• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

crohns.se finns det ju ett frågeforum...intressant att läsa, alltid snappar man upp nåt

Här är lite om allas vårt älskade kortison---det är väl några här som försöker trappa ner men som blir dåliga och får öka dosen igen? Läs vad dag Risberg skrive om det:
    Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:
    Hej,

Kortison är behäftat med vissa biverkningar, dels akuta (t.ex blodtryckstegring, blodsockerhöjning, ansiktssvullnad/viktuppgång) - under själva kuren - och dels långsiktiga ( t.ex benskörhet), som kan drabba personer som tar kortison kontinuerligt under långa tider.

Mig veterligt finns ingen effektiv "förebyggande" medicin mot dessa välkända biverkningar, utan det viktigaste är att inte ta högre doser än nödvändigt, och att undvika orimligt långa/utdragna kortisonkurer. Upprepade kortisonkurer, alternativt dosökning vid ev ökade sjukdomssymptom vid nedtrappning av kortison, är i princip oacceptabelt och bör inge misstanke om att sjukdomen blivit "kortisonberoende" alt. resistent mot kortison. Det är då nödvändigt att revidera sjukdomen, kartlägga tarmen på nytt, och överväga alternativ terapi, som t.ex TNF-alfa-hämmare eller möjligen aferesbehandling. I vissa fall är förstås operation ett slutgiltigt alternativ.

MVH
    Dag Risberg

• Rebecca93

Aa det ee skönt tahi mat ee det bästa jag vet med. Det ee min mammas kusins fru som har gjort det:P

• Rebecca93

Det inlägget var till grådis

• goldfish

Gokväll på er, hoppas ni haft en bra dag!

Här har det varvat mellan allt möjligt idag och jag måste fråga er om det är någon av er som har eller har haft som mensvärk just där nere i magen fast det känns som svullet och ömt i magen?
    Svårt att förklara
    Har även tryckt på idag och det har känts som man måste på toa men det kommer inget annat än blod och slem. (Om man får skriva så)
    Har nästan känt panik tidvis idag över att jag inte ska klara mig fram till nästa v då jag ska träffa läkaren, utan att det ska hända något allvarligt innan dess.
    Tänker också på om jag skulle behöva bli inlagd, vem tar hand om sonen och hur går det med sambons jobb (han har provanställning).
    orkar inte tänka på det!

Hoppas ni haft lika fint väder som vi haft här idag, underbart!
    Tyvärr har jag hållt mig runt husknuten pga av magen inte varit helt pålitlig, bara för att det inte kommer något ena gången så vet man inte om det gör det andra gången
    Vi byggde nytt i vintras och har ingen trädgård, bara lera och massa rötter, hoppas han som ska anlägga vår trädgård dyker upp nu snart.
    Längtar så efter att få börja plantera och handla blommor.
    Saknar t.o.m att få gnälla på och bli förbannad på sniglarna

68:an :

Absolut att man ska berätta om sina åsikter och om sina erfarenheter.
    Du gav mig mycket i det du skrev. Tack!
    Att du skrev och skriver att man inte ska behöva ta laxerande innan en rektoskopi har gjort att den där tanken på att avboka allt har släppt och att man ser fram mot att få komma dit och få det gjort.
    För logiskt sett så ska de inte upp längre å kolla så borde man ju känna om man är skitnödig innan och då gå på toa, för annars borde det inte ligga där nere.
    Läste på sjukvårdsrådgivningen (tror jag det var) att man kan behöva ta ett lättare laxermedel som microlax innan en rektoskopi, men att det skilde mellan mottagningar.
    Så man kan ju hänvisa till det, för just nu känns det värre än själva undersökningen.

Grådis :

Mycket bra info!
    Var inne och kollade på dessa sidor tidigare idag.
    Känns lite träffande vissa av symtomen, hur som helst så hoppas jag att man kan leva normalt efter att fått en diagnos och hjälp.

Kommer inte ihåg vad det var som drabbade en del fd rökare eller rökare, men är det någon av er som har rökt eller röker?

Kram på er och gonatt!

• Grannen

Snabbt svar till goldfish: Har också som mensverk, men bara om jag beöver bajsa. Kan göra riktigt ont. Går över när jag varit.

Jag har varit rökare, började feströka i 19-årsåldern och blev helt stabil. Har uc. Chrons påverkas negativt av rökning och uc positivt. Men såklart jättefarligt för övriga kroppen. Röker inte nu och är så himla bra i tarmen. Trots att det är den mest pressande livsistuationen i mitt liv!

• grådis

Goldfish blir du sämre så får du ju åka in akut, går inte att vänta på en tid långt fram om du blir skitdålig ( ursäkta men var tvungen )

• goldfish

Mumlin :

Det är ju det som är problemet, jag vet ju inte om jag behöver
    Det känns som så men det kommer ju bara slem och blod.
    Att försöka gå på toa här i lugn å ro är inte heller enkelt, ena gången var en katt och hoppade på handtaget till ytterdörren och ville gå ut - upp och låsa dörren, andra gången hördes ett urrrp, då låg sonen (7mån) i hallen och hade kladdat ner sig med sina spyor - upp igen.
    Ja, man får kanske boka in toabesök när sambon jobbar, katterna är ute, sonen sover och sladden till telefon e urdragen .

Undrar om rökningen för jag har rökt i 14 år och slutade i graviditeten och har heller aldrig mått så dåligt i magen som nu.

Grådis :

Tur att humorn knäcker det mesta

Sambon är ledig på måndag, funderar på att åka in till akuten och sätta mig då, barnfri och allt och så får man se sjukhuset på nya stället vi flyttade till

• Billy och Jag

Oj vad ni skriver!!

I dag har min mage varit kaosig lite.. Men mest skött sig.. men i morse hade jag någon konstig magont och sen åkte jag och en kompis till Gävle (12 mil) och hälsade på min syrra och shoppade med henne (hon ska gifta sig) och då fick jag springa akut på toa både innan vi åkte och på en gång när vi kom fram.. så till slut blev jag tvungen att äta nått för att lugna ner magen... Då vart de coolt sen

Så i dag har jag haft fullt upp!! Skönt.. Lederna känns trimmade!! Jag har nästan inte alls ont! Sååååååååå fantastiskt SKÖNT! Men tyvärr fick jag nageltrång på båda stortårna så klart.. :P

Min vovve ser lite fet ut och beter sig annorlunda och är LAT och slö och bara sover och äter... så hon kanske har några bebisar där inne! Men vi vet inte än...

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • grådis

goldfish

LoneStarState; visst är det så att om man sysselsätter sig så distraherar man tankarna och "hinner" liksom inte tänka på alla krämpor. Det värsta är att sitta själv och inte ha ngt som avleder tankarna, då kan det vara jobbigt.
    Kul om ni får valpar till sommmaren, eller hur länge är de dräktiga? *noll koll*

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7