Tråden om Cystisk Fibros !
Hej på er, jag o min man har två pojkar 3 år o 8 månader gamla. Vår minsting har cystisk fibros o han fick diagnosen när han var 3 månade. Han hade dålig viktuppgång o frekventa avföringar. Man misstänkte förs komjölksallergi o vi skickades hem. Han följde sin kurva men åt otroliga mångder. jag ammade honom 15 gånger per dygn o han bajsade ca 7 ggr per dag. Snacka om att man var slut av amningen. Vi kände ju att ngt var fel o till slut upptäckte man genom ett bajsprov att han inte hade nog ned fettspjälkande enzymer dvs att hans bukspottskörtel inte fungerade bra.
Därefter gjorda man dna analys som bekräftade att han har sjukdomen. Det var jobbigt men samtidigt fick vi en förklaring o det var skönt! Nu får han mediciner o all den behandling som finns tillgånglig o han mår jättebra. Har fått några antibiotikakurer vid snuva men inte haft några andra besvär än så länge. Han är 75 cm lång o väger 8600 gram så han är en ganska stor kille. Matglad är han också.
Vill bara säga att det går bra att leva med cf idag bara man sköter behandlingen, man kan leva ett bra o långt liv. Faran är väl att man får en allvarlig infektion vid fel tillfälle i livet. Vi går på Huddinge cf center o det är verkligen proffsiga där.