• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • kellyb

mulena:
    Tack för ditt svar.. Just nu känns de tungt. De går säkert över,,,
    Får höra på hab att han är duktig för vara autisktisk,,,
    Läntar så tills han pratar ordentligt..Om han nångång kommer göra de... =(
    En annan fråga, Snart är det lusiafirande...Hur ska vi göra för han ska våga vara med där inne och titta på lusiatåget,,
    Eller ska vi låta han vara i hallen som de andra åren...
    Kanske ska fråga om det ska vara ute.. Då går de bra...Han klarade av avslutningsfriandet på kusinernas dagis.. Då var de ute...
    Kankse ska fråga om de kan ha firandet ute för Olivers skull tror ni att de kan gå med på det?

• kellyb

jsaj :
    Tack för ditt svar..De känns skönt att andra känner som jag gör...
    Kram

• mymlan2

jsaj:

Sök på Svenska dagbladets webbsajt. De hade en artikel för nåt år sen om ett par föräldrar med en autistisk pojke, och de hade samma problem som ni. De fick lära sig nån metod, det står i artikeln, och det blev mycket bättre.Här är länken:

www.svd.se/dynamiskt/idag/did_12907084.asp

• tomcar1

jsaj ...varför gör han det ? Är det för att han inte vet vad som ska hända ? Eller är han som min bonusdotter överkänslig mot ljud, så det är därför ? Hon har öronproppar så fort hon går ut. Det är i och för sig svårt att veta vad detta beror på. Hon kan få för sig att sticka iväg. Hon är 16 år. För några år sedan stack hon iväg, så vi fick ringa polisen. En granne fann henne och det hela ordnade upp sig. Vi vet ännu inte idag varför hon stack. Man kan ju testa att ordna ordentligt med bilder (det kanske ni redan gör) eller köpa hörselskydd i någon form, för att testa. Bara ett tips. Jag hoppas att det ordnar upp sig för både dig och sonen.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Mulena...vad skönt med lås. Jag hoppas även att ni får balkongskydd. Vi har inte behövt anpassa något här hemma vad gäller min mans bonusdotter, men jag vet att mamman har fått extra högt staket runt deras tomt av kommunen.
    Mvh tomcar1

• jsaj

Oj, nu har det varit lugnt här ett tag! Jag ken ju berätta att sonens utbrott blir allt kortare nu!! =)) Så otroligt skönt. Till mymlan2 så kan jag berätta att det är ett liknande program som vi fljer men just denna biten fungerar inte. Han tycker ju att det är toppen kul när vi springer efter honom...
    I övrigt har vi nu börjat med mer "miljöträning" ut och promenera och få honom att hålla i vagnen och LYSSNA. Vilka problem vi har med lyssna och förstå övningarna på hab. Sonnen förstår oftast men skiter i vad vi säger. (beror nog på att vi inte trott att han förstått, då han tidigare inte ens har tittat ¨åt vårt håll när vi pratat med honom)

Hur går det för er andra? Mulena- ska du börja med ibt?

• jsaj

säg lite konstig stavning ovanför... det beror nog på att lillan sitter i mitt knä just nu och tryckandet på tanjentbordet blir lite så där....

• tomcar1

jsaj. känner igen det där med att tycka att det är roligt att bli "jagad". Det tycker vår 16-åring också, men som sagt sedan hon började att använda proppar ute så är hon mycket lugnare och springer sällan iväg nu. Däremot sker andra mindre roliga saker med henne, men det går i perioder.
    Mvh tomcar1

• mulena

jsaj

hej hej, vad bra att du tog upp tråden igen jo, vi ska börja med ibt
    Vi ska trappa upp under våren och själva ibt:n börjar till nästa höst. först tyckte jag det lät som långt dit, men sen när jag hörde hur det var upplagt så känns det bra.
    Lillen har ju pecsat på förskolan ganska mycket och ligger på tredje nivån, alltså han kan välja mellan två bilder (en rolig och en tråkig) och han kan hämta pecspärmen om han vill ha något, om den ligger lite längre bort. han kan välja också mellan tre bilder (två tråkiga och en rolig)
    Nu har vi börjat med pärmen i hemmiljö också och det har gått bra. Han är ju bara tre år, så det ger goda förhoppningar

sen ska vi börja registrera en problemsituation i hemmet, som vi ska ta tag i efter jul och nyår.

Jag är jätte nöjd och tycker hjälpen fungerar super bra.

apropå jaga, så tycker lillen också mycket om det

vad roligt det låter med uteträning. Har ni klarat träna upp alla situationer i hem-miljö?

ett framsteg här är också att lillen börjat leka med bilar, som man ska leka med dem. alltså köra med dem längst vägar.
    men han snurrar dem mycket fortfarande också

• mulena

det blev visst många
    men jag är också glad idag

Svar på tråden nya autism-tråden