nä uch det blir inget för oss, grabben ligger sjuk i feber med astmabesvär så det blir att stanna hemma, igen -suck! Har fått stanna hemma från många viktiga möten osv nu.
Ang tandläkaren så tänkte jag be om lugnande så de kan få titta odentligt, han blir tokig om man försöker titta och då kan man åka på både sparkar hugg och slag och vill det sej illa så skallningar med näsblod som följd.
Grattis till era språkframsteg, dröjer nog inte fruktansvärt länge innan man sitter i långa disskussioner med dem..;)
Tvåordsmeningar är nog på g men det är svårt att veta vad han förstår och inte. Han kan säga "hej pappa","ådi dutti(hans namn på sej själv) och en sång kan han sjunga helt med alla ord, handlar om en elefant så brukar jag ha en träelefant som vi fånar med babblar ganska friskt om den här "eiwanten". Han pratar mycket med sej själv och jag tror att han pratar riktiga ord ibland som vi inte förstår bara. Han förstår mycket och definitivt mer är vad man tror, han brukar chocka oss var och varannan dag när han visar att han förstått vad man sagt eller ibland säger ord han hört någon enstaka gång och dessutom förstår innebörden av dem. Säger alltid att hans uväckling går i rasande fart och man skulle kunna tro ungen var utbildad kärnfysiker vid det här laget med tanke på mitt skryt men utifrån våran bild av normalt och våra förväntningar så är jag ganska impad av honom. ¨
En kul grej är att han börjat lägga till med mer personliga uttryck efter mej tex ett suckande hallå! när någon står och drömmer och inte skyndar sej eller aa när man håller med, ja och så wai wai wai efter hans farmor som suckar när något gått i golvet(why why why?)
Han brukar dock tjata en del ord utslitna tills han hittar ett nytt han fastnar för och det gamla verkar ibland glömmas bort helt.
Fått honom att säga ganska många ord genom att tralla en kort ramsa först innan ordet då brukar han skippa ramsan och säga bara ordet och känner han sej blyg och osäker så trallar han ramsan så följer det nya ordet med av bara farten
Detta med lexikon började jag på en gång det var kul men tappade bort det. fast försökte skilja på dem han bara kunde säja och dem han även förstod och dom han inte kunde säga men förstod blev lite komplicerat. förklarar istället för folk nu att kack och tissa betyder tack och kissa osv;)
Är lite sugen på någon föräldrautbildning i framtiden. läst en bok hittils om autism (birgitta rubins barnet i glaskulan) och skulle vilja ha mer djupgående kunskap om autism.
Bor i östergötland, vet inte riktigt vad de erbjuder där tror mej sett något i linköping/norrköping hållet från riksföreningen autism.
Har logopedkontakten förbättrat ordförrådet hos era barn mycket? Ska jag tjata på om det för grabbens skull kanske. Han har ett väldigt tonlöst och felbetonat uttal men så är mycket bara "papegojtal" kanske blir bättre om han förstår dem ordentligt.
Jag ser att jag skriver kilometerlångt försvann i mitt babbel visst...