• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Evve81

68:an vi får bilda klubb Skulle också behöva gå ner 20kg men har ätit kortison precis hela året så nu har jag istället gått upp 6kg. Jag som varit duktig och gått ner 10. Känns lite surt! Färsäkker tänkta på vad jag äter men jag är konstant hungrig och det är ingen överdrift

trist att så många mår dåligt!

Nu ska jag väl snart väcka dottern innan dagis

• Rebecca93

Lällas:Nää jag vet faktiskt inte

• Lindis41

är det ngn av er som har gallbesvär????

• Nallatalla

Härligt att vår tråd är så aktiv.Nu finns det nästan alltid nya inlägg att läsa från gång till gång.

Nu sitter man här igen trots att det är så oerhört mkt att plugga.Kände bara att jag ville kika in en snabbis för att se hur det är idag. Med mig är det bara bra,inga magsmärtor,inga akuta toabesök och det är tack vare min kompis på magen.
    Jag trodde precis som lällas att det var en överdrift att man kunde må så här bra efter op.Nu är jag bara så nöjd med mitt val för det är trots allt jag som valt att ha stomi.
    Då jag var så sjuk och svag så bestämde jag mig för att ta tillbaka mitt vanliga liv igen utan en sjuk tarm.

Nu är det bara denna eländiga envisa hostan kvar!
    Får se om medicineringen ger önskat resultat.

Rebecca93,anledningen till att jag inte har kortison längre är att jag gick igenom en operation i höstas.
    Efter att ha legat med dropp i nästan 2 veckor i sträck så bestämde jag mig för att göra något.
    Jag har haft ett enda långt skov ända sedan november 2005 och det ville aldrig ge med sig så det fanns liksom inte så många valmöjligheter.Nu har jag en tillfällig stomi som ska läggas ner i höst och då syr man ihop tunntarmen med ändtarmen en sk IRA.
    Då kommer jag att slippa stomin och göra mina toabesök som alla andra. Jag kan säga att det här med stomi inte alls är hemskt.
    Det är ingen som ser att jag har det och ofta glömmer jag bort att den finns.
    Det är inte meningen att du ska bli orolig över att behöva opereras för du har säkertfler alternativ att prova innan det överhuvudtaget skulle bli aktuellt.
    Hur är det annars idag?

Lällas,jag håller med dig när det gäller detta med stomi.
    Jag var lite orolig ett tag efter din op att det inte skulle bli ett toppenresultat och att du skulle tycka att det var mitt fel.
    Typ att jag pratat mig varm för något som var pest eller så.
    Nu vet jag ju att du är minst lika nöjd som jag är med min stomi.
    Nu får vi hoppas att nästa op går lika bra och att vi ska vara påsfria till hösten!
    Jag kommer att plugga till slutet av maj och efter det ska jag vara mammaledig tills skolan startar i Augusti.
    Eftersom jag var sjukskriven stora delar av min mammakedighet har jag massor av dagar kvar.Jag ska verkligen passa på att umgås med sonen och ta igen en del av det jag missat under min sjukdomstid.
    Jag hoppas att jag slipper kortison mot hostan men som dalkulla skrev så är det tydligen inte alls lika hemskt som det jag stått på förut.

Jag är glad för din skull att det går bra på jobbet!
    Samtidigt är du väldigt klok som sätter hälsan i första rummet.

68an,jag är glad att min läkare hör till de mer moderna gänget.
    Det är ju precis som du skriver förnedring att stå på alla fyra med rumpan i vädret.

goldfish,jag blev undersökt på VC och då kikade läkaren upp en liten bit därbak.Hon remitterade mig sedan vidare till en mag och tarmklinik där man gjorde en mer noggrann koll med bla vävnadsprov från tarmen.Efter det besöket på mag och tarm lades jag in på sjukhus med dropp ganska omgående.
    Fick ligga där en vecka och blev sedan utskriven med en hel hög recept.
    Jag måste bara få säga att alla dessa undersökningar därbak inte är så hemska.Tror iofs att det skiljer sig en del från person till person. Jag märkte att det var mkt jobbigare när min inflammation var väldigt ilsken.

Angående detta med olika undersökningar, vad är det egentligen för skillnad på rektoskopi och endoskopi? (är det någon skillnad?) Sista undersökningen jag gjorde var endoskopi och då kikade läkaren bara upp en liten bit i ändtarmen.
    Undersökningen tog bara några minuter och var inte alls så jobbig.

Jaha,nu blev det en roman igen...

Nu hoppas jag att Ni alla får en bra dag i vårsolen!

Kram / Nalla

• Rebecca93

Nallatalla:i dag ee det sådär har haft lite ont i magen och mot lite ila nu på morgonen. Hur ee det sj i dag??

• Grannen

Hej!
    Kikar in efter mitt träningspass, måste ju träna upp musklerna inför operationen, avstötningsmedicinen käkar visst muskler... Så nu ligger jag här i soffan och känner mig ganska nöjd med mig själv. Jag är ju definitivt ingen träningsmännsika! Men ska väl bli det!

Vet ngn vad kusin knase tagit vägen? Kunde inte sova i går, låg och funderade på transplantationen och sedan på er alla och då kom jag på att det var väldigt länge sedan knase var här!

Nalla: känner oxå att jag vill grabba tag i mitt gamla liv och tvinga mig in i det!

På ngt sätt så kan jag längta tillbaks till det gamla hederliga singellivet men när jag analyserar det kommer jag på att det inte är den perioden jag vill ha tillbaks utan mitt hälsotillstånd då! Kan ju inte ha det bättre än nu på det känslomässiga planet med en så go dotter och man!

Lindis41: Jag har gallbesvär-en kronisk inflammation i gallgången. Men inte ngt problem med stenar el grus.

grådis: tråkigt att du har blivit dålig! Inte slarva med tabletterna!!! Hoppas att det reder upp sig snabbt!

Lällas: jag är också löjligt förtjust i tjejfilmer och serier. Ikväll är det greys anatomi, älskar verkligen den serien! Fast lite jobbigt att titta på den ibland! Typ när ursnygge Danny dog efter en transplantation...

Ha det så gott alla goa!

• Lindis41

mumlin

jag kan lika gärna ha de probl du har eftersom de inte såg ngt på ul och antog att det var grus sominte syndes....hur har du kännt när du ha besvär tar du några tabl..operation????

• Nallatalla

Rebecca93,jobbigt det där med illamående. Hoppas att det går över snart! Själv mår jag bara prima,hostan har npg blivit aningen bättre.

mumlin,det är klart att man vill kunna bestämma över sitt liv nu när sjukdomen har haft makten så länge.
    Jag förstår dig så väl! Nu ska du bara koncentrera dig på att bli stark inför operationen så att rehabiliteringen går strålande! Du ska se att det kommer att bli bra när du har gått igenom din op, Jag ska iallafall hålla alla tummar jag bara kan!
    Jag har faktiskt också funderat på det där med viljken del av livet ma vill ha tillbaka och kommit fram till samma slutsats som du.
    Visst var det trevligt att vara ung och fågelfri men jag skulle aldrig byta bort min man och vår son.
    Vad är det för avstötningsmedicin du äter?

Kram på er alla /Nalla

• Nallatalla

Jo förresten, mumlin undrade om kusin knase och även jag undrar hur det är med henne och även med andra som Lill trulsa,linnann och blåbärspappa tex.
    Vet att blåbärspappan var dålig sist men undrar hur han mår nu?

Kram / Nalla

• Grannen

Lindis:
    Det har inte synts ngt på mina ultraljud/mrcp förrän nu i februari och då har jag varit sjuk i 8 år.

De besvär jag kännt i ett ickeakut läge, dvs de första 7 åren:

Trötthet
    Tillfällig klåda, en halv dag eller mindre.
    Enorm smärta när jag druckit rödvin eller ätit rödvinssås. Ont upp i ryggen av detta och kräks.
    Påverkade leverprover.

Vid ett mer akut läge:

Trötthet
    Klåda!!!
    Svullen lever, känns under brösten mellanrevbenen och på höger sida vid midjan.
    Förstorad mjälte.
    Stigande leverprover.
    Gulhet i hyn och ögon.

Har ätit ursofalk som bromsmedicin men de vet inte om den hjälper,är på försöksstadie.

Ofta har man en stabil tarminflammation när man får primär skleroserande cholangit.

Har liksom du fettintolerans, olja som flyter på ytan när man har bajsat.

Operation=transplantation av levern.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7