• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • mulena

Eldo
    Det var så lite...Hoppas att ni får lås nu.

• mulena

hej på er alla, hur går det?
    jag håller på att läsa en bok som heter:
    Barnet i glaskulan.

Är det någon som läst den? Den är bra, jag har svårt att slita mig...

eldo
    hur går det med låsen?

jsaj
    hur går det med träningen? så glömde jag fråga vad är complience-biten som din son inte klarar?

kram

• jsaj

complience- lyssna och förstå.. han har en stark vilja så om han exempelvis är på väg och sätta sig och jag säger SITT så blir det katastrof. Då sätter han sig inte i protest. Han är ju väldigt känslig för krav. När börjar ni?/vad har ni börjat med??

• mulena

jsaj

Vi har börjat med pecs hemma nu och snart ska vi ta tag i första problemet hemma. Det är påklädningen på morgonen.

Ibt:n börjar först till nästa höst, men vi kommer trappa upp träning på olika problemoråden under våren.

Vi har ju inte kommit så långt ännu. Jag har lite dåligt samvete att jag inte orkar så mycket som jag borde. Jag borde göra nya bilder, jag borde strukturera hans rum bättre. Jag borde träna även på kvällarna.
    Jag blev inspirerad av son-rise, som jag läste lite om i boken jag nämnde. Då känner jag att jag borde vara mer aktiv i kommunikationen med sonen, men jag känner mig så trött just nu.
    Det är för mycket med julen och allt som borde göras.

ja, det är inte lätt. Kanske man borde börja träna, så man får mer energi, så man orkar med allt man måste göra..

ursäkta att jag klagar , men det känns så oövervinnerligt ibland.

Hur går det för er, hinner du göra allt du vill?

• jsaj

mulena- jag känner igen mig fullt ut i vad du skriver, skulle kunnat vara jag som skrev det...

Jag hinner inte med allt jag ska/vill göra på dagarna. Nu har jag ju turen av att kunna vara hemma. Min sambo och jag pratade länge fram och tillbaka om sonen när det var dax för honom att börja nya dagiset för ca 1,5 år sedan. Och vi kom då fram till att det är bäst för oss om jag är hemma på dagarna. Då kunde sonen gå kortare dagar och jag kan pyssla med allt som inte hinns med på kvällarna. Våra ibt barn kräver ju mycket tid och fokus på övningarna som ska göras varje dag. Det blir ju i snitt minimum 1 timme om dagen. Men man får ganska fort rutin på övningarna i ibt. Många saker gör man ju i vardagen och det räknas också som övningstid.

Sen nu när lillasyster kom så har det blivit lite mindre fokus på hemmet. Ibland vågar jag knappt öppna dörren för allt bråte som man inte hinner med att plocka.

Så jag beundrar de som hinner med både barn och hem samtidigt. Jag tror detta är ett "problem" för alla föräldrar oavsett funktionshinder. Men det är kanske lite tuffare för oss med barn med speciella behov.

Är det fler än jag som är hemma på heltid just nu?

• Eldo

mulena
    Det rör sig framåt iaf angående bostadsanpassningen. Efter nyår kommer byggnadsingenjören ut med en offert angående staket, plank och förhoppningsvis då också magnetlås till köket.

Ni andra som har bostadsanpassning. Har de kommit med offerter till er också? En offert för mig är ett prisförslag, men inte betalar man väl för bostadsanpassningen? De måste väl mena ett förslag på hur de har tänkt sig att staketet och planket ska se ut, eller?

• mulena

Eldo

hej, vad bra att det händer saker.. Nej, man betalar inte för bostadsanpassningen, samma offert skickas till kommunen, (tror jag) och sen kommer hantverkarna, men jag tror att ni ska godkänna offerten.

jsaj

ja, jag har varit hemma en del nu på sista tiden, för att hinna/orka med allt som måste göras. Nu mår jag lite bättre, för jag har hunnit göra ca. 20 nya bilder som jag plastat in m.m.
    Jag är bara extremt trött hela tiden. Vintertrötthet tror jag. det har varit så mörkt.
    I morgon ska vi till neurologen på rutin besök.

ha det bra.

• tomcar1

Hej !
    Är både ledsen och arg efter helgen. Arg på allt vad autsim innebär !
    Min bonusdotter som är autistisk fick tag i en sax och klippte av sig håret. Hon var ensam framför tv´n max 10 minuter och lyckades med detta. Vi fattar inte var hon hittade saxen, men hon är blixtsnabb på att ta saker. Vi är noga annars med att lägga undan småsaker och vassa saker. Saker som vi vet att hon kan göra sig illa med. Min man jobbade och jag plockade undan efter frukosten och bäddade, då hann hon göra detta. Jag fick en chock när jag såg henne. Tårarna brände innanför ögonlocken. Hon hade axellångt hår förut och nu ser hon ut som ett barn som har cancer i håret. Jättekort stubb : ( Vi vet inte om hon själv tycker om det. Hon tar hela tiden på huvudet och skrattar, men skrattar kan hon även göra när hon är orolig.
    Ja, det var en pärs och vi får trösta oss med att håret ändå växer ut igen.
    Mvh tomcar1

• mulena

Jag vill bara önska alla er med autistiska barn också en god jul!

Hoppas att julgranen får stå kvar
    Ännu så har det gått bra här: Vi har vant honom sakta och tagit det i etapper. Först fick granen stå tom en dag, nästa dag kom det bara lite lampor o.s.v.
    I dag ska jag sätta upp glitter i granen. Det var ett bra sätt att vänja in honom med allt julpynt..

tomcar1

Vad tråkigt för tjejen, Hoppas att det växer ut snabbt.

Svar på tråden nya autism-tråden