• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

Fru U: Jag är också opererad för UC.. Men de vet inte om jag har UC eller chrons.. Men de tror iaf UC... Jag har som du ledvärk, äter kortison för att orka finnas ungefär.. Du ska alltså har kvar din stomi?? Låter klokt!

Har du man också chrons? Eller missuppfattade jag allt nu? Vågar ni verkligen skaffa barn tsm då? Inte meningen att låta okänslig.. Men min mans bror har chrons och bara det har fått oss att tveka.. och vore det min man som hade det hade jag tvärvägrat.. Detta vill jag inte föra vidare...! Det är ju väldigt stor risk om båda har det.. menjag vet faktiskt inte hur stor risken är nu när hans bror lider av det... :P Det vill jag kolla upp.

Nalla: Min hund är en blandras.. Amerikansk cocker och toypudel.. så det blir små blandisar av hennes valpar då..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

Hallå,jag är lite seg idag! Jag opererades hösten -06 ju!

Fru U,Jag ska lägga ner stomin till hösten då det gått ett år sedan stomioperationen.ska du lägga ner din stomi någongång?
    Jag ska göra en IRA (direktkoppling av tunntarmen på ändtarmen)

Det är fullt förståligt att du inte vill tänka på sjukdomen!
    Jag lärde mig att acceptera den genom att hänga här.
    Det finns så månfa underbara omtänksamma människor här som kan pigga upp en när man är nere på botten.

Kram / nalla

• Nallatalla

Lone star state,vad gulligt med små blandisar!
    Hoppas hoppas att det är små valpisar i magen på din hund.

Jag tänkte på det att du ibland ångrar att du la ner stomin.
    Skulle du kunna tänka dig att ta tillbaka stomin?

Kram / Nalla

• Billy och Jag

Nalla: Hum.. svår fråga.. Jag tror det.. Om det aldrig blir bättre... Jag är mest rädd för att behöva ligga på sjukhus.. inte att ha stomi.. Så själva operationen är läskig och får mig att tveka.. Men många gånger har jag önskat mig min stomi tillbaka.. Som jag då hatade.. Men då visste jag inte bättre... Livet var lättare då...om inte lite omständigt med påsbyten.. Men man vänjer sig och på slutet tyckte jag de va riktigt kul

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Fru U

Nej, jag kan aldrig lägga tillbaka stomin. Eftersom jag fortfarande får inflammationer i slutet av tunntarmen så finns det risk att jag behöver opereras i framtiden och då är det bättre att ha tarmen där den är. Sen går det inte att lägga tillbaka stomin eftersom jag bara har 10cm ändtarm kvar (och ovanför den har jag en permanent abcesshåla

Fru U

• Baggy

Oj, jag har inte varit inne i tråden på länge...

Uppdaterar: är 33 år, gravid i v 29 mha ivf, har mb Chrons med ileostomi och en vilande bäckenreservoar. Äter inga mediciner men måste ta Mesasal rektalskum ibland för att hålla reservoaren lugn. Ang ledvärk så har jag oxå haft stora problem men sedan ett år tillbaka äter jag en kapsel Omega-3 dagligen och det är något jag verkligen rekomenderar!! Jag mår kanonbra och har inte haft ont i en led sedan dess.

• Fru U

Hur kommer det sig att du har vilande bäckenreservoar? Har aldrig hört talas om det tidigare så därför undrar jag

Helt underbart att din ledvärk blivit bättre :)

Fru U

• Baggy

Fru U: jag fick tillbaka min stomi -03 och hade dessförinnan en reservoar som mot slutet bara ställde till med problem. Vid operationen ville min kirurg inte operera för mycket i buken eftersom det ytterligare kunde försvåra för oss att skaffa barn. Därför är den kvar tillsvidare och det är tveksamt om jag pallar med att lägga ned stomin igen.

• Fru U

Jag tycker det är väldigt bekvämt med stomi, även om det är tradigt att byta platta. Bra mycket bättre än diarre i varje fall :D

• Rebecca93

Nallatalla Jag mår bättre i dag.
    Nää det ee ingen fara fasten du skriver så

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7