tomcar1 skrev 2007-02-03 09:58:23 följande:
Bagarberta...du ska begära att få ta ett blodprov för att kolla CF. Eftersom det ligger i släkten för din del, så har du stor anledning att testa dig. Det är ännu viktigare om du ska skaffa barn, att både du och din kille testas då. Min gubbe har fått lämnat blodprov och han hade inga anlag för cf : )Grodan1981...visst älskar man sitt barn trots funktionshinder, men man får inte glömma bort att det ändå är barnet som ska växa upp med denna sjukdom. Mvh tomcar1
Men inte testar de alla som har Cf i släkten. En kusin är ju ändå inte jättenära (tillräckligt nära om jag får bestämma, men det får jag ju inte)
anna01 däremot vars BROR hade CF ser jag som en självklar människa att låta testas.
Men min syster fick INTE testa sig när hon väntade barn, det skulle bli alldeles för dyrt och sannolikheten att hon också skulle få ett barn med Cf var såååå liten fick hon till svar.
Så vad vi tycker spelar ingen roll.
Och som sagt visst älskar man sina barn så oerhört mycke oavsett handikapp, men man ska ändå tänka på att det är BARNET som ska leva med sjukdommen och dess verkan i hela deras liv och inte vi som föräldrar.
Barn/ungdomar och vuxna dör fortfarande pga Cf. Visst har behandlingen blivit MYCKET bättre och dödstalet har minskat JÄTTEMYCKET men det är inte ett lätt liv som väntar dem.
Det krävs mycket jobb och MÅNGA tårar att må såpass bra att man kan leva ett vanligt liv om det ens är möjligt
FÖRLÅT för detta negativa inlägg men jag vill bara att man ska tänka ett steg längre. Visst skulle inte JAG välja bort min son, men om du frågar honom idag så skulle han själv välja bort sig . Han är så JÄVLA-trött på sin Cf att han skulle kunna överväga döden som utväg på sin sjukdom.
Och då mår han bra i sin Cf.
Han är så trött på alla måsten, all tid behandlingen tar, alla sjukhusbesök, alla prover som ska tas, alla mediciner och särskilt inhalationerna.
Detta gör ont i ett föräldrarhjärta.
Om jag blev gravid idag och det skulle visa sig att fostret hade Cf så hade jag allvarligt funderat över att göra abort. Om jag skulle göra det om det vore på riktigt vet jag inte men jag skulle verkligen övervägt det.