• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Grannen

Nalla: de medicinerna man äter ska sänka immunförsvaret så att levern inte stöts bort av kroppen. Höga doser i början och sedan underhållsdos

Vet inte riktigt vilka mediciner man äter i början men som underhåll är det prednisolon (jippie! Den älskar vi ju alla!!!), imurel el Azatioprin, prograf el sandimmun-neoral.

Nä man vill inte ha tillbaks det gamla men tänk att få en kväll/natt och kunna gå ut och dricka, röka, flörta och dansa hela natten!

Tack för den goa peppningen med!

Just det, glömde av de andra! Blåbärspappa är väl ganska aktiv i perioder va? Måste nog kolla in hos de andra!

• Lindis41

mumlin

tack för ditt svar känner en enormt trötthet vet inte vart jag ska ta vägen av denna trötthet sover ca 8h per natt somnar tidigt på soffan framför tv el så fort jag lägger mig ner e det kört....e trött och svag i hela kroppen känns som om ibland när jag bär min dotter att jag ska tappa henne, för att jag är så svag...ska prata m min läkare imorg....

• dalkulla26

hej

nu skriver vi mycket i gen...

Jag tittar bara in en snabbis.. har en dålig magdag så jag är lite trött. Men jag tror att bebis kanske trycker i hop tarmar lite nu så att det blir sämre.

ha det bra nu alla

• Nallatalla

mumlin,jag är en STOR prednisolonanhängare
    Nä,allvarligt talat så är det inte kul med kortison men tyvärr nästan det enda alternativ som finns att ta till i vissa fall.
    Imurel har jag ätit mot UC men det funkade inte för mig.
    Hur är det annars?

dalkulla,vad jobbigt för dig med detta envisa skov!
    Du är stark som klarat av snart hela graviditeten med ett skov samtidigt.Jag kan bara tänka mig hur det skulle vara.
    Se till att vila och spara på krafterna till bebisen kommer.
    Det kanske är svårt när dottern är hemma?
    Hoppas att ditt skov ger sig så fort bebisen kommit ut.

Lindis41,den där tröttheten låter jobbig!
    Har du lågt HB eller så?
    Det kan säkert bero på en massa olika faktorer men jag vet själv att jag blir oerhört trött när blodvärdet är lågt.
    Då får man proppa i sig järnrik kost eller järntillskott.
    Hoppas att din läkare kan ge ett bra svar på varför du är trött.

Nä,nu måste jag rusa har massor att göra.
    Hovslagaren kommer och sedan ska båten sjösättas.
    Det är verkligen typiskt att allt ska ske samma dag.

Kram på er alla / Nalla

• Lindis41

läkaren ska ringa mig imorg får se vad han säger

• goldfish

Go eftermidda!

Tror hotet om rectoskopin skrämde vettet ur mig igår, för idag är magen riktigare än den varit på flera månader.
    Klarade tom dricka en kopp kaffe utan att hela systemet brakade sönder idag

Var och tappade mig på blod idag på vc och lämnade urinprovet och fick som du sa, 68:an med mig ett bajsprov hem som skulle lämnas snarast.
    Känns ju skönt att veta att när man har den pressen på sig så lär man inte behöva gå på toaletten på flera dar

Grådis:

Ja, gastroskopin är hemsk trots att jag inte har något att jämföra med.
    Men det är den paniken jag känner inför rectoscopin.
    Sista gången på gastroskopin fick jag sån panik att jag mitt i allt började dra upp slangen ur halsen och började resa på mig.
    Tur var att de hade förberett lugnande, så jag slockande omgående efter att de höll fast mig.
    Tänk om man får för sig samma sak nu

Måste fråga dig, du skrev att trombocyterna hade gått upp igen i ditt värde.
    Vad är trombocyter?
    Såg nämligen att i de prover de skulle ta på mig stod det trombocyter.

68:an :

Det är riktigt, det var rectoscopin jag menade.
    Vad jag läst så ska de "bara" in 20 cm och kolla läget, men det låter som långa cm.

Ang läkaren så kan jag med en enda sak trösta mig att det är en kvinnlig läkare
    Men inte med att detta obehag ska ske på vc där läkare grejar med lite allt möjligt och kanske inte har lika full koll på om det gör ont eller hur obehagligt det är som en läkare som jobbar med det dagligen skulle haft.
    Det känns lite värre!
    Läste om de ställningarna på nätet och det avskräckte från början. Som du säger så tänker jag inte gå med på något annat än att ligga på sidan.
    Då får det nog vara!
    5 minuter kan vara långa, men bara det inte gör ont så kan man ju fundera på vad man ska handla den dagen man kan åka in till stan utan att vara rädd
    Jag fick papper att jag skulle ta två toilax, ett kvällen innan och ett på morgonen.
    Men har du inte behövt ta något och jag läste om en annan som bara behövt ta microlax så tänker inte jag ta toilaxen.
    Så jävla roligt är det inte att sitta på muggen och inte två dar i rad.

Tack för all info, den var betydelsefull!

Nallatalla:

Vad läser du eller läser du till? *nyfiken*
    Jag själv känner att jag med denna dag som "fridag" och har kunnat äta så hämtade

• goldfish

Så gick det när sambon kom hem och startade om modemet mitt i mitt inlägg

Menar att jag känner att jag har kunnat äta och återhämta mig lite idag.
    Men mamma som var uppe och hälsade på i helgen sa att jag såg ut som ett vrak och var ganska övertygad om att de skulle lägga in mig om rätt person fick tag på mig.
    Hoppas jag får ett par dar till på mig att äta innan det vänder igen.

Skönt iallafall att ni anser att den undersökningen inte är så farlig som det låter.
    är det fler av er som inte behövt ta annat än microlax eller inget alls innan rectoscopi?
    Skulle va skönt att kunna släppa tanken på att behöva tillbringa flera timmar på toa i onödan med toilax.

Ha en fortsatt bra dag alla vänliga människor!

• grådis

Hej igen

Nalla och ni andra som undrade så har jag "pratat" med Lilltrulsa iaf, hon pluggar och renoverar hemma och jobbar så hon hade inte så mycket tid, Knase vet jag inte...Knasbollen i mgen kanske har tittat ut...vet inte när hon skulle ha? Blåbärspappa???? Linnann??? Hoo hooo vaaart är niii?

Hia, hur är det med dig nu? Med grav o ibs och allt?

Goldfish, ahaa jag missade att det va den "lilla" korta undersökningen du skulle göra. var inte orolig, det går nog bra, det brukar gå fort och de har stoooora burkar med vaselin säger man till att man är rädd o nervös brukar de ta det lugnt o försiktigt, kanske kan du få en sköterska att hålla i handen? det har jag haft när jag gjort den andra undersökningen, coloskopin. Det går inte att jämföra rectoskopi med gastroskopi, rectoskopi är lugna gatan, mest obekvämskänslor o lite olustigt sådär, men de är ju läkare och har sett fler arslen än ditt och mitt
    När jag gjorde gastroskopin var de två stycken som fick hålla fast mig...för jag hyperventilerade och var på väg ut ur rummet...huvva huvva, otrevligt. Men det gick ju fort.
    Du grejar detta , tänk på att du vill ha svar på vad det är för fel och att denna undersökning kan leda till att du kommer in på mag&trm och får bra hjälp. Håller tummarna för dig.
    trombocyter = blodplättar, har man många är det väl att immunförsvaret är aktivt och håller på att bekämpa nåt eller dyl...= man har en inflammation....har lite dålig koll. det skulle ligga på mellan 185-387 för kvinnor iaf oc mitt låg på 530 nåt...vet inte så noga, han var inte nöjd med det iaf.

Dalkulla, man önskar att du kunde fått vara frisk nu och samla kraft inför den stundande bebisankomsten. Nära nuuuuu, eller?

Nalla, härligt med båt. Idag måste ju vara en toppendag, iaf här är det varmt o skönt. Må så gott och lycka till med studierna. Snart har du sommarlov din lyllos

Rebecca, hur går det för dig? Har du varit i skolan nåt denna veckan? Jobbigt att må illa, hjälper det om du stoppar i dig nåt? Ibland blir det en ond cirkel, man mår lite illa och har ingen matlust, sen mår man lite illa till för att man inte ätit. Svårt det där, ofta är man ju inte så sugen på nåt.

Prommis, uppe med tuppen

Mumlin, kul att se dig vara så aktiv här. Hur går det med altanen och rabatterna? Sitter du och njuter på den något? Sköt om dig och vad duktigt av dig att träna, wow, Kam kram

68:an 20kg..ja det är som du säger...spegeln säger ett och vågen nåt annat, för på bilderna kan man ju inte se några dallrande 20 extrakilon iaf Men leva på nutrilett låter ju bra tråkigt... håller tummarna för dig att du kommer ner till din trivselvikt, sköt om dig och njut av våren, har björken fått musöron uppe hos er? Bor du i Sundsvall eller utanför, eller i Timrå? Kommer inte riktigt ihåg. Brukar åka upp dit imellanåt, typ varje år helgen innan midsommar

Lonestar, hur går det med leder och ögon och studier och bilen? Och blev jycken med valpar eller var det bara blårök som kom ur hanen?

Må så gott tarmisar, tycker så mycket om er

• grådis

Goldfish, om du inte har ätit så mycket det sista och om du kör med flytande dagen innan så borde det ju räcka med ett microlax...om du är nyskiten när du kommer till vc vill säga
    Det va så länge sedan jag gjorde en rectoskopi, har bara gjort 2 tror jag, mina besvär har alltid suttit längre in=fått göra coloskopi ist, så jag kommer inte ihåg...tror att en läkare gjorde det utan nån förvarning...typ kom på rutinbesök och då ville han göra en..och då var det inte nyspolat i röret....måste ju varit svårt att skönja slemhinnan i det läget, tycker man ju. Lycka till det går säkert jättebra. Och en kvinnlig läkare kanske känns mentalt bättre? Kram på dig

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7