Iliaca - angående antalet embryon som man får tillbaka vid embryoåterföring är det så att socialstyrelsens riktlinjer är ett embryo per återföring utom i speciella fall. Enligt min läkare är Ivf med PGD speciella fall dels för att det är svårare att få fram embryon till återföring och dels för att det inte är så bra resultat med embryon som varit frysta (vilket det är vid vanlig ivf utan PGD). Anledning till att riktlinjerna i normalfallet är ett embryo är att det är större risk för komplikationer vid en ev tvillinggraviditet än vid en graviditet med "bara" ett barn.

Jag har fått tillbaka två embryon vid de tillfällen som det har funnits två att sätta tillbaka och jag upplever det som att jag och min man fått bestämma detta själva. Så om du vill försöka med två embryon och det finns två att sätta tillbaka tror jag också att chanserna är goda att du ska få det.

Kramar Zanila

• zanila

Ingenting - såklart hoppas jag ocskå att det ska gå på första försöket, och för en del gör det ju också det, se på Klara tex

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!