jmmm skrev 2007-02-07 15:16:53 följande:
Hej!Ja igår var vi iväg med dottern på 5 månader som knappt går upp i vikt. Hon väger 5500g o är som sagt 5månader o närmar sig därmed den undre streckade linjen på kurvan. Hon är mjölkfri sen 1½ månad tillbaka o det hjälper inte så nu tas en massa prover. Bland annat cf.Men jag blev så rädd när jag läste lite om det på nätet, snälla ni som är mitt uppe i det kan ni inte berätta lite o lugna min oro. Ju mer man vet ju mer kan man hantera det.vet ju inte om det är det, men det lät så läskigt att det är det jag mest fasar för. Hur har ni upptäckt cf o hur var symptom etc.MVH jmmm
Det går att leva ett vanligt liv, det krävs bara lite mer planering.
Vår son är snart 12 år och det var några tuffa år mellan 3-5 års åldern men nu mår han mycket bättre.
Hans vardag idag är:
Frukost och medicinering (tabletter), följt av inhalation och andningsgymnastik.
Lunch och medicinering, full fart på rasten.
Middag och medicinering (tabletter)
Kvällsmat medicinering (tabletter), följt av inhalation och andningsgymnastik vid behov.
Ungefär som i vilken anna familj som helst.
Det enda som egentiligen inte är som hos alla andra är ju inhalationerna.
Han har under de senaste 4 åren haft intravenös behandling bara en gång per år vilket är superskönt, där är det som jag tycker är värst i behandlingen av Cf.
Har någon några frågor så tveka inte att ställa dem.