• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

Lindis skönt att höra att magen e´ bra. Kram

• Nallatalla

Goldfish,
    när jag var som sjukast och sprang på toa runt 20ggr/dag så var det svårt att överhuvudtaget komma ut.
    Jag vågade knappt gå till tvättstugan eller gå ner till centrum och handla av rädsla för att skita på mig rent ut sagt.
    Det var mer än en gång som jag satt mig i buskar och liknande för att läget varit akut.
    Visst är det oerhört påfrestande psykiskt att behöva ha det så.
    Nu när jag har tillfällig stomi så kan jag koppla av,kan göra precis det jag känner för utan att oroa mig för att det ska hända olyckor för att man inte hinner till en toa i tid.
    Visst är det så att man känt akut behov bara för att man varit orolig för att inte hitta en toa i tid.

Hur är det annars idag? Ska du åka in idag?

dalkulla,skönt att se att du haft en någorlunda maghelg!
    Passa på att njuta med familjen och dottern nu innan syskonet kommer!Snart är det dags för dig att träffa bebisen.

grådis,du är flitig som vanligt
    Kanske inte så kul att jobba idag men du är väl ledig ikväll?
    Sköter sig magen?

själv mår jag bara bra,ska tillbaka till läkaren för att se hur det går med min hosta.

Ha en skön dag alla! Kram / nalla

• Lällas

Hej alla prinsessor.

Grådis: Vad himla gulligt och omtänksamt av dig att leta upp all info och att dela med dig här.. Kram till dig.

Baggy: Tack snälla du för att du delar med dig av eran erfarenhet med bebis verkstan. Misstänkte nästan att det kunde bli svårare för oss opererade att bli gravida. Jag som längtar så. Fyller ändå 30 i november så klockan tickar på... he he he..
    Hur länge försökte ni innan ni fick utredning? Och från utredning till IVF? Det låter som det kan ta flera år? Gud vad skönt att ni väntar bebis nu. Verkliegen stort grattis. Skönt att magen sköter sig och att du mår som en prinsessa! Helt underbart. Fick lite hopp där av dig.

Dalkulla: Vad skönt att höra att du mår bättre. Det gör mig så glad att höra. Du har ju fått må så dåligt så länge. Nu kommer väl bebisen snart?

Lindis: Underbart att du mår bra. Det kanske håller på att ornda till sig lite i magen? Vi hoppas!

Goldfish: Jag förstår dig helt. Innan jag opererade mig var jag riktigt dålig i en lång period. Jag vågade knappt gå utanför dörren. Fick "blodpruttar" och fick ångest varje gång jag tex satte mig på tunnelbanan eller buss, när jag befann mig utom räckhåll för en toalett. Jag fick svettpärlor i pannan och kunde knappt tänka på nåt annat. Jag tappade livsgnistan lite grann, kände att jag inte levde som mina andra 29 åriga kompisar. Jag gick inte på en enda fest, inte med och fikade, hälsade inte på någon. Flera gånger fick jag lämna mataffären och släppa matkorgen och springa hem till toa. Efter min operation, när jag tog bort tjocktarmen, så kom livet tillbaka. Nu har jag varit på lite fester, suttit i parken och grillat, följt med till ställen där det inte finns toalett. Så stomin har räddat mitt liv. Är lite nervös för att operera bort den till hösten men ska ge det en chans och prova.

Idag skiner solen ute även om det är 6-7 grader ute bara. Men eftersom Jonas jobbar ska jag putsa fönstren och sen samla ihop lite musik för ikväll då vi ska på Groggfest.. he he.. Våra kompisar ska flytta snart och har bjudit in lite folk för att hjälpa dem att tömma baren.. he he..
    Hoppas att ni alla får en härlig valborg och att era magar är snälla. Kramar på er

• Lällas

Nalla: Lycka till hos läkaren. Hoppas att hostan blivit bättre. Jag känner igen mig i det du skriver om livet före operationen.. Kram på dig vännen och ha en underbar valborg..

• Nallatalla

Lällas,det är verkligen kul att läsa hur du upplever ditt "nya" liv med stomi. Visst är det underbart att kunna leva igen?
    Jag känner verkligen igen míg i det du skriver om bussar och tunnelbanor,det var förknippat med ångest varje gång man var tvungen att åka någonstans.
    Det är inget värdigt liv att leva och det är därför jag är så glad över att att ha fått tillbaka livskvaliteten med stomi.
    Kan medge att jag var lite orolig för hur det skulle bli med påse på mage men så här i efterhand ångrar jag mig absolut inte.

Det är vi som ska op till hösten igen och jag hoppas verkligen att det ska bli jättebra!!

Kul med bartömning så här på valborg,själv ska jag nog ta det lite lugnt och umgås men maken och sonen.

Ha en underbar valborg! Det är så härligt att läsa om hur du njuter av livet igen efter att ha varit så sjuk!

Jag hoppas att alla härinne får en bra valborg och att magarna sköter sig!

Kram / Nalla

• Billy och Jag

Hej hej!!

Vet vad ni menar, lällas och nalla.. Fast iofs hade jag inte valet att gå ut och göra något alls.. jag fick springa på toa allt ifrån 4 till 10 ggr per TIMME.. det blev MÅNGA toabesök på en dag.. ritkig jobbigt.. inte så konstigt då kanske att jag gick ner 20kg på några veckor bara.. För äta var ju dessutom uteslutet.. Så egentligen kanske jag inte ska gnälla på hur jag mår nu..det har varit värre!! Men jag vart ju lovad guld och gröna skogar.. så kanske därför jag inte är helt nöjd..

ikväll ska vi dricka lite grogg och ha det trevligt här hemma

Förresten, min tik är med största sannolikhet med valpar!! JIHOOO!! kul.. längtar tills de kommer.. Men nervöst, tänk om nått händer!?! aaah!

Hoppas alla får en fin valborg!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Fru U

Dagarna innan jag opererades (för en himla massa år sen) så sprang jag på toa ungefär 20-30 gånger per dag trots att jag bara fick dropp så att få stomi var rena himmelriket för mig

• dalkulla26

hej
    tittar in en vända .. ville önska alla en fin valborg.. ta det lugnt :)

• Lällas

Hej alla 1a maj firande..
    Hoppas ni hade en trevlig kväll igår. Var ni och kollade på några majbrasor? Själv roade jag mig med att gå på groggfest och det var jätte trevligt men det blev inte så stökigt som det låter. Vi stod i vardagsrummet och sjöng med till klassiska schlagerlåtar med fjärrkontrollerna som mikrofoner.. he he..

Idag mår jag toppen. Det måste jag säga, att sen jag fick stomi, så har jag inte varit bakis utan mår prima ballerina dagen efter.. Nu ska vi äta (en liten sen) frukost.

Idag ska vi bara slöa och kolla på film och äta onyttigheter... he he.

Kramar till er alla och ha en fortsatt skön dag och hoppas att magarna är på sitt bästa humör.

• Lindis41

lällas

det låte ju super kul, o vad skönt att det fungerar för dig....

undrar om det e ngn här som gjort gastrostopi eller vad det heter...min läkare skickade en remiss dit....

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7