• Honeydew

15-16 åriga dotter gravid?

Okej. Din 15-16 åriga dotter kommer hem och säger att hon är gravid. Va skulle du råda henne att göra? Hon bor hemma, går i skolan och pojkvännen är i samma ålder o går också i skolan.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Filippa 070205 ♥¸.?°´¯) ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 15-16 åriga dotter gravid?
  • KickStart
    adrenalin skrev 2007-05-03 15:15:06 följande:
    ifall det är en stor utpräglad motvilja till abort inom familjen så kanske flickan inte berättar för familjen istället.såvitt jag vet är det måånga tjejer som inte berättar för sin familj om dom blivit gravida.jag skulle nog inte ha gjort det om jag blivit gravid när jag var 15-16.
    Risken finns att det kan bli så. Visst finns den!

Sedan kan det också bli en känslomässig konflikt för flickebarnet om hon själv känner att hon inte vill eller kan fortsätta graviditeten men förväntas att göra så.
    Samma känslomässiga konflikt kan finnas i det motsatta fallet. Flickan som inte vill göra abort men förväntas göra så.
    Så det kan bli en delikat situation av det hela.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • rasajj
    KickStart skrev 2007-05-03 15:17:16 följande:
    Saargr:Då är chansen stor att du endera blir mormor vid unga år eller att barnet adopteras bort (Helst av allt får vi ju hoppas att det inte blir någon graviditet öht.)
    Hellre det an att mitt barn maste doda nagon..

Jag tror manga unga tjejer valjer abort just for att slippa beratta for nan vad de har gjort. Att sopa bort alla bevis pa att hon gjort ett misstag, istallet for att sta for vad hon gjort och gora det som ar ratt for alla inblandade.

Jag tror inte att min dotter skulle avsta fran att beratta, Hon vet att vi ar med henne och alskar henne, vilka val hon an gor. Men jag maste folja mitt samvete som foralder ocksa. Och jag tror inte att abort ar bast for nagon inblandad. Och sa inte heller for min dotter och framtida barnbarn.

nar hon ar myndig(over 18) sa ar valet hennes. Da ar hon lagligt sett vuxen. Innan dess sa har hon formyndare, av en anledning. Om hon inte anses gammal nog att rosta eller skriva lagliga forbindande kontrakt, sa ar hon inte gammal nog att bestamma over liv och dod, samt fatta beslut som dessutom kan avgora sin egen halsa..

Aven lagliga aborter kan bli fel. Och det ar inte sa ovanligt.. Nar min dotter ar ett barn, sa ar det mitt ansvar att fatta beslut ang. vilka ingrepp som gors pa hennes kropp. Vare sig det ar sjalvvalt ingrepp eller akut.

www.familjeliv.se/Forum-4-49/m18448617.html
  • KickStart

Saargr:
    "Hellre det an att mitt barn maste doda nagon..

Jag tror manga unga tjejer valjer abort just for att slippa beratta for nan vad de har gjort. Att sopa bort alla bevis pa att hon gjort ett misstag, istallet for att sta for vad hon gjort och gora det som ar ratt for alla inblandade."

Där håller jag inte riktigt med dig. De allra flesta tonåringar- i Sverige ska tilläggas- berättar hemma och oftast kommer de också i sällskap med en förälder.
    Jag tror att det beror på att vi har ett mindre komplicerat sätt att se på sexualitet än vad som förekommer på vissa håll i t.ex USA. Det är inte skamligt att vara sexuellt aktivt och därför så kan man också vara öppnare kring denna frågan.
    Sedan att göra rätt för alla inblandade och stå för vad man gjort behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man fortsätter graviditeten.
    Det är här jag tycker att det är viktigt med en öppenhet och att tonåringen själv får besluta vad hon vill göra.
    Jag stöttar min dotter oavsett- på samma sätt som mina föräldrar en gång stöttade mig

"Aven lagliga aborter kan bli fel. Och det ar inte sa ovanligt.. Nar min dotter ar ett barn, sa ar det mitt ansvar att fatta beslut ang. vilka ingrepp som gors pa hennes kropp. Vare sig det ar sjalvvalt ingrepp eller akut."

Alla ingrepp innebär en risk!
    Så även abort men sett i perspektiv abort vs tonårsgraviditet/förlossning så rent fysiskt så är det större risker för en gravid tonåring att fortsätta en graviditet och genomgå en förlossning.
    Riskerna vid en abort är dock försvinnande få och små sett utifrån de komplikationer som kan och drabbar gravida och då framförallt kvinnor med riskgraviditeter- dit tonårsgraviditeter räknas.
    Så det där är ju en avvägning.
    Rent medicinskt så skulle jag hellre se att min tonårsdotter gjorde en abort än fortsatte graviditeten. 

• ungmammaopappa

jag är själv 16 år och gravid, om jag va du skulle jag säga att valet är hennes men upplysa om både bra och dåliga saker.. :)

gör inte det fel valet att förbjud det helt, då blir allting dubbelt så värre

• rasajj

Där håller jag inte riktigt med dig. De allra flesta tonåringar- i Sverige ska tilläggas- berättar hemma och oftast kommer de också i sällskap med en förälder.
    Jag tror att det beror på att vi har ett mindre komplicerat sätt att se på sexualitet än vad som förekommer på vissa håll i t.ex USA. Det är inte skamligt att vara sexuellt aktivt och därför så kan man också vara öppnare kring denna frågan.
    Sedan att göra rätt för alla inblandade och stå för vad man gjort behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man fortsätter graviditeten.
    Det är här jag tycker att det är viktigt med en öppenhet och att tonåringen själv får besluta vad hon vill göra.
    Jag stöttar min dotter oavsett- på samma sätt som mina föräldrar en gång stöttade mig

Det tror jag beror mycket pa vilken familj du talar om, har i USA. Visst kommer vi att uppmuntra vara barn att vara avhallsamma tills efter aktenskap, men vi vet ocksa att ungdomar kan komma att valja andra vagar. Men det ar inte sa i allmanhet att det ar "skamligt" att vara sexuellt aktiv. Det ar nog en fordom...

Men daremot sa tror jag att det ar mer sa har i USA att barn som ar omyndiga, ar det i ALLA sammanhang, dar inberaknat medicinska ingrepp.

Darfor sa ar byxmyndighetsaldern 18 i de flesta stater. 17 i en del.

Jag stottar min dotter ocksa, men kommer inte att ta ansvaret for de "vuxna" val hon isafall tvingar igenom. Om hon tar valet att vara sexuellt aktiv som tonaring, sa ar det hennes val. Hon ar fortfarande min dotter. Men jag kommer inte att uppmuntra det, inte heller tillata det i mitt hem.

Blir hon gravid, och vill gora abort, sa kommer hon nog att bli tvungen att ga till domstol, for att fa en tillfallig vardnadshavare, som ar villig att lagga detta ansvar pa en ung tjej. En omyndig flicka ar inte mogen for detta ansvar. Och jag ar glad och tacksam over att bo i ett samhalle som erkanner det.

• KickStart

Saargr:
    OK jag tänker inte säga emot dig i din övertygelse
    Även om jag är glad att det i Sverige är kvinnans beslut och ingen annans.

• Majsan70

Sånt där går ju inte att svara på med de röstalternativen som fanns.
    Det är ju något man får prata sig fram till gemensamt tycker jag. Vi skulle stötta våra döttrar i vilket beslut de än kom fram till.

• Nathalia

Av egen erfarenhet kan jag säga till alla som ber dottern ta abort har just gjort sig ett stor misstag. Flickor i denna ålder eller är i sin egen självständighets trots och vill vara vuxna.
    Får dom ett råd som låter som ett krav kommer dom att besluta sig för motsattsen.

Det enda rätta du kan göra är att säga att du stöttar din dotter i det beslutet hon en tar och att hon måste försöka sätta sig in i allt, förbereda henne.

• robinhood

annat: Skulle hjälpa henne att komma fram till ett eget beslut genom att prata om situationen. Skulle absolut inte ta parti för någon av sidorna utan stötta henne i hennes val.

• Moonis
    rasajj skrev 2007-05-03 15:34:37 följande:
    Hellre det an att mitt barn maste doda nagon.. Jag tror manga unga tjejer valjer abort just for att slippa beratta for nan vad de har gjort. Att sopa bort alla bevis pa att hon gjort ett misstag, istallet for att sta for vad hon gjort och gora det som ar ratt for alla inblandade. Jag tror inte att min dotter skulle avsta fran att beratta, Hon vet att vi ar med henne och alskar henne, vilka val hon an gor. Men jag maste folja mitt samvete som foralder ocksa. Och jag tror inte att abort ar bast for nagon inblandad. Och sa inte heller for min dotter och framtida barnbarn. nar hon ar myndig(over 18) sa ar valet hennes. Da ar hon lagligt sett vuxen. Innan dess sa har hon formyndare, av en anledning. Om hon inte anses gammal nog att rosta eller skriva lagliga forbindande kontrakt, sa ar hon inte gammal nog att bestamma over liv och dod, samt fatta beslut som dessutom kan avgora sin egen halsa..Aven lagliga aborter kan bli fel. Och det ar inte sa ovanligt.. Nar min dotter ar ett barn, sa ar det mitt ansvar att fatta beslut ang. vilka ingrepp som gors pa hennes kropp. Vare sig det ar sjalvvalt ingrepp eller akut. www.familjeliv.se/Forum-4-49/m18448617.html
    Så du skulle tvinga henne att föda fram ett barn vid unga år Eller har jag förstått fel?
Svar på tråden 15-16 åriga dotter gravid?