TheBeast
som jag uppfattar det så är det bara vissa diagnoser inom autismspektrum som faller självklart inom LSS de är:
*Autistiskt syndrom
*Aspergers syndrom
*Atypisk autism eller autismliknande tillstånd(UNS=utan närmare specifikation) används också ibland, men är inte så vanlig på svenska.
här kan man läsa mer:
www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/autismspektrumet/om_termen_autism/index.html
Vår son har den sista "autismliknande tillstånd" står det i hans papper. Det finns också en diagnos som heter : Autistiska drag, som ofta brukar läggas till, som du skriver, i ert fall.
men den faller inte, per automatik inom LSS, (om man inte har utvecklingsförsening i kombination också.) Vi har bekanta med en son, som har samma sjukdom som vår son, men hans tilläggsdiagnos är "autistiska drag" och därför får inte de lika mycket stöd som vi har fått, även om han har väldigt stora problem med beteende och tal.
Jag kan tycka att det är lite orättvist att en diagnos på ett papper ska avgöra hur mycket stöd man får, ibland hoppas jag att man ska se mer till barnets behov och inte bara diagnosen på pappret så att säga.
kanske är det därför som ni inte självklart fått resurs på dagis, kanske är det anledningen? De har ju inte ännu kunnat fastställa graden av hans utveclings-störning, som du skrev. Till oss har de sagt samma sak, det gör de först vid skolstart.
så det kan bli svårare för er att få hjälp med ev. resurs m.m.
men eftersom ni fått IBT, vilket är jätte bra
så skulle det vara konstigt om ni inte fick resurs också. Eftersom man inte kan genomföra IBT:n ordentligt utan resurs. så det är nog bra att trycka på den logiken, med stöd från hab borde det gå
Jag vet inte om pecsbilder hör till TEACCH pogrammet , men det började vi med väldigt tidigt. Vi har också tryckt på för att få den träningen fort, eftersom vår son pratar nästan ingenting (han kan tio ord ca.) Han är jätte duktig med pecs och gör framsteg där. Vi har inte ännu börjat med andra bildscheman, men vi ska göra det mer nu under våren.
samtidigt med att IBT:n trappas upp.
Vi började på den vanliga habiliteringen när sonen var ca. två år, då hade vi inte autism-diagnosen färdig ännu, utredning för autism pågick hela våren förra året och hans autism-diagnos blev färdig på sommaren förra året. sen på hösten blev vi inskrivna på något som heter "autismcenter för små barn" Det är som ett speciellt hab för barn med autism och är rätt nytt.
De har fler logopeder och specialpedagoger bl.a.. Det vi har gjort under hösten är att vi gått en föräldrautbildning om autism, som var en månad ca., sen har sonen fortsatt med pecs-träningen och nu ska vi fortsätta med IBT och vi ska få gå en kurs om beteendeproblematik (8 veckor)
ja, det är vad vi hunnit.