• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

Fru U...näpp...äter inte gärna mer piller än nödvändigt. Fast när man befinner sig mittuppi krampanfallen hade det nog varit gött att ha nåt att ta till...
    Men sen inbillar jag mig att massa mediciner pajjar magen också. Svår balansgång där.

• Willow 82

Hej allihopa!

Hoppas alla mår bra, har inte läst så mkt. Har varit borta hos min mor i snart 3 veckor o "vilat" upp mig. enda underhållning hon har är tv..hehe. Men har varit för dålig för att bry mig faktiskt. Läkaren ville lägga in mig några dar men gick bra att jag åkte till mor min.

Hade blodvärde på 79, ska göra en koloskopi (tror jag det hette) på måndag, så vi får väl se vad det visar.

Dumma sjukdom, har ju inte kunnat jobba nåt så blir inte mkt pengar nästa månad och jag vet inte hur mycket jag klarar o jobba denna månad heller. ska kolla upp det här med alfa kassa.

Hade sån himla smärta igår när jag var på toa, satt o skrek, grät o vifta med armarna...man vet ju inte var man ska ta vägen. Har tagit Treo comp när det varit som värst..läkaren säger att det inte är bra men jag tycker att det hjälper o just nu känns det som vad som helst är bättre än smärtan. Har också höjt min kortison dos utan att prata med läkaren, kanske inte så bra. Men nu när jag träffar honom ska jag prata med honom o säga att jag måste ha nån annan medicin, dom jag tar hjälper tydligen inte. Har blödit sen augusti o inte haft speciellt många bra dagar, börjar bli rejält trött på detta nu.

Oj nu blev det långt Hoppas verkligen att alla ni andra mår bättre än mig. Kramis

• Lindis41

hej hej nu har jag klarat mig utan medicin i ett par dagar sååå skönt skrev ju nnan att min läkare skickade remiss på gastroskopi el vad det heter fick  nu brev att det va endoskopi....fattar noll m det e väl bätte än gastroskopi???

Ngn som gjor endoskopi?????

• KatastrofKatt

jag har gjort koloskopi, tror jag.
    någon som kan förklara skillnaderna på de olika skopierna, så att man förstår?

stryk mig medhårs
  • Fru U

Endoskopi är ett samlingsnamn för: gastroskopi, koloskopi och rectoskopi

Koloskopi (kallas ofta bara endoskopi)är från rumpan (eller stomin om man har en sån) och kollar tjocktarm (eller tunntarm om det är från en ileostomi)

Gastroskopi är från munnen ner i magsäcken och ev övre delen av tolvfingertarmen

Fru U

• KatastrofKatt

och rektoskopi är då...?

stryk mig medhårs
  • Fru U

En rektoskop är en undersökning av ändtarmen med hjälp av ett rekoskop (som ser ut lite grann som det där verktyget gyn-läkaren använder för att kolla i slidan, fast jag tror inte det går att skruva så att det förblir öppet så som gynläkarens gör. Det är en liten tub-grej som går att öppna. Svårt att förklara)

Oftast mest obehagligt än smärtsamt fast det beror ju på hur inflammerad och irriterad man är i ändtarmen

• Zafon

Hej, skriver kort eftersom jag är på jobbet. Ser att några skrivit om värktabletter vid magsmärtor eller menssmärtor.

Värktabletter som är NSAID ska inte användas av tarmsjuka utan att ha rådfrågat sin magläkare! Det är till och med så att användning av NSAID-tabletter kan sätta igång skov. Så använd inte Ipren, ibuprofen, naproxen eller diklofenak. De värktabletter som har paracetamol är däremot OK (tex alvedon).

Zafon

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7