• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Det är vanligt med b-vitaminbrist när man har sår i tarmen men om bristen inte är mycket allvarlig så nöjer man sig med tabletter. Är bristen mycket allvarlig så börjar man med b-vitamin sprutor först för att höja upp nivån i kroppen snabbare och kraftigare (det är så jag fick det förklarat när min man fick b12-sprutor, numera tar både han och jag b-vitamin tabletter)

Dalkulla, hoppas du snart känner dig bättre. Är det stressen som gör det värre eller otur?

Live and let live
  • Fru U

MissDisa vilka värktabletter tar du?

Live and let live
  • Fru U

Jag tog panodil och doloxene innan men nu tar jag panodil och tiparol

Live and let live
  • Fru U

greeneye, på sätt o vis har man nog ingen känsel i tarmen. Om jag kommer åt stomin (tarmstumpen) när jag rengör där så gör det ju inte ont, men det måste ju gå nervtrådar till tarmområdet som gör ont när det är inflammerat(?) för ont får vi ju

Har du gjort en MR? Jag ska göra en till hösten (de hade inte tid innan) för att kolla om det är en förträngning jag har som spökar (vilket läkaren trott i 3 år men innan fanns bara tunntarmsröntgen med kontrast att tillgå och det gör jag inte om utan extremt goda skäl)

Live and let live
  • Fru U

CT är inte samma. MR är en magnetröntgen som ger en tydligare bild än vad en CT-scan gör

Har gjort ul på tarmarna också. Inte kul, grät mig igenom då det gjorde så ont

Live and let live
  • Fru U

Jo, den info fick jag också. Läkaren som gjorde UL var mycket förvånade över hur ont det gjorde, men så har jag ju ont i hud och fett också

Tyckte du det gjorde ont?

Har du gjort CT innan?

Live and let live
  • Fru U

Det är skillnade på den bit av stomin som är fastsydd i huden (dvs skarven) och längst ute på tarmstumpen. Det ska inte kännas längst ute på tarmstumpen då är det nåt som är fel (mer än vanligt menar jag Flört)

Glad Midsommar

Live and let live
  • Fru U

Det har slutat regna här i Malmö och är tillräckligt varmt för att sitta i tshirt i solen en stund till (eller på balkongen som vi gjorde innan när vi käkade midsommarmiddag)

Mår ganska bra faktiskt. Kram till er som inte mår bra, det är extra jobbigt när det är högtider. Man vill ju kunna fira med familj o vänner o ha kul

Live and let live
  • Fru U

MissDisa kan du inte få en remiss till ett sjukhus som klarar av att göra MR på tunntarmen? Jag ska göra det på UMAS till hösten

Live and let live
  • Fru U

Min är inte särdeles akut (jag har ju "bara" ont en stund efter att jag ätit) och väntetiden är ca 3månader men min gastroläkare tyckte inte det var lönt att göra en CT då man inte ser så bra om det är en förträngning på den. Sen så slår vi två flugor i en smäll då jag ändå skulle behövt göra en MR för att kolla hur abcessen ser ut nu för tiden (sen kanske, stort kanske, man kan se om det är något fysiskt fel som gör att jag inte blir gravid)

Tradigt att det tar så lång tid innan ny teknik verkligen är värd att använda överallt. Vården ska vara likvärdig oavsett var man bor, men så är det ju tyvärr inte

Synd att du hade sådana problem med stomin. Min stomi är drygt 5cm men har tack o lov aldrig haft ett skavsår på stomin, ju någon enstaka gång vid hudfästet

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7