• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • KatastrofKatt

okej. tack fru u . då vet jag att jag har genomgått rektoskopi och koloskopi.

stryk mig medhårs
  • Dist

Jaha då var man tillbaka igen med ett nytt skov och en ny graviditet! Graviditeten är jag superglad över men att jag alltid ska få skov också! Någon som känner igen det? Jag blev gravid i vintras och fick ett skov samtidigt! Fick missfall och skovet gick över (behandlade iof med Pred-Clysma). Nu är jag gravid igen och i samma veva kom blossade skovet upp igen. Jag har börjat med Pred-Clysma igen men jag blir så orolig för att det även denna gång ska leda till missfall!

• Zafon

Fortsättn på mitt värktablettsinlägg ovan: Även treo är av typen NSAID och ska inte användas av tarmsjuka.

Zafon

• KatastrofKatt
    Zafon skrev 2007-05-04 15:16:17 följande:
    Fortsättn på mitt värktablettsinlägg ovan: Även treo är av typen NSAID och ska inte användas av tarmsjuka. Zafon
    mycket bra att veta, faktiskt. tack!
    stryk mig medhårs
  • Dist

Zafon - VA? Det har jag aldrig hört! Det var bra att få veta! Tack! Jag som brukar äta Ipren eller Ibuprofen när jag har ont nånstans. Får övergå till Alvedon då. Brukar inte hjälpa mot mensvärk dock :( Men det är ju inget problem nu när jag är gravid iof ;)

• Nallatalla

Hej alla underbara tarmvänner!

Idag känner jag mig en aning bättre faktiskt.
    I går kväll var jag så pass dålig att jag ringde och pratade med akuten och var beredd att åka in för dropp.
    Fick en massa bra tips av en jättegullig sköterska och blev faktiskt bättre!
    Har levt på kokta morötter mosade med smör,te,vatten,skorpor och resorb.
    Kan även jag intyga att den nya svartvinbärsmaken inte är någon höjdare...
    Fördelen med att ha rännskita och stomi är att man slipper springa akut på toa hela tiden!
    Ok,det är inte så värst trevligt men ändå.

Tack för all er omtanke om en sjukling! Det är alltid värmande att kika in här.

willow82,stackars dig!Det är verkligen en skitsjukdom rent utsagt! Jag hann bara vara sjuk i UC i ett år innan jag opererades och att få stomi var en underbar befrielse.
    Jag hade ett enda långt envist skov som aldrig gav sig och det gjorde mig oerhört isolerad,därför bestämde jag mig själv för operation.
    Jag tänkte som så att stomi inte kunde vara värre än att springa på toa stup i kvarten och vet du,det är underbart att få ha fått tillbaka kontrollen över ens eget liv!
    Tror nog att lällas kan intyga detta!
    Hoppas att du blir bättre snart!

gmt,såg att du kikat in en vända,hur är det med Lucas och din son?

Bestla,klart att du får vara med här! välkommen!
    Det finns några med IBS också.
    Hur är det annars?

Nu måste jag vila lite och se till att få i mig något drickbart!

Kram på Er alla !! / Nalla

• Nallatalla

Någon som hört hur det gått för Dalkulla?
    Hoppas verkligen att allt gått bra!

kram / nalla

• dalkulla26

HEJ!!
    tack alla för era lycka till. allt har gått kannon. Lillkillen föddes i onsdag kl 12 med planerat snitt. Han hade lite jobbigt med sockret och andningen men nu är allt prima. Min mage sköter sig beror nog delvis på allt kortison jag fått innan KS men det känns bra i alla fall. Skönt att vara hemmma i alla fall.
    Ska skriva mer när jag orkar är lite sliten nu :)
    kram på era alla , ha det bra

• Molle72

Stort grattis till er dalkulla och lycka till med lillkillen många kramar.

• grådis

Willow tråkigt att du är så dålig. Skönt att du fått vila upp dig hos mamsen o sluppit sjukhuset.Lycka till med coloskopin, hoppas du snart får nån bra medicin så du blir bättre.

Nalla, låter jobbigt med räserbajs även om man har stomi. Gott att du fick bra hjälp av sköterskan, är ju alltid bra att få lite användbara tips. Kram

Bestla, Välkommen hit. Hur länge har du haft ibs? Hur hanterar du det, får du mediciner, går du på ngn speciell diet eller nåt?

Lindis41, skönt att du är bättre. Endoskopi är att föredra framför gastroskopi, tycker iaf jag.

Zafon, jag har också läst det där om nsaid. Bra att du skriver om det.

Dist, grattis till graviditeten. Hoppas att det ska gå bra nu. Trist dock att skovet blossa upp. Kram

Katastrofkatt, hur har du det?

Dalkulla....GRATTIS GRATTIS Vila up dig nu och njut av er lille nye familjemedlem. Skönt att det gick bra och att ni är hemma igen. Kramis

Fru U , hur är läget? Bra info.

Rebecca, hur har veckan varit?

Jag mår väl ok i magen, mest humöret som svänger, lite deppig över den här j*vla kortisondubbelhakan o valkarna och suget på att äta men den mentala slöheten som gör att man inte orkar träna och bläääää i största allmänhet över att alla mediciner ger skitbiverkningar och att crohns sjukdomen ger lika många skitbiverkningar om den lämnas obehandlad....och att den aldrig liksom läker ut i mina tarmar utan ligger och småpyr hela tiden och därigenom ökar risken för framtida komplikationer...fistlar, abcesser och kanske t o m cancer...men i övrigt så är det rätt så bra

Kram på er allihop. Krya på oss

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7