• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • itmorsan

Lone star state: Jag tror att man går upp i vikt pga att man samlar vatten när man går på kortison. Det är vad jag har hört. Det är väl därför man går ner i vikt igen när man slutar.
    Själv har jag gått upp 5kg av kortisonet, men för mig beror det nog mer på att jag fick ett sånt vansinnigt mat- och godisbegär. Helt hysteriskt. Jag blev nästan förbannad om jag inte fick en schweizernöt tillräckligt fort. Värre än att vara gravid.

• Rebecca93

Nallatalla:Jag mår sädär i dag lite ont i magen och mår illa på morgonen.Ja vi trappar ner med kortisonen nu.Igår så trappa vi ner rill 7 och 1 halv mg.Hur ee det själv då??

• mallansprallan

Hej

Har varit väldigt oaktiv här. Läser dock med jämna mellanrum. Har varit mycket med jobbet nu med utvecklingssamtal och så men jag hoppas det lättar snart. Med mig är allt bra, som vanligt. Förutom i helgen när jag tryckte i mig libanesiskt mat... supergott men det tyckte tydligen inte min mage. Idag ska jag och sambon iväg och köpa kostym till honom. Vi ska på bröllop i sommar, ska bli så kul! Måste hitta nåt snyggt till mig sen bara. Vågar inte köpa något än, jag hinner ändra mig många gånger på två månader

Krya på er ni som inte mår bra!

Kram

• Lindis41

ååå mår sådär känner mig trött och svag vill helst sova jämt m det går ju inte när man har en 10 mån tjejja dete tur att hon sover hela nätterna...

• Disa79

Hej och tack för välkomnandet. Har varit i kontakt med Sahlgrenska idag (återuppringningsknappen på telefonen är utsliten, det är inte lätt att komma fram där inte) och hann med att snabbt lämna lite prover på sjukhuset här i Södertälje (tur att jag får mina remisser hem så att jag kan lämna prover när det passar). Så nu hoppas jag att proverna hinner till Gbg imorgon och att de är tillräckligt dåliga (hemskt att säga men enda chansen att få en tid innan 15 maj) för att jag ska få en akuttid med en läkare. Ska ner till Gbg på torsdag kväll och har jag inte fått en tid då så ska jag ägna fredagen åt att sitta på akuten (det var sköterskan på Sahlgrenskas tips, vad betalar man skatt för egentligen?). Önskar så in i Norden att jag hade skaffat mig en sjukförsäkring innan jag blev sjuk så att man hade haft möjlighet att gå privat, som det är nu blir det alldeles för dyrt. Fast å andra sidan var jag både dubbel och trippelförsäkrad av mina föräldrar men det gav inte ett öre när man väl blev dålig... attans. Hur har ni andra det med era läkare? Går det att få tag på dem om man verkligen behöver? Jag har aldrig haft problem med sjukvården på de andra ställen jag har bott men Sahlgrenska är under all kritik, det är ju inte deras fel men det är så frustrerande när man får höra att man får gå med sin klåda i tre veckor för att det inte finns någon tid (om tre veckor kommer jag att behöva lindas in i gasväv om jag inte ska riva så att det blöder...).
    Någon feber tror jag inte att jag har men jag har inte tid att känna efter heller, fullt upptagen med jobbet och att planera bröllop och hinna åka till Gbg för lite sambomys då och då.
    Nu får man nog jobba lite till (weekendresans down side -högarna blir inte mindre av att man är bortrest).
    Ha det bra alla och må gott!

• Grannen

Disa: tråkigt att du får vänta! Vet så väl hur fruktansvär klådan är.
    Lite tips om du ändå måste vänta på tiden:

Bada inte

Ta snabba svala duschar så luckras inte huden upp så mkt.

Smörj in dig med tjocka lager av vaseline intensive care och låt självtorka.

Lägg påsar med pottismjöl i frysen och lägg dessa mot klådan-svalkar lite.

Kommer inte ens skriva att du inte ska klia-man blir tokig av klådan!

Jag har inte alls samma upplevelse av Sahlgrenska som du, har alltid nu i akut tillstånd fått snabb hjälp. Men det kan ju bero på att jag redan är inne i systemet. Från besök till att jag lades in på transplantationsutredning var väl endast några dagar men då hade de redan tidigare gjort en mrcp för att kolla att det inte var ngt stopp i gallgången.

Nu blir det pizza!

• Disa79

Hej Mumlin och tack för tipsen, ska nog dra från jobbet snart (annars finns det bra grovt tygklädda stolar som man kan gnugga handflatorna mot...). Kanske går att få hjälp snabbare när man väl blivit akut en gång, när man mår bra så behöver man ju aldrig bry sig om att ringa en massa. Fast jag har dock alltid fått en telefontid med läkare efter provtagning och så har vi gått igenom provsvaren men detta har inte hänt på Sahlgrenska. Är inte proverna särskilt avvikande så får jag inte ens reda på det, de har inte som rutin att patienter får se sina provsvar, dumt tycker jag. Jag har ganska mycket koll på hur jag mår och om jag är astrött och sen får reda på att jag hade lågt hb så kan man ju skriva av den tröttheten men nu har jag ingen aning och det är lite synd. Jag återkommer med info om hur det går (får kanske sova med vantar så att man inte kan klia).
    Ha det!

• Nallatalla

Rebecca93,hur går nertrappningen?
    Har du någon kritisk gräns där det vänder och blir sämre igen?
    Jag klarade av nertrappningen varje gång tills jag var på Ca 10mg då brakade det loss och jag blev sämre.Detta ledde till åtskilliga kortisonhöjningar för min del.
    Nu slipper jag kortisonet av förklarliga skäl.
    Med mig är det bra,bara den envisa hostan som vägrar att ge upp.

68an,ingen orsak
    Jag är ju inte direkt på att fatta mig kort jag heller...

mallansprallan,skönt att höra att du mår bra.

lindis41,det tar på krafterna när man inte mår bra.
    Det blir inte lättare när man har en liten en som kräver ens uppmärksamhet.Hoppas att du blir bättre snart!

Disa79,hoppas att det ordnar sig snabbt så att du får träffa en läkare så fort som det bara går!

Någon som hört något från dalkulla idag? Tänk om det är bebisdags snart? (typ nu eller nåt)
    Jag hoppas verkligen att allt är bra med dig dalkulla!

Nu ska jag fixa lite härhemma,kikar in senare

Kram på Er alla / Nalla

• Lindis41

nallatalla

tack för de värmande orden hur e det m dig annars då????

• dalkulla26

HEJ
    ingen bebbe här.. kommer om någon vecka :) Om allt blir som planerat.

Nalla: HEHE.. när jag inte arit här på några dagr har det nog blivit bebbe.. har går det med alla prov? Lokalbehandling med ex pulmicort mot hosta är inte att jmf med att äta kortison. Hoppas att du slipper hostan.

Rebecca: hoppas att nedtrappningen går bra så att du slipper kortisnet

68 an: Kul att höra från dig.

Lällas; hur är det?
    ha det bra nu alla..

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7