• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • palmblad

Det var inte riktigt så att han fick som han ville idag. Han ville se en film o lillebror en annan, men det var lillebrors tur att välja. Storebror hade sett sin favorit ett bra tag. När lillebror gick bort från videon, satte jag på storebrors favorit. Egentligen skulle han ju inte fått göra nåt kul då. Jag hoppas ni som är i sitsen förstår, att jag inte orkade längre.

• palmblad

Nu blev jag faktiskt ganska ledsen. Tycker ni att jag är dålig? Hur lätt kan det va att hålla fast ett hysteriskt barn och bli biten o riven mest hela tiden. Hur menade ni?

Eldo: Vi hörs.

• palmblad

Ska tänka på att hålla honom vänd mot mig.

• Delyssima

Palmblad, nej vi menar inte alls att du är dålig. Men man får prova olika sätt. Om du sätter dig i ett utrymme som inte har saker som han kan kasta och inte håller i honom då? Bara finnas där och hålla i hans händer när han vill rivas eller eller ta tag i ansiktet när han vill bitas vänligt men bestämt o säga "nej eller aj att bitas "?

• palmblad

Jag har gått in i badrummet med honom, för där finns minst saker att kasta. Har tänkt på en "olydig-matta". Hab sa att E nog inte förstod den, men det är värt ett försök o vi får väl hitta ett utrymme där vi inte har några saker.
    Jag menade inte att va elak, men jag måste säga till när nåt inlägg känns fel.
    E blir verkligen hysterisk o okontaktbar vid utbrott. Han är så stark att jag inte kan undgå bett o riv.

• Delyssima

Palmblad håller tummarna för dig och tänker på dig....

• mulena

Eldo
    Hej, vi har inte magnetlår i alla lådor, utan bara i de översta, men det blir totalt 4 lådor, där har vi alla farliga bestick, knivar m.m. Det går inte att sätta låsen i alla lådor.

Sen har vi lås bara på de nedersta skåpen, eftersom lillen inte når till de övre skåpen (sen får vi se i framtiden om vi sätter lås i där med?) Vi hoppas att han ska lära sig mer med tiden vad han får ta och inte, man får träna på det.

Vi har kvar handtagen som sitter på luckorna. Lillen drar inte så mycket i dem. Han försöker några gånger och går det inte så ger han upp. Han har aldrig dragit sönder något lås. jag har märkt att intresset för skåpen har minskat, eftersom han inte kommer in i dem, så bryr han sig inte lika mycket längre.

man kan ju stänga av låsen genom att dra upp en röd spärr på själva låset, om man vill stänga av magneten tillfälligt. Kan vara skönt om man är hemma själv och ska greja i köket.

men nu har vi blivit vana vid låsen och det går per automatik att ta den lilla knoppen som man ska sätta på dörren. I början tog det lite tid innan man fick in rutinen

men ett lås har strulat och gått sönder lite, därför har jag den avstängd.

Hur har det gått, Har ni fått fler lås?

• mulena

nu har de ringt från kommunen och det verkar som (hoppas) att vi får färdtjänst, till de längre sträckorna.

Hon lät väldigt optimistisk i luren.

Ni som har färdtjänst, Hur funkar det för er? Är det en taxi som kommer eller en buss? Tar det lång tid att beställa, funkar det bra?

• jsaj

Hej Mulena! Jag har ju färdtjänst. När jag fick färdtjänsten beviljad så ansökte jag om att få åka bil med bilbarnstol för barn som sitter bakåtvänt. De är bara taxi stockholm som har. Då slipper man ju konka på stolen när man ska någonstans. Och då ringer man bara och beställer. Det kommer då en vanlig taxibil.

Det står i papprena att man måste beställa 1 timme innan man ska åka. Men det har aldrig behövts. De kommer direkt om man vill. Man uppger då bara namnet. Jag har aldrig behövt visa sonens färdtjänstkort.

Man betalar ju ingenting i bilen utan man får hem en faktura. Oavsett hu mycket man åker kan man som maximalt betala 360kr som ett busskort kostar.

Varför skulle du bara få använda de för längre resor?

Svar på tråden nya autism-tråden