• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

En artikel från UppsalaNyaTidning om nya framsteg i forskningen om Crohns:
    Bit av antikropp effektiv vid Crohns
    Ett läkemedel som består av bara ett fragment av en antikropp mot inflammationsämnet TNF-alfa har god effekt mot den inflammatoriska tarmsjukdomen Crohns sjukdom.
    Det visar resultat från en internationell studie, som i veckan
    redovisades vid en kongress kring mag- och tarmsjukdomar, Svenska gastrodagarna, i Uppsala.
    - Det nya läkemedlet innebär ett stort steg framåt, även om det inte är den långsiktiga lösningen på problemet för mer än cirka en tredjedel av patienterna med Crohns sjukdom, säger doktor Stefan Schreiber vid Christian-Albrecht-universitetet i Kiel, Tyskland.

Han leder en pågående internationell prövning av det nya läkemedlet cetolizumab pegol, som omfattar cirka 1 200 patienter, varav en del från Sverige, med Crohns sjukdom. Studien ska pågå under fem år.
    Enligt ännu opublicerade data från studien, som Stefan Schreiber redovisade vid kongressen, svarar cirka två tredjedelar av patienterna på behandling med cetolizumab pegol. För hälften av dessa kvarstod effekten även på längre sikt.
    - För cirka en tredjedel av patienterna är cetolizumab pegol alltså en lösning, åtminstone under de två år vi hittills följt dem, säger Stefan Schreiber.
    Läkemedel som består av antikroppar mot TNF-alfa har under senare år med framgång använts i behandlingen av bland annat Crohns sjukdom, ledgångsreumatism och psoriasis.

Till skillnad från dessa består cetolizumab pegol av bara en liten bit av en antikropp, vilken kopplats samman med ämnet pegol för att fördröja nedbrytningen i kroppen. Medlet behöver bara ges en gång per månad.
    - Att det kan ges som en injektion under huden, till skillnad från ett antikroppspreparat som måste ges som en infusion i blodet, är en fördel. Att det består bara av en bit av en antikropp gör också att behandlingen kan bkli mer riktad, med färre biverkningar, säger Stefan Schreiber.
    Cetolizumab pegol utvecklades ursprungligen inom den dåvarande Pharmaciakoncernen, men togs i samband med fusionen med Phizer över av läkemedelsföretaget UCB. För närvarande ligger en ansökan inne hos den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA om att få det godkänt för behandling av Crohns sjukdom.

Kortison, antikroppar mot TNF-alfa och andra läkemedel som används i behandlingen av Crohns sjukdom är avsedda att dämpa immunförsvaret för att få stopp på inflammationen i tunntarmen.
    - Nyare genetiska rön talar dock för att Crohns sjukdom beror på en försvagning av immunförsvaret i tarmslemhinnan. Då borde framtida läkemedel stärka immunförsvaret där för att komma åt grundorsaken till sjukdomen, säger Stefan Schreiber.
    Det lär dock dröja ett eller ett par årtionden innan någon sådan botande behandling finns färdigutvecklad, tror han.
    I Sverige insjuknar årligen cirka 500 personer i Crohns och sammanlagt lever i dag cirka 20 000 svenskar med sjukdomen.

Åke Spross

• grådis

Ett utdrag om rektoskopi saxat från följande sida: www.vardguiden.se/Article.asp
    Om man går in där finns en länk så man kan se en film om hur undersökningen går till

Rektoskopi är en enkel metod för att undersöka ändtarmen. Det görs för att se om det finns några sjukliga förändringar där. Du får ibland ta ett lavemang innan undersökningen. En undersökning med rektoskop tar bara några minuter och gör inte ont.

Rektoskopiundersökning används för att se om det finns polyper, tumörer, hemorrojder, inflammationer eller andra förändringar i ändtarmen som du kan ha besvär av.

Förberedelse
    Tarmen måste ibland göras ren före undersökningen. I vissa fall ska du ta ett lavemang ett par timmar före undersökningen. Det kan också räcka med ett mindre lavemang precis före undersökningen.

Du kan äta och dricka som vanligt före och efter undersökningen.

Så går det till
    Rektoskopet är ett cirka 20 centimeter långt plaströr som är försett med en lampa. Du kan uppleva en tryckkänsla men eftersom det inte finns några känselnerver i tarmen medför undersökningen ingen smärta.

Undersökningen tar cirka fem minuter. I samband med undersökningen kan läkaren ta prov från synliga förändringar.

Provsvar och resultat
    Du får information om provsvar och resultat av din läkare som också berättar om du behöver göra fler undersökningar eller behandlingar.

• KatastrofKatt

grådis:

katastrofkatt har det relativt bra. jag är förbaskat trött hela tiden. ögonen krånglar och lederna värker, magen är som magen brukar vara. men huden är någolunda ok. så det finns nåt att vara tacksam över.

jag känner dock igen mig lite i det du skriver om skitsjukdom och skitbiverkningar.
    men precis du gör, är det viktigt att hålla humöret uppe.

ta hand om dig
    och självklart alla ni andra också!

stryk mig medhårs
  • grådis

www.ilco.nu finns ett forum för tarmisar också

saxat från deras forum:
    Inlägget skrevs 2007-02-08 kl 22:09:26 av Mimmi
    Tips till alla med Ulcerös colit
    Min mamma har haft denna sjukdom i 30 år och jag såg att det är många här som har samma sjukdom så jag frågade henne hur hon klarat av att hålla den i schack. Hon sa att när hon får besvär (blod etc, smärtor) så äter hon endast havregrynsgröt och mannagrynsgröt med blåbärsoppa i en hel vecka och tar nutrilett för att få i sig vitaminer. Hon dricker ju självklart men hon dricker över huvudtaget ingen mjölk alls. Kanske var detta inte mycket till hjälp men jag ville dela med mig.

Svar från: Mimmi 2007-02-08 kl 22:14:04

Glömde säga...
    ...att detta hindrar då henne från att behöva äta en massa mediciner medan hon har besvär.

• grådis

katastrofkatt, får du ögoninflammationer eller vad händer med dina ögon?

• Fru U

Med mig är det helt ok. Lite trött, har lite svårt med värmen (och det är inte ens jättevarmt än). Tänker framåt, ska (förhoppningsvis) börja IVF-behandlingen i början av augusti så jag längtar dit.

Sitter mest o pysslar med lite miniatyrer till några tittskåp och ett dockhus och gosar med nån av de fem katterna

Ringde läkarmottagningen idag då jag tyckte det verkade konstigt att det inte stod nåt om blodprover. Jo,då visst skulle jag ta blodprov men nåt gick snett när de lagt om sina system och inte hade han skrivit in att jag skulle kolla vitaminer o sånt men hon skulle försöka ordna det. Vid det här laget (efter snart 19 år vet man exakt vad som krävs för vad *s*)

Kram allihop

• KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-05-04 19:23:46 följande:
    katastrofkatt, får du ögoninflammationer eller vad händer med dina ögon?
    de värker mest.. och så får jag en massa konstiga blodutgutelser/blodfläckar (eller vad man ska kalla dem)..
    stryk mig medhårs
  • grådis

Fru U, vad jobbigt att få ont av värme, så du är en av dem som inte blir ledsen om det är 13 grader hela sommaren
    Oj, fem katter...jag är kattvakt åt två kissemissar, de är så keliga och är som plåster när de kommer in, men det är mysigt, de spinner och ligger o sover nära en
    IVF alltså, hur gammal är du? har ni provat länge innan? Lite nyfiken, förlåt, men vi skulle skaffa barn men det ligger lite på is för tillfället, jag har problem med äl och sen krånglar den lille crohns o tja jag vet inte...det hela gick i stå ett tag, man får änna ladda om men det tar ett tag att repa mod o kraft o energi. Men klockan tickar...tick tack..

katastrofkatt, ok. ähmmm mina ögonvitor är ju inte direkt vit heller utan lite röda "blod"fläckar ibland..hmmm och förr fick jag ofta gula slemmiga infektioner...kanske också har crohnsögon?
    Känner igen ledvärken o tröttheten också...Vad ska du göra för kul i helgen då? Jag ska jobba natt...jättekul fast bara inatt.

• KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-05-04 19:45:04 följande:
    Fru U, vad jobbigt att få ont av värme, så du är en av dem som inte blir ledsen om det är 13 grader hela sommarenOj, fem katter...jag är kattvakt åt två kissemissar, de är så keliga och är som plåster när de kommer in, men det är mysigt, de spinner och ligger o sover nära enIVF alltså, hur gammal är du? har ni provat länge innan? Lite nyfiken, förlåt, men vi skulle skaffa barn men det ligger lite på is för tillfället, jag har problem med äl och sen krånglar den lille crohns o tja jag vet inte...det hela gick i stå ett tag, man får änna ladda om men det tar ett tag att repa mod o kraft o energi. Men klockan tickar...tick tack..katastrofkatt, ok. ähmmm mina ögonvitor är ju inte direkt vit heller utan lite röda "blod"fläckar ibland..hmmm och förr fick jag ofta gula slemmiga infektioner...kanske också har crohnsögon?Känner igen ledvärken o tröttheten också...Vad ska du göra för kul i helgen då? Jag ska jobba natt...jättekul fast bara inatt.
    jag är diagnostiserad med UC, och jag har ingen aning om ifall "blodfläckarna" har med sjukdomen att göra, men underligt är det.. fast värken är jobbigare, såklart!

i helgen ska jag ta det lugnt. är ledig från jobb, så dagarna ägnas åt sonen (och fl såklart )

vad jobbar du med? 
    stryk mig medhårs
  • Fru U

Nja, jag får inte mer ont av värme men jag kan inte bihålla vätskebalans när det är varmt så jag får mest vara inomhus på sommaren (gjorde inte förr när jag var fobiskt rädd för humlor,geting och bin - nu mera är jag bara rädd för dem *s*, dvs jag välter inga bord längre *s*)

Jag är 31 (blir 32) och jag slänge p-pillerna för 5,5 år sen (mådde så mycket bättre psykiskt då) så man får väl säga att vi försökt sen dess. Sen har jag endometrios också, vilket kan göra det svårare att bli gravid, likaså sammväxningar från operationer så vi hade kunnat få IVF redan då för 5 år sen, men då var jag inte reda att ta till storsläggan (för det är så IVF känns)

Jo då, det är vad det är att ha fem katter, varav två på specialdiet men för det mesta är det roligt :))

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7