• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Evve81

Vad mycket det skrivs här nu har jag en fråga. Ska resa bort några dagar så ska jag ringa doktorn måste jag göra det imorrn! Jag har ju bytt medicin till Pentasa 500 mg och jag äter även prednisolon. Ikväll när jag tränat och duschat ser jag till min fasa att jag tappar hår. (Eftersom det är färgat svart och rött syns det VÄL)Inte massor med hår men ett antal hårstrån är det som faller av.... Inte utan att man blir lite orolig sedan har jag läst i FASS att :

Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
    Mycket sällsynta:
    Blodbildsförändringar (t ex agranulocytos), påverkan på levern och njurarna, SLE (en autoimmun sjukdom som kan påverka flera organ, t ex huden, skelett-, muskel- och nervsystem, blodet),perifer nervpåverkan, muskelsmärta, ledvärk, allergiska lungreaktioner, missfärgad urin och övergående hår­avfall.

Här står ju håravfall med så nu känner jag mig ANINGEN orolig. Tycker ni att jag ska vänta några dagar innan jag ringer min doktor eller ska jag ringa honom imorrn????

Hoppas ni som är dåliga kryar på er!

• 68an

Prommis.se Ärligt talat vet jag inte. Själv har jag alltid fått flera biverkningar av prednisolon men aldrig tappat hår. Här på sidan har jag sett flera som brukar tappa hår av prednisolon så hoppas någon av dom är inne o ser din fråga nu.

Det jag fått är speedad, kan inte sova mer än ca 4tim/dygn men är ändå psykist trött. Förstorade talg- och fettkörtlar, enorm vätskeansamling och mycket kraftig viktuppgång. Ser ut som en spärrballong i ansiktet. Aptit som en skogsarbetare.

"Biverkning" som var bra var att jag blev riktigt bra i mina leder.

Hoppas du får en bra resa! Krya på dig!
    Kram

• Lällas

Hej prinsessor...

Hur mår ni idag? Vissa verkar må lite bättre och somliga sämre. Men det är väl så det är med oss tarmisar. Jag har varit ledig eller rättare sagt sjukskriven idag och shoppat med en kompis. Jag mår superbra. Jag överraskade sambon med en resa till Kroatien den 7 juli då vi ska kryssa runt öarna. Härligt. Sen har jag semester i Juli och sen operation i augusti. Herregud vad allt går fort. Men nu ska vi först njuta av våren och sommaren.

Förlåt för att det bara blir ett kort mail utan nåt personligt till nån utan en STOR kram till alla. Skriver mer i morgon.. Kram och sov så gott allihopa.

• grådis

Halloj

Skrev ett långt inlägg tidigare men allt bara försvann, ramlade ur uppkopplingen... f'n va sur man blir...

Mumlin; det låter jättefint med ditt trädäck o muren o blommorna. Amplar för att rädda plantorna från snigeldöden lät ju smart. De äckliga kräken är överallt...usch, hade en hasande på hallgolvet häromdan...bläää. fram med saltet...
    Mina plantor står på den inglasade altanen, en del omplanterade, resten står kvar i sina sålådor och pluggboxen...hmmm dags att göra nåt åt det. Har ju en bunte fröpåsar med andra fröer som det snart är dags att peta ner...

Disa, lycka till, jag håller tummarna för att det inte är så allvarligt och att allt ska gå bra.

Prommis, jag tycker jag tappar mer hår än normalt...oxå färgat svart och så är det halvlångt så det ser ju mycket ut...drar jag med fingrarna igenom håret så får jag ju alltid med mig strån, ibland mer ibland mindre...Jag äter inte prednisolon men Budenofalk, som är kortisonkapslar. Tycker iofs att jag alltid fäller hår...vitamin o mineralbrist kanske?

Rebecca93; tråkigt att du mår så dåligt. Vi har nog alla härinne upplevt "det svarta hålet", ibland är man bara så trött och arg och orolig pga sjukdomen.
    Men man får inte glömma bort att de flesta lever ett normalt liv, jobbar, reser, har familj, utbildar sig och har kul. Har du kontakt med ngn kurator? Ibland kan det vara bra att prata med nån utomstående, denna tråd funkar oxå helt okej om man vill "prata" av sig lite, har hjälpt mig mycket när jag varit nere och deppig.
    Jag blev sjuk på högstadiet, hur gammal var du när du blev dålig? Jag gick med i RMT, Riksförbundet för mag & tarmsjuka, de hade en ungdomssektion i mitt län, vi hittade på en massa kul saker. Skönt att träffa andra och se att man inte var ensam om att prutta o behöva rusa på toa titt som tätt. Andra saker som underlättat är humor och lite jäklar anamma. Man får inte ge upp.
    Betyg o sånt behöver du inte oroa dig för, det kan man fixa till sen. Jag låg på sjukhus 9 veckor på vårterminen i 8:an, lärarna kom dit med lite mtrl och så fanns det stödundervisning på Östra, en lärarresurs som man kunde fråga och som vakta när man skrev prov. Det löser sig.
    Hoppas att du snart blir piggare och blir av med illamåendet. Kram

Lällas, hur går det med löneförhandlingen? Skönt med resa, jag vill oxå ju

Nalla, fick ni båten?

• grådis

Nalla, fick ni I båten ska det stå

• grådis

Nalla, "i"

Dalkulla, nära nuuuu då Håller tummarna. Kram på dig

• Evve81

Tror det är Pentasan som man tappar hår av men man kanske gör det av kortisonet med...... Har ju ätit det nästan hela året nu Hela sängen är FULL med hår. USCHA....

nu ska jag äta frukost!

• Hia
    Som jag skrivit tidigare är jag gravid (v.17) med IBS.
    Finns det ngn annan här inne som varit/är gravid, och vill dela med sig av sina erfarenheter?????

Just nu är min mage helkass Tarmen krampar, & maten rinner rätt igenom.
  • Nallatalla

Hej alla underbara tarmisar!
    Jag hann inte med att skriva något i går kväll. Jag var så trött att jag somnade brevid sonen när jag nattade honom.
    Tror att det kan vara en kombination av frisk luft och hostmediciner som orsakar denna trötthet.
    Ska försök svar så gott jag kan,måste sätta mig med engelskan nu eftersom jag har engelskaprov i morgon.

Grådis,japp nu ligger båten i! Nu är det bara masten som ska på sedan är det bara att ge sig ut på böljan den blå.
    Vi behöver inte åka långt innan vi är ute i skärgården.

Angående detta med äckliga sniglar så¨har jag hört att det skulle bli ett riktigt snigelår i år.
    Uuuäk,hur kom snigeln in i hallen?
    Antar att du förpassade den till ett "bättre" ställe?

Mumlin,jag är ingen båtmämnniska från början utan blev det genom min man.Vi har en liten segelbåt som ligger ute vid Dalarö i stockholm.Förra sommaren så seglade vi iofs inte så mkt med vår egen båt utav praktiska skäl.
    Den är kanske inte den bästa familjebåten...
    När vi ska ut och segla så lånar vi gärna svärföräldrarnas lite
    mer barnvänliga båt och den ligger vid samma brygga.
    Det bästa med den är att det finns toa vilket inte finns i vår båt..

prommis,jag har tappat en del hår och det tror jag beror på att jag ätit prednisolon. Det bästa är nog att försöka ge håret någon typ av tillskott.

Är det någon som vet om man slutar "fälla" hår efter avslutad medicinering? Mitt hår har blivit ganska tunnt och det hår jag har kvar vill jag gärna behålla.

Vet att jag inte svarat på alla inlägg ännu men ska försöka göra det lite senare under dagen.

HA en bra dag i det vackra vårvädret alla!! Kram / Nalla

• Lindis41

e helt gasig och uppblåst idag suck har sprungit en del på toan oxå suck..prata m läkaren idag igen känns som om jag e stammis...ska gå o ta lite nya prover och han skickade remiss t gastroskopi fasar.....

hur mår ni alla andra, toppen hoppas jag Ska ut i solen och äta lunch m alla andra mammor ska grilla korv jag får va utan   ha det bra i solen

kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7