• Honeydew

15-16 åriga dotter gravid?

Okej. Din 15-16 åriga dotter kommer hem och säger att hon är gravid. Va skulle du råda henne att göra? Hon bor hemma, går i skolan och pojkvännen är i samma ålder o går också i skolan.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Filippa 070205 ♥¸.?°´¯) ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 15-16 åriga dotter gravid?
  • Honeydew
    rasajj skrev 2007-05-03 14:44:32 följande:
    Jag menar for mamman. Att vara den som avslutat en annan manniskas liv, ar nog lika traumatiskt som att lata barnet leva vidare hos nagon annan. Om inte varre...
    Nej det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag gjorde en abort när jag var 16 år och ångrar det inte. MEN skulle jag däremot fortsatt min graviditet och sen adopterat bort det så skulle min tankar kretsa kring det barnet hela tiden! Då skulle jag inte kunna leva med mig själv!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Filippa 070205 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Jenniesmamma
    jag skulle inte råda henne till nånting,bara stötta henne i vad hon än välder att göra. Skulle aldrig uppmuntra till varken det ena eller det andra,bara finnas där för henne hela vägen igenom vad hon än väljer.
    Älskad och saknad av så många! RIP älskade lillebror!
  • rasajj
    blommanigbg skrev 2007-05-03 14:43:52 följande:
    Oj skrev fel... Menade saargr..
    Om min dotter "far" gora abort. Jag hoppas att jag aldrig kommer att behova ta det beslutet.

Nu ar lagen har i CO sadan att hon maste ha malsmans tillstand om hon ar yngre an 18. Och min magkansla ar att jag skulle neka. Jag skulle prata med henne om konsekvenserna av en abort. Bade for henne och for barnet.

Skulle hon propsa pa abort.. Jag vet inte... Hon kan ansoka om att en domstol ger henne tillstand....

Jag vill inte att min dotter dodar sitt barn. Och jag kan inte se mig sjalv ge tillstand till det. Ar hon myndig och over 18, sa ar det hennes val, naturligtvis.
  • Turnit

Vi har precis haft denna diskussionen hemma. Min dotter och jag. Hon undrade vad jag skulle säga om hon kom hem och var gravid. Jag svarade henne att jag skulle aldrig skälla på henne för det för hon mår nog dåligt som hon gör. Jag skulle prata med henne. Stötta henne i det beslut hon än väljer att göra. Det är viktigt för dem att veta att de kan komma hem och berätta.
    Hon blir 15 i sommar, har precis börjat fundera på detta med sex. Många frågor. Det är underbart att hon kommer till mig och frågar. Känner mig stolt mamma då.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • yiyah

Skulle stötta, inte råda. Hennes liv, hennes barn = hennes val.

Skulle självklart finnas där för henne vad hon än valde. Precis som mina föräldrar gjorde för mig!

Mamma till ♥Patricia♥, ♥David♥ & ♥William♥
  • rasajj
    Honeydew skrev 2007-05-03 14:46:22 följande:
    Nej det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag gjorde en abort när jag var 16 år och ångrar det inte. MEN skulle jag däremot fortsatt min graviditet och sen adopterat bort det så skulle min tankar kretsa kring det barnet hela tiden! Då skulle jag inte kunna leva med mig själv!
    Jag har ingen egen erfarenhet, men jag ser vilken angest manga kvinnor har, las bara under abort i KR... Den angesten vill jag inte att min dotter ska behova leva med.

En abort kan inte goras ogjord. Adoption sa kan mamman valja att ha en oppen adoption, dar hon kan ha kontakt med barnet.

En adoption, ger 9 manaders betanketid, och aven efter forlossningen sa har man tid att andra sig.
  • blommanigbg

Jag skulle aldrig neka min dotter att göra abort om hon ville göra det.. Anser att kvinnan bestämmer själv över sin kropp...
    Låter i mina öron hemskt att tvinga henne att fullborda graviditeten o sedan adoptera bort barnet...
    Tror att hon skulle vinna i domstolen... Men det kommer att bli en stor apparat av det hela.. Med socialen o allt... Vill man att sitt barn ska gå igenom en sådan sak?

• Vårsolen

jag vet inte om råda är det rätta ordet, jag tror att jag skulle säga till henne att jag stöttar henne fullt ut i det beslut hon själv tar.
    fast jag har redan sagt till min dotter på 4 veckor att pojkvän skafar man först när man fyllt 18 (med glimten i ögat)

• rasajj
    blommanigbg skrev 2007-05-03 14:57:30 följande:
    Jag skulle aldrig neka min dotter att göra abort om hon ville göra det.. Anser att kvinnan bestämmer själv över sin kropp...Låter i mina öron hemskt att tvinga henne att fullborda graviditeten o sedan adoptera bort barnet...Tror att hon skulle vinna i domstolen... Men det kommer att bli en stor apparat av det hela.. Med socialen o allt... Vill man att sitt barn ska gå igenom en sådan sak?
    Kvinnan bestammer over sin kropp. Men inte over barnets.

Det ar mojligt att hon skulle vinna i domstolen, men det skulle ocksa ge henne lite langre tid att fundera pa vad hon ska gora.

Jag vill inte att min dotter ska ga igenom nagot sadant, inte heller vill jag att hon ska ha nagons liv, pa sitt samvete.
  • KickStart

Saargr:
    "Jag har ingen egen erfarenhet, men jag ser vilken angest manga kvinnor har, las bara under abort i KR... Den angesten vill jag inte att min dotter ska behova leva med.

En abort kan inte goras ogjord. Adoption sa kan mamman valja att ha en oppen adoption, dar hon kan ha kontakt med barnet.

En adoption, ger 9 manaders betanketid, och aven efter forlossningen sa har man tid att andra sig."

Jag tror att de kvinnor som ångrar sina aborter är kvinnor som inte grundat sina beslut utifrån den egna viljan. Man har känt sig tvungen att göra abort även om man själv kanske inte ha velat.
    Vilket är bäddat för känslomässiga konflikter!
    Då tror jag också att_om_man har växt upp i en familj där den rådande åsikten är att abort är fel så ökar risken för att må dåligt vid en eventuell abort. Och att alternativet adoption eller föräldraskap ligger närmare än ett abortbeslut.
    Det är min tanke kring det hela.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden 15-16 åriga dotter gravid?