• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • sagogrynet82

MallaMojs varför Norge? tjooo vi kände att vi är unga, nyexaminerade, bra med jobb här, bra med löner, vi har inget eller ingen som håller oss kvar i Sverige, vi ville uppleva nya saker så vi bara bestämde det över en månad och flyttade hit, allt inom en månad. Och vi stortrivs.

Igår fick jag mejl av klinisk genetik i Norge, de är verkligen emot PGD! De vill hellre att man ska chansa, göra moderkaksprov och sen abort om barnet är sjukt! Jag blir så arg att de förespråkar detta, bara för att de inte vet hur det skulle kännas att behöva ta bort sitt barn! Så nu känns det tre steg bakåt i utvecklingen tyvärr! Så jag skickade ett surt mejl tillbaka, där jag bara skrev, varför när han skrev att han rekommenderar abort! Bläähää jävla svin!

• sagogrynet82

jag skulle verkligen inte klara av en abort!

• MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-06 08:09:25 följande:
    Näe, om man kan undvika det så är det ju så mycket lättare. En del väljer dock att chansa ett par gånger - och en del lyckas också (Nizen ). Jag har testat en gång, misslyckats och det tog nästan knäcken på både mig och min relation till pappa M
    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • sagogrynet82

MallaMojs jag tror aldrig jag skulle våga chansa, det skulle faktiskt ärligt talat ta knäcken ur mig, jag skiter i vad han skrev, jag ska se till att få beviljat PGD! Det måste ju vara hemskt! usch jag lider med dig! *krama om*

• MallaMojs

Jag blev gravid innan vi fått provsvaret - när vi fick dom så var jag ju bärare av sjukdomen. Då kändes det som om att ja, vi chansar! Men FY vad tiden fram till den sena aborten sniglade sig fram. Jag fick inte till något moderkaksprov förrän vecka 16 (var å testade två ggr innan men det gick inte ), men i regel så får man till det tidigare och kan också avbryta tidigare (men det rör sig oftast om en "tvåstegs").

Jag skulle inte välja, efter detta, att aktivt bli gravid spontant, då jagvet hur man kommer må då... Konstigt att han rekommenderar det (fast de sa detsamma till mig på den genetiska rådgivningen - att vi inte borde lägga "den naturliga vägen" på hyllan helt å hållet då det faktiskt är 75% chans att få ett friskt barn - statistiskt ja )...

Oj, vilket morgonsvammel

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • annhan
    sagogrynet82 skrev 2007-11-06 08:09:25 följande:
    På något mysko sätt klarar man mer än man tror. Fast alla är ju olika. Vi har chansat och fått avbryta. Det är ingen dans på rosor, inget man önskar någon. Fast om vi inte skulle bli beviljade PGD hade vi chansat igen - helt klart. Den här hormonkarusellen är inte heller en dans på rosor, jag har haft skitjobbigt hela denna behandling. Idag ska jag in till kliniken och eventuellt punktera min j-a cysta.
  • sagogrynet82

annhan det där lät jobbigt! :( jo vi har också sagt att vi ska chansa om PGD inte blir beviljat...

• annhan

Sagogrynet: Ge inte upp, var envis och tjata. Förklara att ni inte klarar av en sen abort med allt vad det innebär. Är det ett etiskt problem för de du har varit kontakt med? Eller är det en kostnadsfråga? För jag menar ett tvåstegsavbrytande är ju inte gratis för staten heller.

Kram!

• sagogrynet82

det är nog ett etiskt problem, fick nyligen mejl av honom, och då skrev han att han inte menade med att verka som om han var emot PGD utan att han ville att jag skulle veta att det också är en lång och jobbig process. Jag är nog hyperkänslig när det gäller det här. Man har ju hört och läst en hel del på exempelvis FL om hur folk är emot PGD, leka Gud osv osv... Man blir så less!

tjejer nu vill jag veta hur de gör med äggplock och hur de sätter in äggen igen?

• sagogrynet82

Finns det ingen bra sida på nätet som skriver exakt hur allting går till?

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!