• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

hej hej
    Har planterat om tomaterna o tagetesen...äntligen....har ju dragit på det lite...så tagetesen var väldigt "svajig"...underbart väder gött

Goldfish; ang proviva, jag har provat Probion, såna där lactobaciller av olika slag i koncentrerad form, tabletter. Köpes på hälsokost, tycker det funkar bättre än proviva tetrapak eller shotsen.

Angående era diskussioner om skaffa barn o ärftlighet...hittade detta på nätet:

Ärftlighet vid Ulcerös kolit?
    Inskickat av: 32-årig kille (2005-09-01, Ref.nr 18243)
    Hej! Jag har en fråga om det är stor risk att skaffa barn när man har svår Ulcerös kolit, dvs är det stor risk att även barnet får det om den blivande pappan har det? Hur stor procents risk är det i så fall? Vill inte skaffa barn om det är stor risk att mitt barn ska genomgå samma lidande som jag.
    Mvh 32-årig kille

Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:
    Hej,

Det finns en viss ärftlighet vid Ulcerös colit (dock mindre än vid Crohns sjukdom).
    De ärftlighetsstudier som utförts är inte helt lätta att tolka bl.a då resultaten skiftar mycket. Grovt verkar det dock som att risken för en förälder med UC att få ett barn som insjuknar med UC ligger någonstans mellan 4 - 10%, ca 30% risk föreligger om båda föräldrarna har UC (synnerligen ovanligt dock). Man får då inte glömma att en mängd andra faktorer spelar roll, t.ex ålder vid insjuknande, utbredning av sjukdomen, samt betydelsen av en rad övriga riskfaktorer, t.ex rökstopp, infektioner och annat som anses kunna utlösa sjukdomen.

MVH
    Dag Risberg
    en intressant artikel som är lite om ärftlighet:
    www.svenskgastroenterologi.se/Avhandlingar/Avhandling_%20Jonas_Halfvarson.pdf
    Lite om utlösande faktorer:
    Inskickat av: uffe (2006-05-21, Ref.nr 24764)
    Hej

Jag är en man på 47år som har fått ulcerös kolit.
    Så jag har en fråga som jag hoppas att det är någon som kan svara på.
    Jag vet att jag kan ha haft sjukdomen i flera år och att den har brytit ut nu. Men det är orsaken till att den har brytit ut som jag undrar över.
    Kan det ha att göra med inre stress/oro, för lite sömn, ständigt värk?
    Mår allmänt psykiskt dåligt på grund av en arbetsskada för en tid sedan.

M.V.H
    Uffe

Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:
    Hej,

Man vet inte säkert vad som utlöser ett skov av ulcerös colit, men det finns vissa omständigheter som återkommer och som i vissa fall kan misstänkas:
    En akut tarminfektion, t.ex Salmonella eller Campylobacter jejuni (dåligt tillagat kött etc). Vissa virus, såsom Cytomegalovirus. Överväxt av Clostridie-bakterier i tjocktarmen.
    Starka antibiotikakurer, möjligen pga rubbning av den normala skyddande bakteriefloran i tarmen.
    Antiinflammatoriska mediciner, sk NSAID, mot ledvärk etc (t.ex diklofenak = Voltaren) kan orsaka såväl tarmblödning som tarmsår och möjligen även utlösa inflammation i tarmen.
    Vissa kvinnor drabbas av skov i samband med graviditet (medan andra snarast mår som bäst just då!).
    Stress i sig har ej vetenskapligt kunnat kopplas till ökad risk för inflammatorisk tarmsjukdom - även om många patienter subjektivt upplever att de mår sämre av stress. Däremot finns studier som antyder att svår negativ stress är förknippat med mer långvariga och mer svårbehandlade skov (det kan i och för sig även vara tvärtom - att ett svårt skov leder till ökat stresspåslag...).

MVH
    Dag Risberg

• Lindis41

idag e magen faktiskt ok m tanke på att jag åt grillat igår och godis

Hur mår ni alla andra???

• Disa79

Hej alla tarmisar i vårvädret (ja i alla fall om man sitter mot en husvägg och har tjocktröja på sig, det blåser en hel del i Götet). Här är det faktiskt helt ok, hade ett gäng kompisar över i svärföräldrarnas villa (de är och roar sig på vinslott i Frankrike) så det blev grillning och massa skratt. Är så härligt med vänner som får en att glömma oro över leverprover, läkartider och möjligheten att skaffa barn. Att bara få finnas några timmar är fantastiskt skönt, annars går man och ältar alla frågor fram och tillbaka i huvudet. Ska mysa med en film och godispåse ikväll och komma tidigt isäng, efter middag, efterätt och tunnbad igår var klockan halv fyra innan man kunde krypa ner mellan lakanen. Ha det fantastiskt alla och ni ska veta att ni är bäst!
    Kramar
    /Fredrica

• grådis

disa79; vad gott det lät

Lindis41, va bra att du "klarade" dig trots grill o godis. Hoppas du snart blir bra.

Själv har jag tagit årets premiärtur på hojen. Mmmmmm kändes lika kul som vanligt Min motorcykel är bäst

Kram på er allihop, ska snart gå och lägga mig, ska upp halv fem imorgon bitti för att åka ner till jobbet....not so fun...

Ha de gott

• Baggy

Lällas: vi har försökt sedan sommaren -02. Under -03 var jag ganska sjuk och på hösten fick jag somin tillbaka så det året kan vi räkna bort. Våra chanser att lyckas den naturliga vägen var små eftersom mina äggledare skadast vid alla operationer så vi blev ställda i ivf-kö jan-04. Vi lyckades på 3:e ivf:et.

Jag kommer att snittas och det kommer att ske i det gamla ärret på magen, nedanför naveln.

Har tänkt tanken att man kanske för över chrons till sitt barn men jag är den enda i släkten som har en tarmsjukdom så jag är inte heller så orolig, i så fall finns det mycket annat att oroa sig över också.

Jag har iaf mått som en prinsessa hittills under gravditeten och stomin har ännu inte ställt till med bekymmer men har börjat att sticka ut lite mera.

• dalkulla26

hej
    tittar bara in en kortis.. blir inga pers. meddelande nu :)
    Har faktiskt haft en realtivt bra maghelg vilket känns skönt.

ingen bebbe här ännu .. men snart.. :)

Kram på er alla

• goldfish

Gokväll!

Kollar in och säger hej och hoppas ni haft det bra idag!

Nalla!

Tror att man hade kunnat levt friare och känt att man levt ett mer normalt liv om man hade kunnat hantera nervositeten och rädslan över att magen ska börja krångla.

Så frågan är hur man arbetar bort den psykiska delen av det.
    För jag vet att det kan omöjligt bli värre bara av att jag sätter mig i bilen eller av att vi kommer ut på motorvägen där jag vet att man inte kan bara stiga ur och rusa ut i skogen om det skulle knipa.

Grådis!

Då får du sätta snigelvakt på dina tagetes nu

De där äckliga små snigelkrypen älskar ju tagetes mer än nåt annat, i förra huset hade jag en plantering tagetes enbart för att avleda sniglarna från andra delar av trädgården .

Kanske skulle be om att få ett recept på de mer koncentrerade bacillerna då  och se om det kanske lättar lite då, om jag hinner så långt innan jag ska träffa läkaren på to eller om jag åker in imorrn.

Konstigt det där som stod i den texten du kopierat in :

"Antiinflammatoriska mediciner, sk NSAID, mot ledvärk etc (t.ex diklofenak = Voltaren) kan orsaka såväl tarmblödning som tarmsår och möjligen även utlösa inflammation i tarmen."

Sist när jag hade problem med magen och det var ett ständigt spring till läkaren så fick jag omeprazol och diklofenac mot magen.
    Med tanke på vad som står så verkar det inte ha varit en så bra ide´

Ha det bra alla!

• grådis

Goldfish
    Mmmm jag hade tagetes runt grönsakslandet förra året...så att sniglarna hade dem att äta på tills grönsakerna blev såpass stora så de stod emot slemattackerna.

Prova avslappningsband, finns på apoteket. Många som provat säger att de blir bättre. Själv har jag aldrig låst in mig pga räserbajset, man måste chansa ibland också ...med lite olika resultat...visst har det hänt olyckor och visst kan jag känna som du skriver att när man vet att det inte finns toa så känns det alltid som att man blir nödig... och man får ju kasta alla hämningar överbord och skita bakom en buske om det kniper...vi har nog alla haft akuta situationer som var jobbiga just på, men som man kan skratta åt i efterhand.

Probion är receptfria, finns på hälsokosten, kanske på apoteket också. Laktobaciller på recept har jag aldrig hört talas om, sa din doktor att de kunde skriva ut såna?

Kram på er och hoppas ni får en fin valborg. Själv förgyller jag min förmiddag med ett pass på kärnkraftverket...hmmmm va skoj

• Lindis41

hej he allihopa idag e det grill igen det e ju valborg hmm magen mår faktiskt rätt bra m tanke på vad jag har stoppat i mig senaste dagarna

hoppas ni andra mår bra

kram

• grådis

Här är länk till en sida med info från Tallmogården, mycket intressant:
    www.helhetsdoktorn.se/tipsv19.htm

Här är en annan länk med info om hypnos för att hjälpa tarmsjuka, det görs på Umeå lasarett, Henry Nyhlin är överläkare där (jag har träffat honom när han jobbade en period på KSS i Skövde, mycket sympatisk och duktig. Hans son har crohns btw...)
    www.aftonbladet.se/nyheter/9803/31/telegram/inrikes64.html

Info om Probion från tillverkaren:
    www.wasamedicals.com/Products.aspx

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7