• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

Hej Lindis. Jag har gjort en Gastroskopi.. och jag vill inte strö salt i såren men det var inte jättekul direkt. Be om lugnande innan undersökningen så känner man sig mer avslappnad. Det tar ca 10 minuter. Jag har själv även haft sond när jag låg på sjukhuset och det är värre än en Gastroskopi tycker jag. Du kommer fixa det här galant. När har du undersökningen? www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Bifogar en länk från sjukvårdsrådgivningen om hur en gastroskopi går till så att du vet exakt vad som händer.

Jag vet att det inte är kul att göra undersökningar men det är ändå skönt att få kollat hur det ser ut och förhoppningsvis kan du få en bättre diagnos efter det.
    Kram Anna

• Lindis41

lällas

jag vet att det inte e en dans på rosor träffade en kompis som hadegjort det o hon tyckte at det var värr än att föda barn....m min läkare frågade hur det va för mig att svälja tabl o så o det gör jag utan probl sen berättade jag även att jag aldrig har klarat av att stoppa fingrarna i halsen o spy så då trodde han att det skulle gå bra
    Han skickade remissen förra veckan så jag har inte fått ngn tid...

ska gå in o läsa länken du gav mig

kram lInda

• Lindis41

lällas

nu har jag läst och jag känner mig inte orolig det e bara en sak som måste göras helt enkelt, precis som att föda barn finns ingen återvändo

• Lällas

Lindis: Bra inställning tycker jag! Klart du fixar det, och det går ju snabbt. Skönt att du känner dig förberedd också, och kom ihåg det där med att be om lugnande, för då är det inte riktigt lika jobbigt. Bra att förbereda sig mentalt som du gör, och ha den inställningen. Super!
    Kram/ Anna

• 68an

Hej på er alla!

Hoppas ni alla fick en trevlig valborg i går!

Kram

• Lällas

68:an
    Kul att se dig här igen. Hur mår du och familjen? Bra hoppas jag. Och hoppas att magen sköter sig också.
    Vill passa på att tacka för groggvirke tipset om Ananas/coconut juicen som jag hade till vanilj vodka. Smakade supergott, och så slapp jag kolsyran. Så tack och bock för den. Kram på dig.

• mallansprallan

Hej allihopa!

Skrev för en vecka sen om min mage som inte gillade libanesisk mat. Det var antagligen inte maten utan jag var var dålig av nåt annat. I söndags bar det i väg till till akuten när jag skitit vatten i en vecka och inte kunde äta (plus magsmärtor ons-lör). Dum som jag var så jobbade jag hela veckan plus extra i den ica-butik jag jobbar. Jag fick dropp och fasta tills igår då jag fick göra en skopi av reservoaren och gastroskopi. Jag sövdes så det var inga problem. Det finns nåt som kallas blockering typ som jag får här i Jönköping. Man vaknar direkt när de är klara och är lika pigg som innan. Väldigt skönt. Reservoaren var i alla fall jättefin så jag har antagligen en infektion i kroppen men de odlingar de har gjort har inte visat nåt än. Är hemma på permission idag eftersom jag har fått börja äta och inte behöver dropp. Längtade hem efter att ha delat sal med tre galna tanter. Snacka om att man sover dåligt. Så nu ska jag gosa med sambon och hunden!

Kram Malin

• Fru U

Kan man göra gastroskop som sövd? Jag trodde man var tvungen att svälja? Synd att du mått så dåligt, men tur i oturen att det inte var reservoaren

Kram

• dalkulla26

HEJ

Mallansprallan: krya på dig.

Lällas: alltid lika kul att höra att du mår bra. Hur gick detmed hälarna?

Nalla: hur har du det? Hur blir det med hostan?

Lindis: du kommer att fixa gastron galant. Tyckerman att det är obehagligt så får man ju lugnade .
    ´
    Lone star state: vad kul med valpar. När kommer dei så fall? Hur går det annnars för dig?

Grådis: hur mår du?

Ha det bra nu alla . kram på er ni är bäst. Nu inväntra vi bebbis här. Tyvärr så är våran lilla tjej sjuk i gen. Känns som det aldrig tar slut med elände. Hon är riktigt dålig och det tar så på henne.

• Lällas

Hej på er igen..

Ja, jag är inne för typ 3e gången idag.. he he..

Mallan: Vad trist att du hamnade på sjukhus, men det är oftast bäst att vara där ändå, när man har läkare omkring sig som vet vad dom gör. Förlåt att jag frågar, men är en reservoar det man har istället för ändtarm? Jag är lite osäker där.. Kan du börja äta än? Tänker på dig och hoppas att du får komma hem på riktigt snart.

Dalkulla: Stackars Cornelia och er. Önskar så mycket att hela familjen kunde få vara frisk nu. Ni har haft det jobbigt med mycket sjukdomar nu. Och snart snart snart kommer väl bebben?
    Jag har slarvat lite med salvan för hälarna men då kommer det tillbaka så jag ska bli bättre att smörja på. Kan knappt gå riktigt när jag suttit still för länge för det gör ont i hälarna.. he he.. har aldrig hört någon som haft lika.

Kram på er, nu ska jag och sambon kolla på film.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7