• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

Fru U: Ja, du har då inte haft det lätt och jag beundrar din inställning. Vad härligt att välja att se det från ljusa sidan. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, att engagera sig i allt och stressa på. Jag är rädd att jag stressar nu igen på jobbet men måste försöka ändra mitt eget beteende där. Känner att jag ännu KAN ändra mig om jag lägger om NU typ.
    Här kan du lätta ditt hjärta, eftersom vi alla delar med oss och stöttar varandra så är det här verkligen en plats att kunna skrika ut vad man känner. (du skulle bara veta vad jag spottade och svor i vintras när jag mådde som sämst).
    Så kram till dig och din man.

Grådis: Låter sunt tycker jag.Jag tror också att kost och hälsa påverkar magen mer än vad folk (och läkare) tror. Jag fösöker också tänka på vad jag stoppar i mig, fast jag ändå är stomi opererad. Men njuter ändå av att kunna äta vissa saker som jag inte kunde äta när jag var sjuk, så visst fuskar jag en hel del nu. Om du mår bra mesta delen av tiden så finns ju ingen anledning till operation men skulle det bli akut, så är det ingen fara! För mig betydde det att livet kom tillbaka. Men som sagt, utan stora problem med skov, så verkar du ju klara dig bra.

Kram på er och god natt. Nu ska jag först kolla på film med sambon sen lägga mig tidigt ikväll..

• Lindis41

GRATTIS DALKULLA

kan ngn förklara endoskopi?

rebecca 93 hur var det tycker du??

• Fru U

Endoskopi (koloskopi) är en en liten tunn slang med en lampa(dvs en kamera) längst fram som man för upp genom ändtarmen och genom tjocktarmen. Man kan även ta biopsier med hjälp av endoskopet

• Fru U

Jag satt här och tänkte på sköterskan som vägrade ge mig morfin (trots ordination) när jag hade en cysta. Vad hade ni gjort i sån situation? Vad kan man eg göra?

• grådis

fru U, ja det är ju det där med livsstil...förra året var jag in o ut på sjukhus flera ggr, sjukskriven från mars - jun på heltid o jul-aug på halvtid...är också en sån som engagerar mig, har varit föreningsmänniska i styrelser osv men nu hoppat allt sånt, men på jobbet fortsätter det... samt typ alltid varit den i bekantsskapskretsen som fixat o donat o föreslagit o fixat de stora festerna eller resor osv..har också alltid slarvat med maten, varit värsta partyprinsessan, flyttat runt ganska mycket, varit rastlös, rest, haft lite trubbel med relationer, osv osv....men nu har verkligheten kommit ikapp på nåt sätt...har halkat ner i det svarta hålet flera ggr...går nu hos en kurator, försöker jobba med mig själv, mina vanor, min kost...men när man har brist på tålamod, vill att saker gärna hände igår...så är det ju inte så lätt gjort... ...försöker andas med magen o stryka saker i almanackan osv...men det är tufft. Man vill så mycket. Men som min doktor säger...du kan inte leva i 190 när du har en kropp som går i 70....

Lällas, nä jag känner väl inte direkt nåt operationsbehov men min läkare menar på att eftersom jag har inflammation på djupet i tarmväggen som aldrig helt går ner till 0 samt att jag haft crohns i mer än 20år så vill man kanske operera mig när jag är i ett lugnt läge i förebyggande syfte hellre än i ett akut...och hellre än innan man får några elakartade förändringar... de första tio åren var jag mycket sämre med större allmänpåverkan, feber, viktras och diarre´r och många korta sjukskrivningar osv och inlagd för tarmvila osv...de sista åren har det ändrats lite...har mer besvär av förträngningar o stopp o kramper o ont...t o m förstoppning...
    Vi får la se vad det blir av det hela...

• grådis

Fru U, ang cystan o morfinet o sköterskan...jaa vet inte
    frågat nån annan ? pratat med läkaren sen o frågat om de kunde skriva in nåt i pappren? Är lite dålig på just sånt i det läget, har bråkat mycket med folk på ortopeden efter felbehandling men när jag varit ynklig med tarmkramper o stopp har jag legat och ynkat mig på soffor på akuten...snällt väntat
    Men nu efter att ha läst här o fattat att man kan få nåt som hjälper mot smärtan när man har så jäkla ont så kommer det nog bli annorlunda nästa gång
    Nä måste gå ut på station och ronda, kram så länge din lilla nattuggla

• Fru U

Nattuggla, jag? Aldrig *hehe*

Jo då, man behöver inte stå ut med smärta när de vet varför man har ont (innan dess måste man stå ut så att de vet var man har så att de kan hitta orsaken ju). Tog många år innan jag lärde mig det. Har redan lärt mig nåt här i denna tråden som jag ska kräva nästa gång (visst är det sorgligt att man antar att det blir en nästa gång) och det är att kräva att få lugnande innan de sätter venflon (nål) eftersom det gör extra ont på mig och de gånger jag fått lugnande så kan de sticka mig många gånger utan att jag flippar ut (sist stack de sex gånger)

Tillsammans är vi starka!!!!

Kram på er allihop :D

• grådis

Fru U, jag gillar inte heller att bli stucken, men flippar inte, men visst är det jobbigt...i somras skulle jag göra en sån där dataröntgen när de sprutar in kontrast...det duger ju liksom inte med vilket skitkärl som helst...jag har tunna ådror...de stack 7 eller 8 gånger i armvecken, på handleder och händer men nähädå..det gick inte...fick en nål på ovansidan foten till slut...suck
    Vet att jag är svårstucken så när det kommer elever är det ju liksom bara att säga; sorry, skaffa en annan försökskanin här är ingen ide...

Nu börjar det ljusna ute. Snart dags att koka gröt och ägg! Havregrynsgröt med russin och linfrön och blåbärssylt, smaskens för magen Kram kram

• Kellisen

Är här någon här som drabbats av gula ögonvitor?
    Upptäckte det i går kväll.
    jag har ulcerös kolit och äter dipentum. har sluppit kortison i snart 6 månader.
    Läser här varje dag men skriver aldrig.
    Gjorde en sökning på gula ögonvitor på familjeliv och fick upp den här tråden!
    orkar inte läsa igenom alla 65 sidorna dock
    Någon som har varit med om detta`?

• Lindis41

kellisen

gula ögonvitor får man väl om levern e påverkad????!!Tror jagiaf!!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7