• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Molle72

grådis: Rebecca träffar en psykolog i mellanåt men det är tyvärr inte regelbundet. Hon ska dit på onsdag.Det brukar hjälpa jättebra.

• Evve81

Dalkulla: Hoppas du får må bättre nu då fram tills bebisen kommer

kAnske man skulle fara på hälsokost och fråga om hon har nåt. Får väl vara glad att jag ha JÄTTETJOCKT hår så det itne syns så väl......

Har en annan fråga om prednisolon också. Har ni upplevt att ni får ont i kroppen av den. jag bruakr alltid vara ute och gå men benen värker värre än någonsin på mig nu

• dalkulla26

prommis: Tack :) Det du beskriver av prednisolon har jag upplevt oxå. jag tror att det kommer av att man samlar på sig vätsak när man äter kortison.

• Disa79

Då har man varit på UL, blev lovad att få träffa läkaren efteråt igen, var klar halv två och gick upp till mottagningen, nej då hade läkaren stuckit iväg så sköterskorna hade i alla fall fått höra av en stressad läkare att det "inte såg så farligt ut på UL". Nähä, och vad innebär det kan man ju undra. Inte heller hade jag fått något recept på något mot klådan så det fick jag be sköterskorna ordna... man blir så less. Här kastar jag mig ner på ett tåg från Stockholm för att få träffa läkaren i 30 sekunder och sen åka hem, tillbaka till sjukhuset för ett UL och sen hem igen. Inte blev jag något klokare på det, kan jag göra något för att det inte ska hända igen? Är det något jag ska tänka på med maten? Finns det medicin? Får nu snällt vänta till 7 maj då jag lyckades få en telefontid i alla fall. Har till och med ont i magen efter att fått ett UL kört över den i en halvtimme. Blir bara så trött på sjukvården. Man måste vara någorlunda pigg så att man orkar tjata sig till den vård man ska ha! Nu ska jag vänta hem sambon som kommer sent ikväll (hoppas jag, kan ju fastna på någon flygplats igen). Må så gott alla andra och tack för att man får skriva av sig här, hade nästan självantänt annars

• grådis

Disa, fy vad arg man blir på sånt. Orolig o stressad och sen får man inget svar...lite antiklimax...stackare, förstår självantändningsrisken. Ladda med en lapp full med frågor inför telefontiden. sköt om dig och hoppas sambon kommer hem.

Dalkulla, så spännnande att vi snart ska få tillökning i tråden Vad tycker din tjej om att hon ska bli storasyster? Önskar dig all lycka till, hoppas verkligen att du ska komma ur ditt envisa skov.

Nalla, hur snigeln kom in? Ja inte var han bjuden men han smet väl över tröskeln när dörren stod öppen eller så åkte han snålskjuts på en sko...det är faktiskt nåt att tänka på: har ni inga sniglar hemma, men besöker folk som har...se upp...kolla skorna innan ni åker hem och var försiktig med att ta plantor och skott från "smittade" trädgårdar. De är hemska, blir såååååå j*kla många

Prommis, hälsokosten har nåt som heter "Hår och naglar" eller nåt, ska vara bra.

Rebecca93, ok. Då har du haft sjukdomen hela skoltiden då. Mår du bättre idag eller är du fortfarande illamående? Vad äter du? Jag jobbar nätter nu, då äter man inte så mycket, gjorde smarrig "MilkShake" igår natt. På Havredryck (tycker jag får ont i magen när jag dricker för mycket mjölk) banan och frysta hallon och blåbär, så mixade jag det. Gott, fast man får se upp så man inte har hela tänderna fulla av blåbärsflagor efteråt. Vad gör du på dagarna nu när du inte är i skolan?
    Är din psykolog bra? Jag har varit hos flera, en del bra, nån annan kass, men nu har jag en kurator som det funkar jättebra med. Ursäkta om du tycker jag frågar för mycket. hoppas du snart blir bättre. Kram

Må så gott alla tarmisar och anhöriga

• Lindis41

disa79

fy sjutton för den svenska sjukvården.....

• grådis

hej, surfade runt och hittade detta om kost vid UC:
    Kost vid ulcerös colit

Ulcerös colit kan inte botas med en särskild diet, men symptomen kan lindras. Framförallt är det under skoven som man kan nå en märkbar effekt med en viss diet. Är man symptomfri skall man försöka att äta en så varierad kost som möjligt för att säkerställa att man får i sig all energi och näring (vitaminer, mineraler, fettsyror och proteiner) som kroppen behöver.

Måste anpassa kosten till individen

Då alla reagerar olika på livsmedel är det viktigt att råden individanpassas med hjälp av en dietist. Exempelvis upplever en del patienter att de reagerar negativt på mjölk medan andra kan reagera på gluten eller citrusfrukter. Man skall aldrig helt utesluta någon typ av livsmedel ur sin kost utan att kompensera för detta bortfall. Dietisten hjälper till att se över intaget så att maten blir näringsriktigt sammansatt. Tag kontakt med din läkare för att få en remiss till en dietist.

Specialprocessade spannmål verkar kunna ge effekt

Det finns studier som visar att personer med inflammatoriska tarmsjukdomar får en bättre tarmfunktion när de äter en kost med specialprocessade spannmål. Det behövs dock ytterligare studier innan vi kan gå ut med någon allmän kostrekommendation. Produktfamiljen Magiform består av müsli, bröd, kex och skorpor. Magiform saluförs på hälsokostaffärer och är avsedda att ätas som komplement till sin vanliga kost och läkemedelsbehandling. För att man skall se någon effekt behöver man äta produkterna under ett par veckor.

Mjölksyrabakterier är bra för magen och kan hjälpa till att normalisera tarmfloran. Livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier är exempelvis dofilus, hälsofil eller Proviva fruktdryck.

Lugnt leverne är bra för magen

Det fett som vi finner rikligt av i fetare fiskar (omega 3-fettsyror) kan ha en dämpande effekt på inflammatoriska processer och en del patienter mår bra av att äta mer fisk eller tillskott i form av kapslar eller droppar.

Att tugga maten väl och att äta i lugn och ro underlättar för matsmältningen. Magen är inte inställd på att äta om det är stressigt.

Råkost passar bäst för en frisk mage. Kokta grönsaker tolereras oftast bättre.

Kan behöva vätskeersättning

Vid diarréer måste vätskeintaget ökas. Vid diarré förlorar du både salt och socker som bör ersättas och det är viktigt att du får råd om vätskeersättningar. Rådfråga din läkare, dietist eller på apoteket.

Skriven av: Anneli Frisk, dietist

de specialprocessade spannmålen är väl också de sk SPC flakes, finns på apotek o hälsokost. bra om man har mycket diarreer

• grådis

Plågar er med ett klipp till.... ...info om IBS, frågan kommer ju upp ibland och det är ju flera härinne som har det. Jag tror att jag har en släng av det också.

Irriterad tjocktarm - tjocktarmskatarr (Colon Irritable, IBS)

Vad är irriterad tjocktarm?

Ett ofarligt tillstånd med ändrad rörelse och känslighet i tjocktarmen som ger magsmärtor och diarré eller hård mage. Symptomen visar sig typiskt efter måltid eller i samband med stress. Irriterad tjocktarm är varken elakartad, smittsam eller ärftlig. Det är tre gånger vanligare hos kvinnor än hos män. 15-20 procent av befolkningen har symptom som vid irriterad tjocktarm.

Vad är orsaken?

Man vet inte orsaken.

Hur känns irriterad tjocktarm?

Symptomen uppstår normalt tidigt i det vuxna livet och varar ofta månader eller år. De är:

Obehag eller smärtor i magen. Smärtorna försvinner ofta efter avföring eller efter att man släppt sig

Illamående

Uppblåst mage och gaser i magen

Smärtor i ändtarmen eller i ryggen

Huvudvärk

Diarré eller hård mage, ofta växelvis

Trötthet

Oro, ängslan eller rädsla

Svårighet att koncentrera sig

Hur kan man undvika irriterad tjocktarm?

Skaffa sunda kost- och livsstilsvanor.

Hur ställer läkaren diagnosen?

Diagnosen ställs ofta efter de typiska symptomen och efter laboratorieundersökningar för att utesluta andra orsaker till symptomen. Andra undersökningar skulle kunna vara fiberoptiskundersökning av ändtarm eller tjocktarm och röntgenkontrastundersökning av tjocktarmen. Andra orsaker kan vara nedsatt förmåga att uppta laktos (laktosintolerans) eller glutenallergi (celiaki), magsår, parasiter, orm eller kronisk tarminflammation (Ulcerös colit, Chrons sjukdom).

Kosten:

Drick rikligt med vatten, cirka två liter om dagen.

Större fiberinnehåll i kosten främjar tarmfunktionerna. Fiberinnehållet ska ökas gradvis så att magen kan anpassa sig.

Undvik mat eller dryck som förvärrar symptomen. Kaffe och mjölk kan vara huvudorsaken hos vissa.

Undvik starka kryddor och mat som ger gaser.

Undvik stora måltider, men ät regelbundet (frukost, lunch, middag samt 2-3 mellanmål varje dag).

För eventuellt dagbok över vad du äter, så att du vet vad som framkallar symptomen.

Begränsa alkoholkonsumtionen.

Goda råd:

Aktivitet och motion är viktigt, då det styrker tarmfunktionerna och hjälper till att minska stress.

Värmebehandling med omslag, värmedyna eller värmefilt kan lindra besvären.

Man bör minska stressituationerna i tillvaron. Det finns olika metoder för att slappna av, till exempel meditation och självhypnos.

Det kan vara nyttigt att föra dagbok så att man kan se vad som framkallar symptomen.

Möjlig försämring

Tarmproblemen kan anta sådana proportioner att man kan få psykiska och sociala problem.

Sannolik vidare utveckling:

Tillståndet kommer normalt periodvis livet igenom. Symptomen kan bli värre eller försvagas och försvinna i vissa perioder. Oro i tjocktarmen är inte livshotande och utvecklar sig inte till cancer eller kronisk tarminflammation. Behandling kan ofta få symptomen under kontroll.

Vilka läkemedel kan ges?

Medel mot kramp i magen. När kramp är det största problemet kan dessa medel ha god verkan hos somliga.

Avföringsmedel som mjukgör tarminnehållet vid förstoppning.

Medel mot gaser i magen kan möjligtvis ha effekt hos somliga när detta är ett framträdande problem.

Ångestdämpande medel i specifika fall.

Skriven av: Torben Nathan, leg. läkare, Carl J Brandt, leg. läkare och Ove Schaffalitzky de Muckadell, överläkare

• Rebecca93

Grådis:Idag mår jag bättre!Idag har jag ätit tahimat i dag om det var det du undra:p
    Min läkare har sakt att när tarmen är inflamerad så ska man hälst inte dricka så mycket mjölk.När jag är hemma sitter jag mycket vid datorn och brukar vara upe hos en bebis och leka lite med han.Och så brukar jag följa med min mamma till jobbet.
    Min pysykolog är jätte bra tycker jag.
    Jag tycker inte du är jobbig jag bara tycker det är roligt när folk skriver till mig

• grådis

Rebecca;okeeej. Vad gott med thaimat, det är en favvo här vad bra att du trivs med psykologen, det är ju viktigt att det "klickar" i personkemin.
    skönt att du är piggare idag

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7